Mercosul e o efeito spillover na criação de comércio
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Economia Aplicada |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/150797 |
Resumo: | This paper analyzes whether export experience within Mercosur affects the likelihood of market creation for new non-marketed products, i.e. a spillover effect for third countries. Using a highly disaggregated database (BACI-HS4) and an estimation strategy based on probabilistic models, it is found that previous export experiences are associated with a 1.9% market-creation probability for new products. This effect, coupled with the results of Figueiredo & Loures (2016), indicates that Mercosur not only contributes to the expansion of the extensive trade margin within the bloc, but also constitutes a first step for a product to consolidate itself in the exploration of new international markets. |
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Mercosul e o efeito spillover na criação de comércioMercosur and the spillover effect on trade creationMercosurinternational tradespillover effectMercosulcomércio internacionalefeito spilloverThis paper analyzes whether export experience within Mercosur affects the likelihood of market creation for new non-marketed products, i.e. a spillover effect for third countries. Using a highly disaggregated database (BACI-HS4) and an estimation strategy based on probabilistic models, it is found that previous export experiences are associated with a 1.9% market-creation probability for new products. This effect, coupled with the results of Figueiredo & Loures (2016), indicates that Mercosur not only contributes to the expansion of the extensive trade margin within the bloc, but also constitutes a first step for a product to consolidate itself in the exploration of new international markets.Este artigo analisa se a experiência de exportação dentro do Mercosul afeta a probabilidade de criação de mercado para novos produtos fora da área de comércio, i.e., um efeito spillover para terceiros países. Usando um banco de dados com elevada desagregação (BACI–HS4) e uma estratégia de estimação baseada em modelos probabilísticos, constata-se que as experiências anteriores de exportação estão associadas a uma probabilidade de 1,9% de criação de mercado para novos produtos. Esse efeito, aliado aos resultados de Figueiredo & Loures (2016), indicam que o Mercosul não só contribui para a ampliação da margem extensiva de comércio dentro do bloco, como também constitui um primeiro passo para que um produto se consolide na exploração de novos mercados internacionais.Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP2019-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/15079710.11606/1980-5330/ea150797Economia Aplicada; Vol. 23 No. 4 (2019); 79-92Economia Aplicada; Vol. 23 Núm. 4 (2019); 79-92Economia Aplicada; v. 23 n. 4 (2019); 79-921980-53301413-8050reponame:Economia Aplicadainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/150797/161026Copyright (c) 2019 Economia Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessLoures, AlexandreFigueiredo, Erik Alencar deMariano, Lucas2020-08-04T15:57:15Zoai:revistas.usp.br:article/150797Revistahttps://www.revistas.usp.br/ecoaPUBhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/oai||revecap@usp.br1980-53301413-8050opendoar:2023-09-13T12:17:12.710765Economia Aplicada - Universidade de São Paulo (USP)false |
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