Niños y adolescentes con VIH/SIDA: un repaso sobre revelación del diagnóstico, adhesión y estigma
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7170 |
Resumo: | This study aims to present and discuss the themes disclosure of diagnosis, adherence and stigma related to children and adolescents infected with Human Immunodeficiency Virus (HIV). A bibliographical review of literature included Brazilian and international articles published since 2000 available in electronic databases. Twenty-one articles, two dissertations and five institutional publications were selected. We concluded that caregivers tend to postpone the disclosure of diagnosis. Fear of stigma may hinder open communication about the disease and treatment, with negative repercussions on adherence of children and adolescents with HIV. In the face of challenges identified in the study, some recommendations and research are suggested so to guide the practice of health professionals who deliver care to this clientele. |
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Niños y adolescentes con VIH/SIDA: un repaso sobre revelación del diagnóstico, adhesión y estigma Crianças e adolescentes com HIV/Aids: revisão de estudos sobre revelação do diagnóstico, adesão e estigma Children and adolescents with HIV/Aids: a review on disclosure of diagnosis, adherence and stigma Síndrome da imunodeficiência adquiridacriançasadolescentesestigmaSindrome de inmunodeficiencia adquiridaniñosadolescentesestigmaAcquired immune deficiency syndromechildrenadolescentsstigma This study aims to present and discuss the themes disclosure of diagnosis, adherence and stigma related to children and adolescents infected with Human Immunodeficiency Virus (HIV). A bibliographical review of literature included Brazilian and international articles published since 2000 available in electronic databases. Twenty-one articles, two dissertations and five institutional publications were selected. We concluded that caregivers tend to postpone the disclosure of diagnosis. Fear of stigma may hinder open communication about the disease and treatment, with negative repercussions on adherence of children and adolescents with HIV. In the face of challenges identified in the study, some recommendations and research are suggested so to guide the practice of health professionals who deliver care to this clientele. El artículo presenta y discute los temas revelación del diagnóstico, adhesión y estigma relacionados a niños y adolescentes infectados por el Virus de la Inmunodeficiencia Humana (VIH). El repaso bibliográfico de artículos nacionales e internacionales, publicados desde el año 2000, se realizó mediante búsquedas electrónicas en bases de datos. Fueron seleccionados veintiuno artículos, dos disertaciones y cinco publicaciones institucionales. Llegamos a la conclusión de que la revelación del diagnóstico suele ser aplazada por los familiares por una diversidad de factores. El temor del estigma puede dificultar la comunicación correcta sobre la enfermedad y el tratamiento, trayendo consecuencias negativas en la adhesión de niños e adolescentes con VIH. Delante de los desafíos citados, averiguaciones y recomendaciones son propuestas para conducir la práctica de los profesionales de equipos de salud que trabajan con esta población. O artigo discute os temas revelação do diagnóstico, adesão e estigma relativos a crianças e adolescentes infectados pelo Vírus da Imunodeficiência Humana (HIV). A revisão da literatura incluiu artigos nacionais e internacionais, publicados a partir do ano 2000, e foi realizada por meio de buscas eletrônicas em bases de dados. Foram selecionados vinte e um artigos, duas dissertações de mestrado e cinco publicações institucionais. Concluiu-se que a revelação do diagnóstico tende a ser postergada pelos cuidadores. O medo do estigma pode dificultar a comunicação clara sobre a enfermidade e o tratamento, com repercussões negativas sobre os níveis de adesão de crianças e adolescentes soropositivos. Diante dos desafios identificados, pesquisas e recomendações são sugeridas no sentido de nortear a prática profissional de equipes de saúde que prestam assistência a essa clientela. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/717010.1590/S0103-863X2009000100008Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 42 (2009); 59-65 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 42 (2009); 59-65 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 42 (2009); 59-65 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7170/8653Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessGuerra, Camila Peixoto PessôaSeidl, Eliane Maria Fleury2012-05-03T16:04:30Zoai:revistas.usp.br:article/7170Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T16:04:30Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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