The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
DOI: | 10.1590/S0103-863X2008000300012 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494 |
Resumo: | The study discusses communication presented in the form of publicity focusing on psychosocial and ethical dimensions. The ideology analysis is highlighted in the psychosocial dimension. A distinction between advertising and publicity is established, and three different kinds of commercials are critically analyzed: informational, testimonial and merchandising. Examples of these three kinds of commercials are selected from different TV and radio channels, discussed and interpreted within ideological and ethical aspects. Several psychological mechanisms contained in the gathered empirical information and ideological aspects are identified and analyzed. The study aims to bring a contribution from the psychology area to the field of education mainly focusing on critical understanding of the media. |
id |
USP-22_0f63a9a5ea1e3c35a52d0c536da4ef63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6494 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
spelling |
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials La "mercancía" información: un estudio de la publicidad en la TV y en la radio A "mercadoria" informação: um estudo sobre comerciais de TV e rádio Social PsychologyIdeologyEthicsCommunications mediaAdvertisingPsicologia SocialIdeologiaÉticaMeios de comunicaçãoPublicidadePsicología SocialIdeologíaÉticaMedios de comunicaciónPublicidad The study discusses communication presented in the form of publicity focusing on psychosocial and ethical dimensions. The ideology analysis is highlighted in the psychosocial dimension. A distinction between advertising and publicity is established, and three different kinds of commercials are critically analyzed: informational, testimonial and merchandising. Examples of these three kinds of commercials are selected from different TV and radio channels, discussed and interpreted within ideological and ethical aspects. Several psychological mechanisms contained in the gathered empirical information and ideological aspects are identified and analyzed. The study aims to bring a contribution from the psychology area to the field of education mainly focusing on critical understanding of the media. Este artículo discute la comunicación como publicidad, partir de un foco psicosocial y ético. En la dimensión psicosociológica si da énfasis al análisis de la ideología. Hacemos la distinción entre propaganda y publicidad y, en la publicidad, encontramos el análisis crítico de tres tipos de anuncios: informativos, testimonial y merchandising. Ejemplos de esos tres tipos de anuncios fueron seleccionados en distintas cadenas de TV y radio y fueron discutidos e interpretados bajo aspectos ideológicos y éticos. Son identificados y analizados diferentes mecanismos ideológicos presentes en las informaciones empíricas colectadas, juntamente con los aspectos ideológicos que ellas contienen. Pretendes que sea una contribución de la psicología para el área de la educación, principalmente en lo que se refiere a la lectura crítica de los medios de comunicación. O artigo discute a comunicação como publicidade a partir de um enfoque psicossocial e ético. Na dimensão psicossociológica dá-se ênfase à análise da ideologia. Estabelece-se a distinção entre propaganda e publicidade, sendo que na última detém-se na análise crítica de três tipos de comerciais: informacional, testemunhal e merchandising. Exemplos desses três tipos de comerciais são selecionados de diferentes emissoras de TV e rádio, discutidos e interpretados sob os aspectos ideológico e ético. São identificados e analisados diversos mecanismos psicológicos presentes nas informações empíricas coletadas e os aspectos ideológicos nelas contidas. O estudo pretende ser uma contribuição da Psicologia ao campo da educação, principalmente no que se refere à leitura crítica da mídia. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2008-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/649410.1590/S0103-863X2008000300012Paidéia (Ribeirão Preto); v. 18 n. 41 (2008); 567-580 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 No. 41 (2008); 567-580 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 Núm. 41 (2008); 567-580 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494/7965Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessGuareschi, Pedrinho ArcidesRomanzini, Lisie PolitaGrassi, Lúcia Biavaschi2012-05-01T03:18:26Zoai:revistas.usp.br:article/6494Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:18:26Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials La "mercancía" información: un estudio de la publicidad en la TV y en la radio A "mercadoria" informação: um estudo sobre comerciais de TV e rádio |
title |
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials |
spellingShingle |
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials The "commodity" information: a study on TV and radio commercials Guareschi, Pedrinho Arcides Social Psychology Ideology Ethics Communications media Advertising Psicologia Social Ideologia Ética Meios de comunicação Publicidade Psicología Social Ideología Ética Medios de comunicación Publicidad Guareschi, Pedrinho Arcides Social Psychology Ideology Ethics Communications media Advertising Psicologia Social Ideologia Ética Meios de comunicação Publicidade Psicología Social Ideología Ética Medios de comunicación Publicidad |
title_short |
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials |
title_full |
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials |
title_fullStr |
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials The "commodity" information: a study on TV and radio commercials |
title_full_unstemmed |
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials The "commodity" information: a study on TV and radio commercials |
title_sort |
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials |
author |
Guareschi, Pedrinho Arcides |
author_facet |
Guareschi, Pedrinho Arcides Guareschi, Pedrinho Arcides Romanzini, Lisie Polita Grassi, Lúcia Biavaschi Romanzini, Lisie Polita Grassi, Lúcia Biavaschi |
author_role |
author |
author2 |
Romanzini, Lisie Polita Grassi, Lúcia Biavaschi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guareschi, Pedrinho Arcides Romanzini, Lisie Polita Grassi, Lúcia Biavaschi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social Psychology Ideology Ethics Communications media Advertising Psicologia Social Ideologia Ética Meios de comunicação Publicidade Psicología Social Ideología Ética Medios de comunicación Publicidad |
topic |
Social Psychology Ideology Ethics Communications media Advertising Psicologia Social Ideologia Ética Meios de comunicação Publicidade Psicología Social Ideología Ética Medios de comunicación Publicidad |
description |
The study discusses communication presented in the form of publicity focusing on psychosocial and ethical dimensions. The ideology analysis is highlighted in the psychosocial dimension. A distinction between advertising and publicity is established, and three different kinds of commercials are critically analyzed: informational, testimonial and merchandising. Examples of these three kinds of commercials are selected from different TV and radio channels, discussed and interpreted within ideological and ethical aspects. Several psychological mechanisms contained in the gathered empirical information and ideological aspects are identified and analyzed. The study aims to bring a contribution from the psychology area to the field of education mainly focusing on critical understanding of the media. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494 10.1590/S0103-863X2008000300012 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2008000300012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494/7965 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 18 n. 41 (2008); 567-580 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 No. 41 (2008); 567-580 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 Núm. 41 (2008); 567-580 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1822181724187000832 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0103-863X2008000300012 |