A natureza da representação de cenas visuais: evidências baseadas no efeito de tarefas intervenientes sobre a memória para distâncias entre objetos
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Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6393 |
Resumo: | Three intervening tasks (verbal, visual and arithmetical) performed by participants during the study of a scene were used to explicit the nature of the memorized representations of the distances between scene objects. The effect of the intervening task on the distances representation was determined through the exponent of the power function estimated from the judgments of distances based on estimation and the distances between objects in scene. The results showed that the exponents obtained by magnitude estimation do not differ from unit. On the contrary, the exponents obtained on the basis of the x and y coordinates of the drawing have lower values. The exponents obtained with judgments of magnitude and from the y axe of the drawing were affected by the arithmetical task performed during the study time, but not by visual one. These results suggest that visual and spatial components contribute with differentiated weights for the representation quality. |
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A natureza da representação de cenas visuais: evidências baseadas no efeito de tarefas intervenientes sobre a memória para distâncias entre objetos The nature of the representation of short-term memorized scenes: the effect of intervening tasks on the memory for the distances between objects memória visoespacialtarefas intervenientesestimação de magnitudedesenhovisuo-spatial memoryintervening tasksmagnitude estimationdrawing Three intervening tasks (verbal, visual and arithmetical) performed by participants during the study of a scene were used to explicit the nature of the memorized representations of the distances between scene objects. The effect of the intervening task on the distances representation was determined through the exponent of the power function estimated from the judgments of distances based on estimation and the distances between objects in scene. The results showed that the exponents obtained by magnitude estimation do not differ from unit. On the contrary, the exponents obtained on the basis of the x and y coordinates of the drawing have lower values. The exponents obtained with judgments of magnitude and from the y axe of the drawing were affected by the arithmetical task performed during the study time, but not by visual one. These results suggest that visual and spatial components contribute with differentiated weights for the representation quality. Três tarefas intervenientes (verbal, visual e aritmética), realizadas durante estudo de uma cena, foram utilizadas com o objetivo de explicitar a natureza da representação memorizada das distâncias entre os objetos da cena. O efeito delas sobre a representação das distâncias foi estimado por expoentes da função potência baseados em julgamentos da distância relembrada entre pares de objetos e reprodução em desenho da disposição espacial dos objetos da cena. Os resultados mostram que expoentes obtidos não diferem da unidade. Por outro lado, os estimados pelas coordenadas x e y com base nos desenhos são menores. Tanto os expoentes obtidos nos julgamentos de magnitude de distância aos pares como aqueles a partir do eixo y do desenho foram afetados pela realização da tarefa aritmética durante o tempo de estudo, mas não pela realização da tarefa visual. Estes resultados sugerem que componentes visuais e espaciais contribuem com pesos diferenciados para a qualidade da representação. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2006-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/639310.1590/S0103-863X2006000200009Paidéia (Ribeirão Preto); v. 16 n. 34 (2006); 215-223 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 16 No. 34 (2006); 215-223 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 16 Núm. 34 (2006); 215-223 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6393/7864Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessVerceze, Náira Cristina AlcântaraMarques, Susi LippiGalera, Cesar Alexis2012-05-01T02:27:02Zoai:revistas.usp.br:article/6393Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T02:27:02Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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