Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427 |
Resumo: | The psychological preparation for hospital admission in children constitutes an intervention modality, that includes different procedures and techniques, recommended by professionals of health and pediatric psychology to be used with patients and families exposed to potentially stressing conditions. Some benfits may be highlighted as reduction of the stress effect associated to the hospitalization experience, increased adherence to the treatment and the development of better coping strategies to face the treatment. However, the literature still doesn't have a systematic methodology that would help to understand the functional relationship between intervention and effects. This study contains a bibliographical revision about the psychological preparation for hospitalization, points out some methodological principles involved in the intervention planning and execution, and proposes a psychological preparation model program for pediatric hospital admissions. |
id |
USP-22_b7d8f382cf393baf2a7b927c37b67f22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6427 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review Preparación psicológica para hospitalización infantil: un breve repaso Preparação psicológica para admissão hospitalar de crianças: uma breve revisão Preparación psicológicaPsicología pediátricaHospitalización infantilAdmisión hospitalarPsychological preparationPediatric PsychologyPediatric hospitalizationHospital admissionPreparação psicológicaPsicologia pediátricaHospitalização infantilAdmissão hospitalar The psychological preparation for hospital admission in children constitutes an intervention modality, that includes different procedures and techniques, recommended by professionals of health and pediatric psychology to be used with patients and families exposed to potentially stressing conditions. Some benfits may be highlighted as reduction of the stress effect associated to the hospitalization experience, increased adherence to the treatment and the development of better coping strategies to face the treatment. However, the literature still doesn't have a systematic methodology that would help to understand the functional relationship between intervention and effects. This study contains a bibliographical revision about the psychological preparation for hospitalization, points out some methodological principles involved in the intervention planning and execution, and proposes a psychological preparation model program for pediatric hospital admissions. La preparación psicológica constituye una amplia modalidad de intervención, que incluye distintos procedimientos y técnicas, recomendadas por investigadores en psicología de la salud y de la psicología pediátrica para uso con pacientes y familiares expuestos a condiciones potenciales de estrés. Entre los beneficios señalados están la reducción de los efectos de aversión asociados a la experiencia de hospitalización, el aumento de los índices de adhesión al tratamiento y el desarrollo de estrategias más eficientes de afrontamiento. Sin embargo, se nota que la literatura todavía no dispone de una sistematización metodológica suficiente que permita apuntar relaciones funcionales bien delimitadas entre intervención y efectos. Este estudio se propone a realizar un repaso bibliográfico acerca del tema de preparación psicológica para la hospitalización de niños, subrayando principios teóricos y metodológicos que incluyen el planeamiento y la realización de la intervención y propone también un modelo de programa de preparación psicológica para admisión hospitalaria infantil. A preparação psicológica constitui uma ampla modalidade de intervenção, que inclui diferentes procedimentos e técnicas, recomendadas por pesquisadores em psicologia da saúde e da psicologia pediátrica para uso com pacientes e familiares expostos a condições potencialmente estressantes. Entre os benefícios apontados consta a redução de efeitos aversivos associados à experiência de hospitalização, o aumento dos índices de adesão ao tratamento e o desenvolvimento de estratégias mais eficientes de enfrentamento. No entanto, observa-se que a literatura ainda não dispõe de uma sistematização metodológica suficiente que permita apontar relações funcionais precisas entre intervenção e efeitos. Este trabalho tem por objetivo efetuar uma revisão bibliográfica sobre o tema da preparação psicológica para hospitalização da criança, destacando princípios metodológicos que envolvem o planejamento e a execução da intervenção e propor, também, um modelo de programa de preparação psicológica para admissão hospitalar infantil. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2007-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/642710.1590/S0103-863X2007000200002Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 37 (2007); 167-179 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 37 (2007); 167-179 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 37 (2007); 167-179 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427/7898Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessDoca, Fernanda Nascimento PereiraCosta Junior, Áderson Luiz2012-05-01T03:02:52Zoai:revistas.usp.br:article/6427Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:02:52Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review Preparación psicológica para hospitalización infantil: un breve repaso Preparação psicológica para admissão hospitalar de crianças: uma breve revisão |
title |
Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review |
spellingShingle |
Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review Doca, Fernanda Nascimento Pereira Preparación psicológica Psicología pediátrica Hospitalización infantil Admisión hospitalar Psychological preparation Pediatric Psychology Pediatric hospitalization Hospital admission Preparação psicológica Psicologia pediátrica Hospitalização infantil Admissão hospitalar |
title_short |
Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review |
title_full |
Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review |
title_fullStr |
Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review |
title_full_unstemmed |
Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review |
title_sort |
Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review |
author |
Doca, Fernanda Nascimento Pereira |
author_facet |
Doca, Fernanda Nascimento Pereira Costa Junior, Áderson Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Costa Junior, Áderson Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Doca, Fernanda Nascimento Pereira Costa Junior, Áderson Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Preparación psicológica Psicología pediátrica Hospitalización infantil Admisión hospitalar Psychological preparation Pediatric Psychology Pediatric hospitalization Hospital admission Preparação psicológica Psicologia pediátrica Hospitalização infantil Admissão hospitalar |
topic |
Preparación psicológica Psicología pediátrica Hospitalización infantil Admisión hospitalar Psychological preparation Pediatric Psychology Pediatric hospitalization Hospital admission Preparação psicológica Psicologia pediátrica Hospitalização infantil Admissão hospitalar |
description |
The psychological preparation for hospital admission in children constitutes an intervention modality, that includes different procedures and techniques, recommended by professionals of health and pediatric psychology to be used with patients and families exposed to potentially stressing conditions. Some benfits may be highlighted as reduction of the stress effect associated to the hospitalization experience, increased adherence to the treatment and the development of better coping strategies to face the treatment. However, the literature still doesn't have a systematic methodology that would help to understand the functional relationship between intervention and effects. This study contains a bibliographical revision about the psychological preparation for hospitalization, points out some methodological principles involved in the intervention planning and execution, and proposes a psychological preparation model program for pediatric hospital admissions. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427 10.1590/S0103-863X2007000200002 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2007000200002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427/7898 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 37 (2007); 167-179 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 37 (2007); 167-179 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 37 (2007); 167-179 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221831187136512 |