Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1977 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/22831 |
Resumo: | The purpose of this study is to provide data on whether student achievement can be influenced significantly by providing students, before instruction, information on what is expected of them as an outcome of instruction. The Ss were selected from four fifth-grade classes of the elementary course. Of the 140 Ss, 69 from two classes were assigned to experimental group (EG) and 71 from two other classes were assigned to the control group (CG). The Ss of EG received precisely stated behavioral objectives while SS of CG didn't receive any information about objectives whatsoever. EG and CG as a whole, high and low socio-economic EG and CG, high and low grades EG and CG were compared taking into account changes in knowledge, attitudes and practices on the one hand, and changes only in knowledge on the other hand. Although EGs consistently showed grater achievement than CGs, the results were not conclusive. Significant differences in achievement were observed at random when different groups were considered. |
id |
USP-23_163c9fe9ed1e83b849f9ad6e5c0d303c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/22831 |
network_acronym_str |
USP-23 |
network_name_str |
Revista de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem Operational objectives and effectiveness of learning Ensino^i1^sobjetivos educacionEnsino^i1^sobjetivos operacionAprendizagemTeaching^i2^seducational objectiTeaching^i2^soperational objectiLearning The purpose of this study is to provide data on whether student achievement can be influenced significantly by providing students, before instruction, information on what is expected of them as an outcome of instruction. The Ss were selected from four fifth-grade classes of the elementary course. Of the 140 Ss, 69 from two classes were assigned to experimental group (EG) and 71 from two other classes were assigned to the control group (CG). The Ss of EG received precisely stated behavioral objectives while SS of CG didn't receive any information about objectives whatsoever. EG and CG as a whole, high and low socio-economic EG and CG, high and low grades EG and CG were compared taking into account changes in knowledge, attitudes and practices on the one hand, and changes only in knowledge on the other hand. Although EGs consistently showed grater achievement than CGs, the results were not conclusive. Significant differences in achievement were observed at random when different groups were considered. Foi verificado em que medida a aprendizagem pode ser significativamente influenciada pela informação aos estudantes antes do ensino, sobre o que é esperado deles como resultado do ensino. Os sujeitos que participaram deste estudo eram alunos de 4 classes de 5ª série do 1º Grau. Dos 140 sujeitos, 69 de duas classes constituiram o grupo experimental (GE) e 71 de duas outras classes constituiram o grupo de controle (GC). Os sujeitos do GE receberam objetivos operacionais redigidos claramente enquanto que os do GC não receberam nenhuma informação sobre objetivos. Foram comparados os GE e GC como um todo, os GE e GC de nível socio-econômico alto e baixo, os GE e GC com notas altas e baixas, levando em conta, de um lado, mudanças em conhecimentos, atitudes e práticas e, de outro, mudanças apenas em conhecimentos. Embora os GE apresentaram consistentemente maior aprendizagem do que os GC, os resultados não foram conclusivos. Quando se comparou os diferentes grupos, observou-se que diferenças significativas na aprendizagem ocorreram em alguns, mas distribuídas ao acaso. Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública1977-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/2283110.1590/S0034-89101977000200001Revista de Saúde Pública; Vol. 11 No. 2 (1977); 157-169 Revista de Saúde Pública; Vol. 11 Núm. 2 (1977); 157-169 Revista de Saúde Pública; v. 11 n. 2 (1977); 157-169 1518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/22831/24855Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSossai, João Alvécio2012-05-28T13:59:42Zoai:revistas.usp.br:article/22831Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2012-05-28T13:59:42Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem Operational objectives and effectiveness of learning |
title |
Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem |
spellingShingle |
Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem Sossai, João Alvécio Ensino^i1^sobjetivos educacion Ensino^i1^sobjetivos operacion Aprendizagem Teaching^i2^seducational objecti Teaching^i2^soperational objecti Learning |
title_short |
Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem |
title_full |
Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem |
title_fullStr |
Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem |
title_sort |
Objetivos operacionais e eficiência da aprendizagem |
author |
Sossai, João Alvécio |
author_facet |
Sossai, João Alvécio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sossai, João Alvécio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino^i1^sobjetivos educacion Ensino^i1^sobjetivos operacion Aprendizagem Teaching^i2^seducational objecti Teaching^i2^soperational objecti Learning |
topic |
Ensino^i1^sobjetivos educacion Ensino^i1^sobjetivos operacion Aprendizagem Teaching^i2^seducational objecti Teaching^i2^soperational objecti Learning |
description |
The purpose of this study is to provide data on whether student achievement can be influenced significantly by providing students, before instruction, information on what is expected of them as an outcome of instruction. The Ss were selected from four fifth-grade classes of the elementary course. Of the 140 Ss, 69 from two classes were assigned to experimental group (EG) and 71 from two other classes were assigned to the control group (CG). The Ss of EG received precisely stated behavioral objectives while SS of CG didn't receive any information about objectives whatsoever. EG and CG as a whole, high and low socio-economic EG and CG, high and low grades EG and CG were compared taking into account changes in knowledge, attitudes and practices on the one hand, and changes only in knowledge on the other hand. Although EGs consistently showed grater achievement than CGs, the results were not conclusive. Significant differences in achievement were observed at random when different groups were considered. |
publishDate |
1977 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1977-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/22831 10.1590/S0034-89101977000200001 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/22831 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0034-89101977000200001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/22831/24855 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Pública; Vol. 11 No. 2 (1977); 157-169 Revista de Saúde Pública; Vol. 11 Núm. 2 (1977); 157-169 Revista de Saúde Pública; v. 11 n. 2 (1977); 157-169 1518-8787 0034-8910 reponame:Revista de Saúde Pública instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Saúde Pública |
collection |
Revista de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revsp@org.usp.br||revsp1@usp.br |
_version_ |
1800221769196371968 |