The "commodity" information: a study on TV and radio commercials

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guareschi, Pedrinho Arcides
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Romanzini, Lisie Polita, Grassi, Lúcia Biavaschi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
DOI: 10.1590/S0103-863X2008000300012
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494
Resumo: The study discusses communication presented in the form of publicity focusing on psychosocial and ethical dimensions. The ideology analysis is highlighted in the psychosocial dimension. A distinction between advertising and publicity is established, and three different kinds of commercials are critically analyzed: informational, testimonial and merchandising. Examples of these three kinds of commercials are selected from different TV and radio channels, discussed and interpreted within ideological and ethical aspects. Several psychological mechanisms contained in the gathered empirical information and ideological aspects are identified and analyzed. The study aims to bring a contribution from the psychology area to the field of education mainly focusing on critical understanding of the media.
id USP-22_0f63a9a5ea1e3c35a52d0c536da4ef63
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6494
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
spelling The "commodity" information: a study on TV and radio commercials La "mercancía" información: un estudio de la publicidad en la TV y en la radio A "mercadoria" informação: um estudo sobre comerciais de TV e rádio Social PsychologyIdeologyEthicsCommunications mediaAdvertisingPsicologia SocialIdeologiaÉticaMeios de comunicaçãoPublicidadePsicología SocialIdeologíaÉticaMedios de comunicaciónPublicidad The study discusses communication presented in the form of publicity focusing on psychosocial and ethical dimensions. The ideology analysis is highlighted in the psychosocial dimension. A distinction between advertising and publicity is established, and three different kinds of commercials are critically analyzed: informational, testimonial and merchandising. Examples of these three kinds of commercials are selected from different TV and radio channels, discussed and interpreted within ideological and ethical aspects. Several psychological mechanisms contained in the gathered empirical information and ideological aspects are identified and analyzed. The study aims to bring a contribution from the psychology area to the field of education mainly focusing on critical understanding of the media. Este artículo discute la comunicación como publicidad, partir de un foco psicosocial y ético. En la dimensión psicosociológica si da énfasis al análisis de la ideología. Hacemos la distinción entre propaganda y publicidad y, en la publicidad, encontramos el análisis crítico de tres tipos de anuncios: informativos, testimonial y merchandising. Ejemplos de esos tres tipos de anuncios fueron seleccionados en distintas cadenas de TV y radio y fueron discutidos e interpretados bajo aspectos ideológicos y éticos. Son identificados y analizados diferentes mecanismos ideológicos presentes en las informaciones empíricas colectadas, juntamente con los aspectos ideológicos que ellas contienen. Pretendes que sea una contribución de la psicología para el área de la educación, principalmente en lo que se refiere a la lectura crítica de los medios de comunicación. O artigo discute a comunicação como publicidade a partir de um enfoque psicossocial e ético. Na dimensão psicossociológica dá-se ênfase à análise da ideologia. Estabelece-se a distinção entre propaganda e publicidade, sendo que na última detém-se na análise crítica de três tipos de comerciais: informacional, testemunhal e merchandising. Exemplos desses três tipos de comerciais são selecionados de diferentes emissoras de TV e rádio, discutidos e interpretados sob os aspectos ideológico e ético. São identificados e analisados diversos mecanismos psicológicos presentes nas informações empíricas coletadas e os aspectos ideológicos nelas contidas. O estudo pretende ser uma contribuição da Psicologia ao campo da educação, principalmente no que se refere à leitura crítica da mídia. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2008-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/649410.1590/S0103-863X2008000300012Paidéia (Ribeirão Preto); v. 18 n. 41 (2008); 567-580 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 No. 41 (2008); 567-580 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 Núm. 41 (2008); 567-580 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494/7965Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessGuareschi, Pedrinho ArcidesRomanzini, Lisie PolitaGrassi, Lúcia Biavaschi2012-05-01T03:18:26Zoai:revistas.usp.br:article/6494Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:18:26Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
La "mercancía" información: un estudio de la publicidad en la TV y en la radio
A "mercadoria" informação: um estudo sobre comerciais de TV e rádio
title The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
spellingShingle The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
Guareschi, Pedrinho Arcides
Social Psychology
Ideology
Ethics
Communications media
Advertising
Psicologia Social
Ideologia
Ética
Meios de comunicação
Publicidade
Psicología Social
Ideología
Ética
Medios de comunicación
Publicidad
Guareschi, Pedrinho Arcides
Social Psychology
Ideology
Ethics
Communications media
Advertising
Psicologia Social
Ideologia
Ética
Meios de comunicação
Publicidade
Psicología Social
Ideología
Ética
Medios de comunicación
Publicidad
title_short The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
title_full The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
title_fullStr The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
title_full_unstemmed The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
title_sort The "commodity" information: a study on TV and radio commercials
author Guareschi, Pedrinho Arcides
author_facet Guareschi, Pedrinho Arcides
Guareschi, Pedrinho Arcides
Romanzini, Lisie Polita
Grassi, Lúcia Biavaschi
Romanzini, Lisie Polita
Grassi, Lúcia Biavaschi
author_role author
author2 Romanzini, Lisie Polita
Grassi, Lúcia Biavaschi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guareschi, Pedrinho Arcides
Romanzini, Lisie Polita
Grassi, Lúcia Biavaschi
dc.subject.por.fl_str_mv Social Psychology
Ideology
Ethics
Communications media
Advertising
Psicologia Social
Ideologia
Ética
Meios de comunicação
Publicidade
Psicología Social
Ideología
Ética
Medios de comunicación
Publicidad
topic Social Psychology
Ideology
Ethics
Communications media
Advertising
Psicologia Social
Ideologia
Ética
Meios de comunicação
Publicidade
Psicología Social
Ideología
Ética
Medios de comunicación
Publicidad
description The study discusses communication presented in the form of publicity focusing on psychosocial and ethical dimensions. The ideology analysis is highlighted in the psychosocial dimension. A distinction between advertising and publicity is established, and three different kinds of commercials are critically analyzed: informational, testimonial and merchandising. Examples of these three kinds of commercials are selected from different TV and radio channels, discussed and interpreted within ideological and ethical aspects. Several psychological mechanisms contained in the gathered empirical information and ideological aspects are identified and analyzed. The study aims to bring a contribution from the psychology area to the field of education mainly focusing on critical understanding of the media.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494
10.1590/S0103-863X2008000300012
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2008000300012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6494/7965
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 18 n. 41 (2008); 567-580
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 No. 41 (2008); 567-580
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 Núm. 41 (2008); 567-580
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1822181724187000832
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0103-863X2008000300012