Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Janaina
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Vargas, Divane de, Formigoni, Maria Lucia Oliveira de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077
Resumo: An exploratory study of quasi-experimental approach that aimed to verify the impact of an educational intervention on attitudes and knowledge of nurses towards alcohol use and associated problems. The sample included 185 nurses, divided into two groups: 84 submitted to a training course and formed the experimental group. Data were collected through a knowledge survey and an attitude scale. The attitudes of the participants of both groups were positive. There were no significant differences between groups in relation to knowledge. The strongest predictors of positive attitudes were possessed preparation to act with chemical dependents (OR = 2.18), "have received increased workload during graduation on the theme, 'alcohol and other drugs'" (OR = 1.70), and "completed graduate school" (OR = 2.59). The educational intervention had a positive impact on the attitudes of nurses towards alcoholics, work and interpersonal relationships with such clientele.
id USP-24_0be8c6cbdf55e85952d3eb4d69685cae
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/78077
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativaAtitudes e conhecimentos de enfermeiros frente ao álcool e problemas associados: impacto de uma intervenção educativaKNOWLEDGE AND ATTITUDES OF NURSES TOWARDS ALCOHOL AND RELATED PROBLEMS: THE IMPACT OF AN EDUCATIONAL INTERVENTIONEducação em enfermagemAlcoolismoConhecimentosatitudes e prática em saúdeEnfermagem em saúde públicaEducación en enfermeríaAlcoholismoConocimientosactitudes y práctica en saludEnfermería en salud públicaEducationnursingAlcoholismHealth knowledgeattitudespracticePublic health nursingAn exploratory study of quasi-experimental approach that aimed to verify the impact of an educational intervention on attitudes and knowledge of nurses towards alcohol use and associated problems. The sample included 185 nurses, divided into two groups: 84 submitted to a training course and formed the experimental group. Data were collected through a knowledge survey and an attitude scale. The attitudes of the participants of both groups were positive. There were no significant differences between groups in relation to knowledge. The strongest predictors of positive attitudes were possessed preparation to act with chemical dependents (OR = 2.18), "have received increased workload during graduation on the theme, 'alcohol and other drugs'" (OR = 1.70), and "completed graduate school" (OR = 2.59). The educational intervention had a positive impact on the attitudes of nurses towards alcoholics, work and interpersonal relationships with such clientele.Estudio exploratorio cuasi-experimental que tuvo como objetivo verificar el impacto de una intervención educativa sobre los conocimientos y las actitudes de las enfermeras frente al consumo de alcohol y problemas asociados. La muestra incluyó a 185 enfermeras, divididas en dos grupos. De los cuales, 84 se sometieron a un curso de capacitación y formaron el grupo experimental. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario de conocimientos y una escala de actitudes. Las actitudes de los participantes de ambos grupos fueron positivas. En lo que respecta al conocimiento, no hubo diferencias significativas entre los dos grupos. Los principales predictores de las actitudes positivas fueron estar preparados para actuar con dependientes químicos (OR = 2,18), "haber recibido mayor carga horaria en el pregrado sobre la temática de alcohol y otras drogas'" (OR = 1,70) y "haber realizado post-grado" (OR = 2,59). Se concluyó que la intervención educativa ejerció impacto positivo en las actitudes de las enfermeras frente a los alcohólicos, al trabajo y a las relaciones interpersonales con dicha clientela.Estudo exploratório de abordagem quase experimental que objetivou verificar o impacto de uma intervenção educativa em atitudes e conhecimentos de enfermeiros frente ao uso de álcool e problemas associados. A amostra incluiu 185 enfermeiros, divididos em dois grupos: 84 foram submetidos a um curso de capacitação e constituíram o grupo experimental. Os dados foram coletados por meio de um questionário de conhecimentos e uma escala de atitudes. As atitudes dos participantes de ambos os grupos foram positivas. Com relação aos conhecimentos, não se observaram diferenças significativas entre os grupos. Os maiores preditores de atitudes positivas foram possuir preparo para atuar com dependentes químicos (OR=2,18), "ter recebido maior carga horária durante a graduação sobre a temática 'álcool e outras drogas'" (OR=1,70) e "ter realizado pós-graduação" (OR=2,59). Concluiu-se que a intervenção educativa exerceu impacto positivo nas atitudes dos enfermeiros frente ao alcoolista, ao trabalho e às relações interpessoais com tal clientela.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2013-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/7807710.1590/reeusp.v47i5.78077Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 5 (2013); 1172-1179Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 5 (2013); 1172-1179Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 5 (2013); 1172-11791980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077/82130https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077/82131http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, JanainaVargas, Divane deFormigoni, Maria Lucia Oliveira de Souza2014-04-01T19:00:53Zoai:revistas.usp.br:article/78077Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2014-04-01T19:00:53Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa
Atitudes e conhecimentos de enfermeiros frente ao álcool e problemas associados: impacto de uma intervenção educativa
KNOWLEDGE AND ATTITUDES OF NURSES TOWARDS ALCOHOL AND RELATED PROBLEMS: THE IMPACT OF AN EDUCATIONAL INTERVENTION
title Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa
spellingShingle Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa
Soares, Janaina
Educação em enfermagem
Alcoolismo
Conhecimentos
atitudes e prática em saúde
Enfermagem em saúde pública
Educación en enfermería
Alcoholismo
Conocimientos
actitudes y práctica en salud
Enfermería en salud pública
Education
nursing
Alcoholism
Health knowledge
attitudes
practice
Public health nursing
title_short Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa
title_full Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa
title_fullStr Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa
title_full_unstemmed Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa
title_sort Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa
author Soares, Janaina
author_facet Soares, Janaina
Vargas, Divane de
Formigoni, Maria Lucia Oliveira de Souza
author_role author
author2 Vargas, Divane de
Formigoni, Maria Lucia Oliveira de Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Janaina
Vargas, Divane de
Formigoni, Maria Lucia Oliveira de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Alcoolismo
Conhecimentos
atitudes e prática em saúde
Enfermagem em saúde pública
Educación en enfermería
Alcoholismo
Conocimientos
actitudes y práctica en salud
Enfermería en salud pública
Education
nursing
Alcoholism
Health knowledge
attitudes
practice
Public health nursing
topic Educação em enfermagem
Alcoolismo
Conhecimentos
atitudes e prática em saúde
Enfermagem em saúde pública
Educación en enfermería
Alcoholismo
Conocimientos
actitudes y práctica en salud
Enfermería en salud pública
Education
nursing
Alcoholism
Health knowledge
attitudes
practice
Public health nursing
description An exploratory study of quasi-experimental approach that aimed to verify the impact of an educational intervention on attitudes and knowledge of nurses towards alcohol use and associated problems. The sample included 185 nurses, divided into two groups: 84 submitted to a training course and formed the experimental group. Data were collected through a knowledge survey and an attitude scale. The attitudes of the participants of both groups were positive. There were no significant differences between groups in relation to knowledge. The strongest predictors of positive attitudes were possessed preparation to act with chemical dependents (OR = 2.18), "have received increased workload during graduation on the theme, 'alcohol and other drugs'" (OR = 1.70), and "completed graduate school" (OR = 2.59). The educational intervention had a positive impact on the attitudes of nurses towards alcoholics, work and interpersonal relationships with such clientele.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077
10.1590/reeusp.v47i5.78077
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077
identifier_str_mv 10.1590/reeusp.v47i5.78077
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077/82130
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077/82131
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 5 (2013); 1172-1179
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 5 (2013); 1172-1179
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 5 (2013); 1172-1179
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221736786984960