El Estrés y las Expectativas Futuras en la Percepción de los Adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Florêncio, Cybelle Bezerra Sousa
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ramos, Maély Ferreira Holanda, Silva, Simone Souza da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/126781
Resumo: Adolescence has been described as a developmental phase marked by challenges, tensions, and uncertainties that can generate stress and lower adolescents' future expectations. This study aims to describe adolescent perceptions of stress and future expectations.It is a mixed-methods study of 17 high school students, selected from a sample of 295 adolescents, aged 14 to 18 years, who are pupils in a private school system in the metropolitan region of Belém do Pará. The Stress Scale for Adolescents was used, in addition to focus groups. The results indicated higher stress levels in female adolescents. The participants who had no stress hadgood family relationships and well-defined future expectations. However, the adolescents who had stress associated their family context with stressors and had no expectations for the future.
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spelling El Estrés y las Expectativas Futuras en la Percepción de los AdolescentesEstresse e Expectativas de Futuro na Percepção de AdolescentesAdolescent Perceptions of Stress and Future ExpectationsAdolescence has been described as a developmental phase marked by challenges, tensions, and uncertainties that can generate stress and lower adolescents' future expectations. This study aims to describe adolescent perceptions of stress and future expectations.It is a mixed-methods study of 17 high school students, selected from a sample of 295 adolescents, aged 14 to 18 years, who are pupils in a private school system in the metropolitan region of Belém do Pará. The Stress Scale for Adolescents was used, in addition to focus groups. The results indicated higher stress levels in female adolescents. The participants who had no stress hadgood family relationships and well-defined future expectations. However, the adolescents who had stress associated their family context with stressors and had no expectations for the future.La adolescencia ha sido descrito como una fase de desarrollo marcada por desafíos, tensiones e incertidumbres que podríangenerar, además de estrés, disminución de las expectativas futuras adolescentes. Este estudio tiene como objetivo describir la percepción del estrés y las expectativas futuras para los adolescentes. Se trata de unestudiocuantitativo / cualitativo de diecisieteestudiantes de escuela secundaria, seleccionados a partir de una muestra de 295 adolescentes de edadescomprendidas entre 14 y 18 años, que frecuentaban un sistema escolar privado enlaregión metropolitano de Belém do Pará. La Escala de Estrés para Adolescentes fueutilizada y se llevó a cabo un grupo de enfoque.Los resultados indicaron mayorestrésenmujeres adolescentes.Los participantes que no teníanestrés demostraron que tienenbuenas relaciones familiares y expectativas futuras bien definidas. Sin embargo, adolescentes estresados asocian los antecedentes familiares a los factores de estrésy revelaron que no tienen expectativas sobre el futuro.A adolescência tem sido descrita como uma fase do desenvolvimento marcada por desafios, tensões e incertezas que podem gerar, além de estresse, o rebaixamento das expectativas futuras no adolescente. Este estudo tem por objetivo descrever a percepção do estresse e as expectativas de futuro por adolescentes. É um estudo misto realizado com 17 estudantes do Ensino Médio, selecionados de uma amostra de 295 adolescentes, com idades entre 14 e 18 anos, alunos de uma rede particular de ensino, na região metropolitana de Belém do Pará. Foi utilizada a Escala de Estresse para Adolescentes e um grupo focal.Os resultados indicaram níveis de estresse mais alto em adolescentes do sexo feminino. Os participantes que não apresentaram estresse revelaram possuir um bom relacionamento familiar e expectativas de futuro bem definidas. No entanto, os adolescentes que apresentaram estresse associaram ocontexto familiar afatores estressores, bem como revelaram ausência de expectativas quanto ao futuro.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/12678110.1590/1982-43272766201708Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. 66 (2017); 60-68Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. 66 (2017); 60-68Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. 66 (2017); 60-681982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/126781/123765Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessFlorêncio, Cybelle Bezerra SousaRamos, Maély Ferreira HolandaSilva, Simone Souza da Costa2017-02-14T15:45:43Zoai:revistas.usp.br:article/126781Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2017-02-14T15:45:43Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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