Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Doca, Fernanda Nascimento Pereira
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Costa Junior, Áderson Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427
Resumo: The psychological preparation for hospital admission in children constitutes an intervention modality, that includes different procedures and techniques, recommended by professionals of health and pediatric psychology to be used with patients and families exposed to potentially stressing conditions. Some benfits may be highlighted as reduction of the stress effect associated to the hospitalization experience, increased adherence to the treatment and the development of better coping strategies to face the treatment. However, the literature still doesn't have a systematic methodology that would help to understand the functional relationship between intervention and effects. This study contains a bibliographical revision about the psychological preparation for hospitalization, points out some methodological principles involved in the intervention planning and execution, and proposes a psychological preparation model program for pediatric hospital admissions.
id USP-22_b7d8f382cf393baf2a7b927c37b67f22
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6427
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review Preparación psicológica para hospitalización infantil: un breve repaso Preparação psicológica para admissão hospitalar de crianças: uma breve revisão Preparación psicológicaPsicología pediátricaHospitalización infantilAdmisión hospitalarPsychological preparationPediatric PsychologyPediatric hospitalizationHospital admissionPreparação psicológicaPsicologia pediátricaHospitalização infantilAdmissão hospitalar The psychological preparation for hospital admission in children constitutes an intervention modality, that includes different procedures and techniques, recommended by professionals of health and pediatric psychology to be used with patients and families exposed to potentially stressing conditions. Some benfits may be highlighted as reduction of the stress effect associated to the hospitalization experience, increased adherence to the treatment and the development of better coping strategies to face the treatment. However, the literature still doesn't have a systematic methodology that would help to understand the functional relationship between intervention and effects. This study contains a bibliographical revision about the psychological preparation for hospitalization, points out some methodological principles involved in the intervention planning and execution, and proposes a psychological preparation model program for pediatric hospital admissions. La preparación psicológica constituye una amplia modalidad de intervención, que incluye distintos procedimientos y técnicas, recomendadas por investigadores en psicología de la salud y de la psicología pediátrica para uso con pacientes y familiares expuestos a condiciones potenciales de estrés. Entre los beneficios señalados están la reducción de los efectos de aversión asociados a la experiencia de hospitalización, el aumento de los índices de adhesión al tratamiento y el desarrollo de estrategias más eficientes de afrontamiento. Sin embargo, se nota que la literatura todavía no dispone de una sistematización metodológica suficiente que permita apuntar relaciones funcionales bien delimitadas entre intervención y efectos. Este estudio se propone a realizar un repaso bibliográfico acerca del tema de preparación psicológica para la hospitalización de niños, subrayando principios teóricos y metodológicos que incluyen el planeamiento y la realización de la intervención y propone también un modelo de programa de preparación psicológica para admisión hospitalaria infantil. A preparação psicológica constitui uma ampla modalidade de intervenção, que inclui diferentes procedimentos e técnicas, recomendadas por pesquisadores em psicologia da saúde e da psicologia pediátrica para uso com pacientes e familiares expostos a condições potencialmente estressantes. Entre os benefícios apontados consta a redução de efeitos aversivos associados à experiência de hospitalização, o aumento dos índices de adesão ao tratamento e o desenvolvimento de estratégias mais eficientes de enfrentamento. No entanto, observa-se que a literatura ainda não dispõe de uma sistematização metodológica suficiente que permita apontar relações funcionais precisas entre intervenção e efeitos. Este trabalho tem por objetivo efetuar uma revisão bibliográfica sobre o tema da preparação psicológica para hospitalização da criança, destacando princípios metodológicos que envolvem o planejamento e a execução da intervenção e propor, também, um modelo de programa de preparação psicológica para admissão hospitalar infantil. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2007-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/642710.1590/S0103-863X2007000200002Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 37 (2007); 167-179 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 37 (2007); 167-179 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 37 (2007); 167-179 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427/7898Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessDoca, Fernanda Nascimento PereiraCosta Junior, Áderson Luiz2012-05-01T03:02:52Zoai:revistas.usp.br:article/6427Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:02:52Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review
Preparación psicológica para hospitalización infantil: un breve repaso
Preparação psicológica para admissão hospitalar de crianças: uma breve revisão
title Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review
spellingShingle Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review
Doca, Fernanda Nascimento Pereira
Preparación psicológica
Psicología pediátrica
Hospitalización infantil
Admisión hospitalar
Psychological preparation
Pediatric Psychology
Pediatric hospitalization
Hospital admission
Preparação psicológica
Psicologia pediátrica
Hospitalização infantil
Admissão hospitalar
title_short Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review
title_full Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review
title_fullStr Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review
title_full_unstemmed Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review
title_sort Psychological preparation for pediatric hospital admission: a short review
author Doca, Fernanda Nascimento Pereira
author_facet Doca, Fernanda Nascimento Pereira
Costa Junior, Áderson Luiz
author_role author
author2 Costa Junior, Áderson Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Doca, Fernanda Nascimento Pereira
Costa Junior, Áderson Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Preparación psicológica
Psicología pediátrica
Hospitalización infantil
Admisión hospitalar
Psychological preparation
Pediatric Psychology
Pediatric hospitalization
Hospital admission
Preparação psicológica
Psicologia pediátrica
Hospitalização infantil
Admissão hospitalar
topic Preparación psicológica
Psicología pediátrica
Hospitalización infantil
Admisión hospitalar
Psychological preparation
Pediatric Psychology
Pediatric hospitalization
Hospital admission
Preparação psicológica
Psicologia pediátrica
Hospitalização infantil
Admissão hospitalar
description The psychological preparation for hospital admission in children constitutes an intervention modality, that includes different procedures and techniques, recommended by professionals of health and pediatric psychology to be used with patients and families exposed to potentially stressing conditions. Some benfits may be highlighted as reduction of the stress effect associated to the hospitalization experience, increased adherence to the treatment and the development of better coping strategies to face the treatment. However, the literature still doesn't have a systematic methodology that would help to understand the functional relationship between intervention and effects. This study contains a bibliographical revision about the psychological preparation for hospitalization, points out some methodological principles involved in the intervention planning and execution, and proposes a psychological preparation model program for pediatric hospital admissions.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427
10.1590/S0103-863X2007000200002
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2007000200002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6427/7898
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 37 (2007); 167-179
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 37 (2007); 167-179
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 37 (2007); 167-179
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831187136512