O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Economia Aplicada |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/53101 |
Resumo: | This paper applies the method developed by Ahmad & Stern (1984) to calculate the marginal welfare cost of taxation for 27 commodity groups using microdata from the POF 2002-2003 and price-elasticities of demand based on the Almost Ideal Demand System (AIDS). The estimates are presented for different assumptions about the society's degree of inequality aversion. The results suggest that some commodity groups are strong candidates to lower (and other groups, to higher) taxation both for distributional and efficiency reasons. However, in general, there is a strong conflict between equity and efficiency considerations in reforming the Brazilian indirect tax system. |
id |
USP-21_cf0ddb35e71b50466a46e17b03f3f107 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/53101 |
network_acronym_str |
USP-21 |
network_name_str |
Economia Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma Tributos IndiretosReforma TributáriaBem-Estar SocialIndirect TaxesTax ReformSocial Welfare This paper applies the method developed by Ahmad & Stern (1984) to calculate the marginal welfare cost of taxation for 27 commodity groups using microdata from the POF 2002-2003 and price-elasticities of demand based on the Almost Ideal Demand System (AIDS). The estimates are presented for different assumptions about the society's degree of inequality aversion. The results suggest that some commodity groups are strong candidates to lower (and other groups, to higher) taxation both for distributional and efficiency reasons. However, in general, there is a strong conflict between equity and efficiency considerations in reforming the Brazilian indirect tax system. Este artigo aplica o método desenvolvido por Ahmad & Stern (1984) para calcular o custo marginal social da tributação para 27 grupos de bens, usando microdados da POF 2002-2003 e elasticidades-preço da demanda baseadas no Sistema Quase Ideal de Demanda (AIDS). As estimativas são apresentadas para diferentes hipóteses sobre o grau de aversão da sociedade à desigualdade. Os resultados indicam que alguns bens são fortes candidatos à redução de tributação (e outros, ao aumento de tributação) tanto por considerações distributivas quanto de eficiência. Porém, de forma geral, há um forte conflito entre os objetivos de equidade e de eficiência na reforma da tributação indireta no Brasil. Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP2012-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/5310110.1590/S1413-80502012000300001Economia Aplicada; Vol. 16 No. 3 (2012); 365-380 Economia Aplicada; Vol. 16 Núm. 3 (2012); 365-380 Economia Aplicada; v. 16 n. 3 (2012); 365-380 1980-53301413-8050reponame:Economia Aplicadainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/53101/57163Copyright (c) 2015 Economia Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessSiqueira, Rozane Bezerra deNogueira, José Ricardo BezerraSouza, Evaldo Santana deCarvalho, Diogo Baerlocher2016-02-03T16:59:28Zoai:revistas.usp.br:article/53101Revistahttps://www.revistas.usp.br/ecoaPUBhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/oai||revecap@usp.br1980-53301413-8050opendoar:2023-09-13T12:16:59.415406Economia Aplicada - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma |
title |
O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma |
spellingShingle |
O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma Siqueira, Rozane Bezerra de Tributos Indiretos Reforma Tributária Bem-Estar Social Indirect Taxes Tax Reform Social Welfare |
title_short |
O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma |
title_full |
O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma |
title_fullStr |
O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma |
title_full_unstemmed |
O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma |
title_sort |
O custo marginal social da tributação indireta no Brasil: identificando direções de reforma |
author |
Siqueira, Rozane Bezerra de |
author_facet |
Siqueira, Rozane Bezerra de Nogueira, José Ricardo Bezerra Souza, Evaldo Santana de Carvalho, Diogo Baerlocher |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira, José Ricardo Bezerra Souza, Evaldo Santana de Carvalho, Diogo Baerlocher |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siqueira, Rozane Bezerra de Nogueira, José Ricardo Bezerra Souza, Evaldo Santana de Carvalho, Diogo Baerlocher |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tributos Indiretos Reforma Tributária Bem-Estar Social Indirect Taxes Tax Reform Social Welfare |
topic |
Tributos Indiretos Reforma Tributária Bem-Estar Social Indirect Taxes Tax Reform Social Welfare |
description |
This paper applies the method developed by Ahmad & Stern (1984) to calculate the marginal welfare cost of taxation for 27 commodity groups using microdata from the POF 2002-2003 and price-elasticities of demand based on the Almost Ideal Demand System (AIDS). The estimates are presented for different assumptions about the society's degree of inequality aversion. The results suggest that some commodity groups are strong candidates to lower (and other groups, to higher) taxation both for distributional and efficiency reasons. However, in general, there is a strong conflict between equity and efficiency considerations in reforming the Brazilian indirect tax system. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/53101 10.1590/S1413-80502012000300001 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/53101 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1413-80502012000300001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/53101/57163 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Economia Aplicada info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Economia Aplicada |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Economia Aplicada; Vol. 16 No. 3 (2012); 365-380 Economia Aplicada; Vol. 16 Núm. 3 (2012); 365-380 Economia Aplicada; v. 16 n. 3 (2012); 365-380 1980-5330 1413-8050 reponame:Economia Aplicada instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Economia Aplicada |
collection |
Economia Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Economia Aplicada - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revecap@usp.br |
_version_ |
1800221694987599872 |