Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7264 |
Resumo: | The dynamic assessment, which includes an intermediate phase of mediation, can promote a more optimistic perception of cognitive performance. This study analyzed the performance of 12 children, ages 5 and 9 years old, with moderate visual impairment, in the dynamic (PBFG-DV-Through Question Game for Visually Impaired Children or CATM - Children Analogical Thinking Modifiability) and psychometric (Scale Columbia Mental Maturity - EMMC) tests. In the EEMC, the median was 68; in the PBFG-DV, the cognitive profile was the winner and in the CATM, all of four preschool children had cognitive profile as winner. The types of mediation most used by the examiner were instruction and feedback information, provided at an early phase of the dynamic assessment. These were sensitive to assess and to differ those children who had low scores on psychometric test, showing their potential for learning; however we also discuss the suitable of the CATM for this population. |
id |
USP-22_c3b7b6f36929c37fb3b180b1f5bd4d2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/7264 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada Psychometric and dynamic assessment of children with moderate low vision Avaliação cognitiva psicométrica e assistida de crianças com baixa visão moderada processos cognitivosdeficiente visualmedidas de inteligênciaprocesos cognitivosdiscapacidad visualmedidas de inteligenciacognitive processvisually disabledintelligence measures The dynamic assessment, which includes an intermediate phase of mediation, can promote a more optimistic perception of cognitive performance. This study analyzed the performance of 12 children, ages 5 and 9 years old, with moderate visual impairment, in the dynamic (PBFG-DV-Through Question Game for Visually Impaired Children or CATM - Children Analogical Thinking Modifiability) and psychometric (Scale Columbia Mental Maturity - EMMC) tests. In the EEMC, the median was 68; in the PBFG-DV, the cognitive profile was the winner and in the CATM, all of four preschool children had cognitive profile as winner. The types of mediation most used by the examiner were instruction and feedback information, provided at an early phase of the dynamic assessment. These were sensitive to assess and to differ those children who had low scores on psychometric test, showing their potential for learning; however we also discuss the suitable of the CATM for this population. Pruebas dinámicas, que incluyen una fase intermedia de mediación, pueden promover una percepción más optimista del rendimiento cognitivo. Este estudio analizó el desempeño de 12 niños de edades comprendidas entre 5 y 9 años, con deficiencia visual moderada, en pruebas dinámicas (Juego de Pregunta de Búsqueda para Niños con Discapacidad Visual - PBFG-DV o Children Analogical Thinking Modifiability - CATM) y psicométrica (Escala Columbia Mental Madurez - ECMM). En ECMM, la mediana fue de 68; en PBFG-DV, el perfil cognitivo fue el ganador y en CATM, los cuatro niños en edad preescolar han perfil cognitivo como ganador. Los tipos de ayuda más utilizadas por el examinador son la instrucción y la retroalimentación de información, siempre en una fase temprana de las pruebas dinámicas. Estas fueron sensibles para evaluar y diferenciar aquellos niños que tenían puntuaciones bajas en la prueba psicométrica, mostrando su potencial de aprendizaje; sin embargo, todavía se discute la adecuación de CATM para esta población. Provas assistidas, que incluem uma fase intermediária de mediação, podem promover uma percepção mais otimista do desempenho cognitivo. Este estudo analisou o desempenho de 12 crianças, com idade entre cinco e nove anos, com baixa visão moderada, em provas assistidas (Jogo de Perguntas de Busca para Crianças com Deficiência Visual -PBFG-DV ou Children Analogical Thinking Modifiability - CATM) e uma psicométrica (Escala de Maturidade Mental Columbia - EMMC). Na EEMC, a mediana foi 68; no PBFG-DV, o perfil cognitivo foi ganhador e, no CATM, todas as quatro crianças em idade pré-escolar tiveram perfil de desempenho ganhador. Os tipos de ajuda mais utilizados pela examinadora foram a instrução e o feedback informativo, fornecidos desde a fase inicial das provas assistidas. Estas foram sensíveis para avaliar e diferenciar essas crianças que apresentaram baixa classificação na prova psicométrica, mostrando seu potencial de aprendizagem; porém, discute-se, ainda, a adequação do CATM para essa população. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2011-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/726410.1590/S0103-863X2011000100005Paidéia (Ribeirão Preto); v. 21 n. 48 (2011); 29-39 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 No. 48 (2011); 29-39 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 Núm. 48 (2011); 29-39 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7264/8747Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Ana Cristina Barros daEnumo, Sônia Regina FiorimCanal, Cláudia Patrocínio Pedroza2012-05-03T16:54:59Zoai:revistas.usp.br:article/7264Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T16:54:59Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada Psychometric and dynamic assessment of children with moderate low vision Avaliação cognitiva psicométrica e assistida de crianças com baixa visão moderada |
title |
Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada |
spellingShingle |
Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada Cunha, Ana Cristina Barros da processos cognitivos deficiente visual medidas de inteligência procesos cognitivos discapacidad visual medidas de inteligencia cognitive process visually disabled intelligence measures |
title_short |
Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada |
title_full |
Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada |
title_fullStr |
Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada |
title_full_unstemmed |
Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada |
title_sort |
Evaluación cognitiva psicométrica y dinámica de niños con baja discapacidad visual moderada |
author |
Cunha, Ana Cristina Barros da |
author_facet |
Cunha, Ana Cristina Barros da Enumo, Sônia Regina Fiorim Canal, Cláudia Patrocínio Pedroza |
author_role |
author |
author2 |
Enumo, Sônia Regina Fiorim Canal, Cláudia Patrocínio Pedroza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Ana Cristina Barros da Enumo, Sônia Regina Fiorim Canal, Cláudia Patrocínio Pedroza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
processos cognitivos deficiente visual medidas de inteligência procesos cognitivos discapacidad visual medidas de inteligencia cognitive process visually disabled intelligence measures |
topic |
processos cognitivos deficiente visual medidas de inteligência procesos cognitivos discapacidad visual medidas de inteligencia cognitive process visually disabled intelligence measures |
description |
The dynamic assessment, which includes an intermediate phase of mediation, can promote a more optimistic perception of cognitive performance. This study analyzed the performance of 12 children, ages 5 and 9 years old, with moderate visual impairment, in the dynamic (PBFG-DV-Through Question Game for Visually Impaired Children or CATM - Children Analogical Thinking Modifiability) and psychometric (Scale Columbia Mental Maturity - EMMC) tests. In the EEMC, the median was 68; in the PBFG-DV, the cognitive profile was the winner and in the CATM, all of four preschool children had cognitive profile as winner. The types of mediation most used by the examiner were instruction and feedback information, provided at an early phase of the dynamic assessment. These were sensitive to assess and to differ those children who had low scores on psychometric test, showing their potential for learning; however we also discuss the suitable of the CATM for this population. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7264 10.1590/S0103-863X2011000100005 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7264 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2011000100005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7264/8747 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 21 n. 48 (2011); 29-39 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 No. 48 (2011); 29-39 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 Núm. 48 (2011); 29-39 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221832403484672 |