Effectiveness of a community health worker program on oral health promotion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frazão, Paulo
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Marques, Débora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Saúde Pública
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32622
Resumo: OBJECTIVE: To assess changes of knowledge and attitudes and health service access and utilization after the implementation of a community health worker program for oral health promotion. METHODS: A capacity building project including learning, support, and supervision activities was developed between July 2003 and August 2004. A study to assess changes was conducted including 36 community health workers and a representative sample of homemaker literate women and mothers aged 25 to 39 years living in 3- to 6-room dwelling in the city of Rio Grande da Serra, Southeastern Brazil. Data on oral health knowledge, self-reported practices, and personal skills regarding self-examination, oral hygiene, number of people living in the same household, number of individual and collective toothbrushes, and dental service access and utilization were collected using structured interviews. Mean scores measured pre- and post-intervention program were compared for each group studied using Student's t-test. A 5% significance level was set for the analysis. RESULTS: Statistically significant differences between pre- and post-intervention program were seen regarding oral health knowledge among both health workers and women (p
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spelling Effectiveness of a community health worker program on oral health promotion Efectividad del programa de agentes comunitarios en la promoción de la salud bucal Efetividade de programa de agentes comunitários na promoção da saúde bucal Redes ComunitáriasSaúde BucalOdontologia ComunitáriaServiços de Saúde ComunitáriaConhecimentos^i1^sAtitudes e Prática em SaRedes ComunitariasSalud BucalOdontología ComunitariaServicios de Salud ComunitariaConocimientos^i3^sActitudes y Práctica en SaCommunity NetworksOral HealthCommunity DentistryCommunity Health ServicesHealth Knowledge^i2^sAttitudesPract OBJECTIVE: To assess changes of knowledge and attitudes and health service access and utilization after the implementation of a community health worker program for oral health promotion. METHODS: A capacity building project including learning, support, and supervision activities was developed between July 2003 and August 2004. A study to assess changes was conducted including 36 community health workers and a representative sample of homemaker literate women and mothers aged 25 to 39 years living in 3- to 6-room dwelling in the city of Rio Grande da Serra, Southeastern Brazil. Data on oral health knowledge, self-reported practices, and personal skills regarding self-examination, oral hygiene, number of people living in the same household, number of individual and collective toothbrushes, and dental service access and utilization were collected using structured interviews. Mean scores measured pre- and post-intervention program were compared for each group studied using Student's t-test. A 5% significance level was set for the analysis. RESULTS: Statistically significant differences between pre- and post-intervention program were seen regarding oral health knowledge among both health workers and women (p OBJETIVO:Avaliar mudanças em conhecimentos, atitudes e acesso/utilização de serviços odontológicos decorrentes de um programa de promoção da saúde bucal com agentes comunitários de saúde. MÉTODOS:Um projeto de capacitação combinando ensino-aprendizagem, apoio e supervisão, foi desenvolvido entre os meses de julho de 2003 a agosto de 2004. As mudanças foram avaliadas por meio de entrevistas estruturadas em que participaram 36 agentes comunitários de saúde e uma amostra de 91 mulheres e mães, representativa de donas de casa com 25 a 39 anos de idade, alfabetizadas e residentes em domicílios de três a seis cômodos no município de Rio Grande da Serra (SP). Foram colhidos dados sobre conhecimentos de saúde-doença bucal, práticas e capacidades auto-referidas em relação ao auto-exame, higiene bucal, número de residentes e de escovas dentais individuais e coletivas em cada domicílio e acesso e uso de serviços odontológicos. Por meio do teste t de Student pareado, foram comparadas as médias dos valores obtidos antes e depois do programa para cada um dos grupos estudados. As respostas foram analisadas adotando-se um nível de significância de 5%. RESULTADOS: Foram observadas diferenças estatisticamente significativas para questões relativas ao conhecimento de saúde bucal entre os agentes e entre as mulheres antes e depois da capacitação (p OBJETIVO: Evaluar cambios en conocimientos, actitudes y acceso/utilización de servicios odontológicos productos de un programa de promoción de la salud bucal con agentes comunitarios de salud. MÉTODOS: Un proyecto de capacitación combinando enseñanza-aprendizaje, apoyo y supervisión, fue desarrollado entre los meses de julio de 2003 a agosto de 2004. Los cambios fueron evaluados por medio de entrevistas estructuradas en las que participaron 36 agentes comunitarios de salud y una muestra representativa de 91 mujeres y madres amas de casa con 25 a 39 años de edad, alfabetizadas y residentes en domicilios de tres a seis cuartos en el municipio de Río Grande da Serra (Sudeste de Brasil). Se escogieron datos sobre conocimientos de salud-enfermedad bucal, prácticas y capacidades auto-referidas con relación al auto-examen, higiene bucal, número de residentes y de cepillos dentales individuales y colectivos en cada domicilio y acceso y uso de servicios odontológicos. Por medio de la prueba t de Student pareado, se compararon los promedios de los valores obtenidos antes y después del programa para cada uno de los grupos estudiados. Las respuestas fueron analizadas adoptándose un nivel de significancia de 5%. RESULTADOS: Se observaron diferencias estadísticamente significativas para cuestiones relacionadas con el conocimiento de salud bucal entre los agentes y entre las mujeres antes y después de la capacitación (pUniversidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/3262210.1590/S0034-89102009005000016Revista de Saúde Pública; Vol. 43 No. 3 (2009); 463-471 Revista de Saúde Pública; Vol. 43 Núm. 3 (2009); 463-471 Revista de Saúde Pública; v. 43 n. 3 (2009); 463-471 1518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32622/34991https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32622/34992Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFrazão, PauloMarques, Débora2012-07-09T02:00:47Zoai:revistas.usp.br:article/32622Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2012-07-09T02:00:47Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false
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