Seja Doce com os Bebês: avaliação de vídeo instrucional sobre manejo da dor neonatal por enfermeiros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Hellen Caroline Carneiro de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Candido, Ligyana Korki de, Harrison, Denise, Bueno, Mariana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/148113
Resumo: Objective: To describe the profile of nurses who work in hospital units that care for newborns; to verify nurses’ prior knowledge on breastfeeding, skin-to-skin care and sweet tasting solutions for neonatal procedural pain relief; and to evaluate nurses’ perceptions on the feasibility, acceptability and usefulness of the Portuguese version of the “Be Sweet to Babies” video. Method: A cross-sectional study conducted in four units of a university affiliated hospital in São Paulo. Forty-five (45) nurses who answered the questionnaire and watched the video were included. Thirty-eight (38) nurses subsequently evaluated the video. Descriptive statistics were used to analyze the variables, in addition to content analysis of the open question. Results: Forty-five (45) nurses participated in the study; 97.4% were aware of the analgesic strategies, and after watching the video nurses reported that they intend to use or encourage the use of these strategies during painful procedures. All participants would recommend the video to other professionals, and considered the resource as useful, easy to understand and easy to apply in real situations. Conclusion: Nurses are aware of the analgesic strategies and they considered the video as a feasible, acceptable and useful tool for knowledge translation to health care providers, which can also favor parental involvement in their children’s pain management.
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Method: A cross-sectional study conducted in four units of a university affiliated hospital in São Paulo. Forty-five (45) nurses who answered the questionnaire and watched the video were included. Thirty-eight (38) nurses subsequently evaluated the video. Descriptive statistics were used to analyze the variables, in addition to content analysis of the open question. Results: Forty-five (45) nurses participated in the study; 97.4% were aware of the analgesic strategies, and after watching the video nurses reported that they intend to use or encourage the use of these strategies during painful procedures. All participants would recommend the video to other professionals, and considered the resource as useful, easy to understand and easy to apply in real situations. Conclusion: Nurses are aware of the analgesic strategies and they considered the video as a feasible, acceptable and useful tool for knowledge translation to health care providers, which can also favor parental involvement in their children’s pain management. Objetivo: Descrever o perfil de enfermeiros atuantes em unidades que assistem o recém-nascido, verificar seu conhecimento prévio sobre amamentação, contato pele a pele e soluções adocicadas no alívio da dor procedural neonatal, e avaliar sua percepção sobre a viabilidade, a aceitabilidade e a utilidade do vídeo “Seja Doce com os Bebês”. Método: Estudo transversal, realizado em quatro unidades de um hospital universitário de São Paulo. Foram incluídos 45 enfermeiros, que responderam ao questionário de caracterização e assistiram ao vídeo. Posteriormente, 38 avaliaram o vídeo. Estatística descritiva foi utilizada para análise das variáveis, além da análise de conteúdo na questão aberta. Resultados: Participaram do estudo 45 enfermeiros. 97,4% conheciam as estratégias analgésicas e, após assistirem ao vídeo, afirmaram pretender utilizá-las ou incentivar seu uso durante procedimentos dolorosos. Todos recomendariam o vídeo para outros profissionais, sendo o recurso avaliado como útil, fácil de entender e de aplicar em situações reais. Conclusão: Os enfermeiros conhecem as estratégias analgésicas, consideram o vídeo viável, aceitável e útil como ferramenta de tradução do conhecimento para profissionais da saúde, o que também pode favorecer o envolvimento dos pais no manejo da dor de seus filhos. Objetivo: Describir el perfil de enfermeros actuantes en unidades que asisten al recién nacido, verificar su conocimiento previo sobre la lactancia, contacto piel a piel y soluciones azucaradas en el alivio del dolor procedural neonatal, y evaluar su percepción sobre la factibilidad, la aceptabilidad y la utilidad del video “Sé Dulce con los Bebés”. Método: Estudio transversal, llevado a cabo en cuatro unidades de un hospital universitario de São Paulo. Fueron incluidos 45 enfermeros, quienes respondieron al cuestionario de caracterización y vieron el video. Posteriormente, 38 evaluaron el video. Estadística descriptiva fue utilizada para análisis de las variables, además del análisis de contenido en la cuestión abierta. Resultados: Participaron en el estudio 45 enfermeros. El 97% conocían las estrategias analgésicas y, luego de ver el video, afirmaron pretender utilizarlas o incentivar su uso durante procedimientos dolorosos. Todos les recomendarían el video a otros profesionales, siendo el recurso valorado como útil, fácil de comprender y de aplicar en situaciones reales. Conclusión: Los enfermeros conocen las estrategias analgésicas, consideran el video viable, aceptable y útil como herramienta de traducción del conocimiento para profesionales sanitarios, lo que también puede favorecer la involucración de los padres en el manejo del dolor de sus hijos.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/14811310.1590/s1980-220x2017033903313Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 52 (2018); e03313Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e03313Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e033131980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporspaenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/148113/141722https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/148113/141723https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/148113/141724http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Hellen Caroline Carneiro deCandido, Ligyana Korki deHarrison, DeniseBueno, Mariana2019-02-18T19:16:14Zoai:revistas.usp.br:article/148113Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2019-02-18T19:16:14Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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