Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077 |
Resumo: | An exploratory study of quasi-experimental approach that aimed to verify the impact of an educational intervention on attitudes and knowledge of nurses towards alcohol use and associated problems. The sample included 185 nurses, divided into two groups: 84 submitted to a training course and formed the experimental group. Data were collected through a knowledge survey and an attitude scale. The attitudes of the participants of both groups were positive. There were no significant differences between groups in relation to knowledge. The strongest predictors of positive attitudes were possessed preparation to act with chemical dependents (OR = 2.18), "have received increased workload during graduation on the theme, 'alcohol and other drugs'" (OR = 1.70), and "completed graduate school" (OR = 2.59). The educational intervention had a positive impact on the attitudes of nurses towards alcoholics, work and interpersonal relationships with such clientele. |
id |
USP-24_0be8c6cbdf55e85952d3eb4d69685cae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/78077 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativaAtitudes e conhecimentos de enfermeiros frente ao álcool e problemas associados: impacto de uma intervenção educativaKNOWLEDGE AND ATTITUDES OF NURSES TOWARDS ALCOHOL AND RELATED PROBLEMS: THE IMPACT OF AN EDUCATIONAL INTERVENTIONEducação em enfermagemAlcoolismoConhecimentosatitudes e prática em saúdeEnfermagem em saúde públicaEducación en enfermeríaAlcoholismoConocimientosactitudes y práctica en saludEnfermería en salud públicaEducationnursingAlcoholismHealth knowledgeattitudespracticePublic health nursingAn exploratory study of quasi-experimental approach that aimed to verify the impact of an educational intervention on attitudes and knowledge of nurses towards alcohol use and associated problems. The sample included 185 nurses, divided into two groups: 84 submitted to a training course and formed the experimental group. Data were collected through a knowledge survey and an attitude scale. The attitudes of the participants of both groups were positive. There were no significant differences between groups in relation to knowledge. The strongest predictors of positive attitudes were possessed preparation to act with chemical dependents (OR = 2.18), "have received increased workload during graduation on the theme, 'alcohol and other drugs'" (OR = 1.70), and "completed graduate school" (OR = 2.59). The educational intervention had a positive impact on the attitudes of nurses towards alcoholics, work and interpersonal relationships with such clientele.Estudio exploratorio cuasi-experimental que tuvo como objetivo verificar el impacto de una intervención educativa sobre los conocimientos y las actitudes de las enfermeras frente al consumo de alcohol y problemas asociados. La muestra incluyó a 185 enfermeras, divididas en dos grupos. De los cuales, 84 se sometieron a un curso de capacitación y formaron el grupo experimental. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario de conocimientos y una escala de actitudes. Las actitudes de los participantes de ambos grupos fueron positivas. En lo que respecta al conocimiento, no hubo diferencias significativas entre los dos grupos. Los principales predictores de las actitudes positivas fueron estar preparados para actuar con dependientes químicos (OR = 2,18), "haber recibido mayor carga horaria en el pregrado sobre la temática de alcohol y otras drogas'" (OR = 1,70) y "haber realizado post-grado" (OR = 2,59). Se concluyó que la intervención educativa ejerció impacto positivo en las actitudes de las enfermeras frente a los alcohólicos, al trabajo y a las relaciones interpersonales con dicha clientela.Estudo exploratório de abordagem quase experimental que objetivou verificar o impacto de uma intervenção educativa em atitudes e conhecimentos de enfermeiros frente ao uso de álcool e problemas associados. A amostra incluiu 185 enfermeiros, divididos em dois grupos: 84 foram submetidos a um curso de capacitação e constituíram o grupo experimental. Os dados foram coletados por meio de um questionário de conhecimentos e uma escala de atitudes. As atitudes dos participantes de ambos os grupos foram positivas. Com relação aos conhecimentos, não se observaram diferenças significativas entre os grupos. Os maiores preditores de atitudes positivas foram possuir preparo para atuar com dependentes químicos (OR=2,18), "ter recebido maior carga horária durante a graduação sobre a temática 'álcool e outras drogas'" (OR=1,70) e "ter realizado pós-graduação" (OR=2,59). Concluiu-se que a intervenção educativa exerceu impacto positivo nas atitudes dos enfermeiros frente ao alcoolista, ao trabalho e às relações interpessoais com tal clientela.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2013-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/7807710.1590/reeusp.v47i5.78077Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 5 (2013); 1172-1179Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 5 (2013); 1172-1179Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 5 (2013); 1172-11791980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077/82130https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077/82131http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, JanainaVargas, Divane deFormigoni, Maria Lucia Oliveira de Souza2014-04-01T19:00:53Zoai:revistas.usp.br:article/78077Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2014-04-01T19:00:53Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa Atitudes e conhecimentos de enfermeiros frente ao álcool e problemas associados: impacto de uma intervenção educativa KNOWLEDGE AND ATTITUDES OF NURSES TOWARDS ALCOHOL AND RELATED PROBLEMS: THE IMPACT OF AN EDUCATIONAL INTERVENTION |
title |
Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa |
spellingShingle |
Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa Soares, Janaina Educação em enfermagem Alcoolismo Conhecimentos atitudes e prática em saúde Enfermagem em saúde pública Educación en enfermería Alcoholismo Conocimientos actitudes y práctica en salud Enfermería en salud pública Education nursing Alcoholism Health knowledge attitudes practice Public health nursing |
title_short |
Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa |
title_full |
Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa |
title_fullStr |
Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa |
title_full_unstemmed |
Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa |
title_sort |
Conocimientos y actitudes de las enfermeras sobre el alcohol y los problemas asociados: impacto de una intervencion educativa |
author |
Soares, Janaina |
author_facet |
Soares, Janaina Vargas, Divane de Formigoni, Maria Lucia Oliveira de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Vargas, Divane de Formigoni, Maria Lucia Oliveira de Souza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Janaina Vargas, Divane de Formigoni, Maria Lucia Oliveira de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em enfermagem Alcoolismo Conhecimentos atitudes e prática em saúde Enfermagem em saúde pública Educación en enfermería Alcoholismo Conocimientos actitudes y práctica en salud Enfermería en salud pública Education nursing Alcoholism Health knowledge attitudes practice Public health nursing |
topic |
Educação em enfermagem Alcoolismo Conhecimentos atitudes e prática em saúde Enfermagem em saúde pública Educación en enfermería Alcoholismo Conocimientos actitudes y práctica en salud Enfermería en salud pública Education nursing Alcoholism Health knowledge attitudes practice Public health nursing |
description |
An exploratory study of quasi-experimental approach that aimed to verify the impact of an educational intervention on attitudes and knowledge of nurses towards alcohol use and associated problems. The sample included 185 nurses, divided into two groups: 84 submitted to a training course and formed the experimental group. Data were collected through a knowledge survey and an attitude scale. The attitudes of the participants of both groups were positive. There were no significant differences between groups in relation to knowledge. The strongest predictors of positive attitudes were possessed preparation to act with chemical dependents (OR = 2.18), "have received increased workload during graduation on the theme, 'alcohol and other drugs'" (OR = 1.70), and "completed graduate school" (OR = 2.59). The educational intervention had a positive impact on the attitudes of nurses towards alcoholics, work and interpersonal relationships with such clientele. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077 10.1590/reeusp.v47i5.78077 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077 |
identifier_str_mv |
10.1590/reeusp.v47i5.78077 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077/82130 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78077/82131 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 5 (2013); 1172-1179 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 5 (2013); 1172-1179 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 5 (2013); 1172-1179 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221736786984960 |