Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
DOI: | 10.1590/S0103-863X2004000300006 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6196 |
Resumo: | The aim of this study was to assess the effectiveness of an intervention program with and without the mothers' training in the development of preterm infants. The participants were 08 preterm infants and their mothers who have been participating in the Intervention and Follow-up Service of Risk Infant in the city of São Carlos, SP. The participants were divided in two groups: 04 infants participated on the intervention group with mothers' orientation and training (experimental group - EG) and 04 infants participated of the intervention group without mothers' orientation and training (control group - CG). The preterm were assessed through Operational Portage Inventory for four months, considering the following areas: infant stimulation, social development, cognition, language, self-care and motor development. The data were then submitted to the regression analysis. The results demonstrated that the EG obtained a larger evolution of the appraised behaviors than the CG one. |
id |
USP-22_df62c902f8aabdf70ac7f23cc418944b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6196 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
spelling |
Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo Effectiveness of the early intervention program with preterm infants bebê pré-termodesenvolvimentointervenção precocemãespreterm infantdevelopmentearly interventionmothers The aim of this study was to assess the effectiveness of an intervention program with and without the mothers' training in the development of preterm infants. The participants were 08 preterm infants and their mothers who have been participating in the Intervention and Follow-up Service of Risk Infant in the city of São Carlos, SP. The participants were divided in two groups: 04 infants participated on the intervention group with mothers' orientation and training (experimental group - EG) and 04 infants participated of the intervention group without mothers' orientation and training (control group - CG). The preterm were assessed through Operational Portage Inventory for four months, considering the following areas: infant stimulation, social development, cognition, language, self-care and motor development. The data were then submitted to the regression analysis. The results demonstrated that the EG obtained a larger evolution of the appraised behaviors than the CG one. O presente estudo teve por objetivo avaliar a eficácia de um programa de intervenção, com e sem treinamento das mães, no desenvolvimento de bebês pré-termo. Participaram do estudo 08 bebês pré-termo e suas mães, oriundos do Serviço de Acompanhamento e Intervenção em Bebês de Risco da cidade de São Carlos, SP. Os participantes foram divididos em dois grupos: 04 bebês participaram do grupo intervenção com orientação e treinamento das mães (grupo experimental - GE) e 04 bebês participaram do grupo intervenção sem orientação e treinamento das mães (grupo controle - GC). Os bebês foram avaliados pelo Inventário Portage, operacionalizado por um período de quatro meses, considerando as seguintes áreas: estimulação infantil, socialização, cognição, linguagem, autocuidados e desenvolvimento motor. Os dados foram submetidos à análise de regressão. Os resultados demonstraram que os bebês do GE obtiveram maior evolução dos comportamentos avaliados em relação ao GC. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2004-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/619610.1590/S0103-863X2004000300006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 14 n. 29 (2004); 301-311 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 14 No. 29 (2004); 301-311 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 14 Núm. 29 (2004); 301-311 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6196/7727Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessFormiga, Cibelle KayennePedrazzani, Elisete SilvaSilva, Fernanda Pereira dos SantosLima, Carolina Daniela de2012-04-30T01:48:41Zoai:revistas.usp.br:article/6196Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T01:48:41Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo Effectiveness of the early intervention program with preterm infants |
title |
Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo |
spellingShingle |
Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo Formiga, Cibelle Kayenne bebê pré-termo desenvolvimento intervenção precoce mães preterm infant development early intervention mothers Formiga, Cibelle Kayenne bebê pré-termo desenvolvimento intervenção precoce mães preterm infant development early intervention mothers |
title_short |
Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo |
title_full |
Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo |
title_fullStr |
Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo |
title_full_unstemmed |
Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo |
title_sort |
Eficácia de um programa de intervenção precoce com bebês pré-termo |
author |
Formiga, Cibelle Kayenne |
author_facet |
Formiga, Cibelle Kayenne Formiga, Cibelle Kayenne Pedrazzani, Elisete Silva Silva, Fernanda Pereira dos Santos Lima, Carolina Daniela de Pedrazzani, Elisete Silva Silva, Fernanda Pereira dos Santos Lima, Carolina Daniela de |
author_role |
author |
author2 |
Pedrazzani, Elisete Silva Silva, Fernanda Pereira dos Santos Lima, Carolina Daniela de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Formiga, Cibelle Kayenne Pedrazzani, Elisete Silva Silva, Fernanda Pereira dos Santos Lima, Carolina Daniela de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
bebê pré-termo desenvolvimento intervenção precoce mães preterm infant development early intervention mothers |
topic |
bebê pré-termo desenvolvimento intervenção precoce mães preterm infant development early intervention mothers |
description |
The aim of this study was to assess the effectiveness of an intervention program with and without the mothers' training in the development of preterm infants. The participants were 08 preterm infants and their mothers who have been participating in the Intervention and Follow-up Service of Risk Infant in the city of São Carlos, SP. The participants were divided in two groups: 04 infants participated on the intervention group with mothers' orientation and training (experimental group - EG) and 04 infants participated of the intervention group without mothers' orientation and training (control group - CG). The preterm were assessed through Operational Portage Inventory for four months, considering the following areas: infant stimulation, social development, cognition, language, self-care and motor development. The data were then submitted to the regression analysis. The results demonstrated that the EG obtained a larger evolution of the appraised behaviors than the CG one. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6196 10.1590/S0103-863X2004000300006 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6196 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2004000300006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6196/7727 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 14 n. 29 (2004); 301-311 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 14 No. 29 (2004); 301-311 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 14 Núm. 29 (2004); 301-311 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1822179003162689537 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0103-863X2004000300006 |