Laypeople and basic life support

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pergola, Aline Maino
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Araujo, Izilda Esmenia Muglia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40363
Resumo: Training laypeople to give first aid in emergency situations and offer basic life support (BLS) is crucial in order to save lives and avoid sequelae. The objective was to identify laypeople's knowledge about BLS. Structured interviews were performed using non-technical language. The sample consisted of 385 subjects. Most (57.1%) were women with complete secondary-level education and incomplete higher education (53.7%). It was verified that only 9.9% know the mouth-to-mouth ventilation maneuver; 84.2% knew the chest compression technique (CCT), and 79.9% of these knew its purpose. Only 14.5% know how to position the victim to perform CCT; 82.4% reported a frequency below 60 CCT minute. Since they do not have adequate information and foundations regarding the stages of BLS, laypeople can give incorrect first aid to victims, which can harm resuscitation.
id USP-24_0f60a82d519f428e18e20c7cbf6178d0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40363
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Laypeople and basic life supportEl lego y el soporte básico de vidaO leigo e o suporte básico de vidaRessuscitação cardiopulmonarParada cardíacaEducação em saúdeEmergênciasResucitación cardiopulmonarParo cardíacoEducación en saludUrgencias médicasCardiopulmonary resuscitationHeart arrestHealth educationEmergenciesTraining laypeople to give first aid in emergency situations and offer basic life support (BLS) is crucial in order to save lives and avoid sequelae. The objective was to identify laypeople's knowledge about BLS. Structured interviews were performed using non-technical language. The sample consisted of 385 subjects. Most (57.1%) were women with complete secondary-level education and incomplete higher education (53.7%). It was verified that only 9.9% know the mouth-to-mouth ventilation maneuver; 84.2% knew the chest compression technique (CCT), and 79.9% of these knew its purpose. Only 14.5% know how to position the victim to perform CCT; 82.4% reported a frequency below 60 CCT minute. Since they do not have adequate information and foundations regarding the stages of BLS, laypeople can give incorrect first aid to victims, which can harm resuscitation.La capacitación del lego para la atención precoz en situaciones de emergencia e aplicación del soporte básico de vida (SBV) es fundamental para salvar vidas y prevenir secuelas. El objetivo fue identificar el conocimiento de los legos sobre SBV. Se utililizó la entrevista estructurada en un lenguague no técnico. La muestra comprendió 385 sujetos, la mayoría (57,1%) del sexo femenino con enseñanza media completa y superior incompleta (53,7%); Los que conocen la maniobra de respiración boca a boca son apenas 9,9%; 84,2% conocen la técnica de compresión toráxica externa (CTE) y de estos, 79,9% saben su finalidad. Apenas 14,5% saben posicionar a la víctima para realizar la CTE, 82,4% refieren una frecuencia menor que 60 CTE/minuto. Por no presentar adecuada información y fundamentos de las etapas del SBV, los legos pueden prestar una atención incorrecta a la víctima de emergencia, ocasionando perjuicios en la reanimación.A capacitação do leigo para o atendimento precoce em situações de emergência e instituição do suporte básico de vida (SBV) é fundamental para salvar vidas e prevenir seqüelas. O objetivo foi identificar o conhecimento dos leigos sobre SBV. Utililizou-se entrevista estruturada em linguagem não-técnica. A amostra compreendeu 385 sujeitos, a maioria (57,1%) do sexo feminino com ensino médio completo e superior incompleto (53,7%). Verificou-se apenas 9,9% conhecem a manobra de respiração boca-a-boca; 84,2% conhecem a técnica de compressão torácica externa (CTE), e destes, 79,9% sabem sua finalidade. Apenas 14,5% sabem posicionar a vítima para realizar a CTE; 82,4% referem uma freqüência menor que 60 CTE/minuto. Por não apresentarem adequada informação e fundamentação das etapas do SBV, os leigos podem prestar atendimento incorreto à vítima de emergência, acarretando prejuízos à reanimação.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4036310.1590/S0080-62342009000200012Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 2 (2009); 335-342Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 2 (2009); 335-342Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 2 (2009); 335-3421980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40363/43292https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40363/43293http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPergola, Aline MainoAraujo, Izilda Esmenia Muglia2012-08-29T20:13:03Zoai:revistas.usp.br:article/40363Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-29T20:13:03Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Laypeople and basic life support
El lego y el soporte básico de vida
O leigo e o suporte básico de vida
title Laypeople and basic life support
spellingShingle Laypeople and basic life support
Pergola, Aline Maino
Ressuscitação cardiopulmonar
Parada cardíaca
Educação em saúde
Emergências
Resucitación cardiopulmonar
Paro cardíaco
Educación en salud
Urgencias médicas
Cardiopulmonary resuscitation
Heart arrest
Health education
Emergencies
title_short Laypeople and basic life support
title_full Laypeople and basic life support
title_fullStr Laypeople and basic life support
title_full_unstemmed Laypeople and basic life support
title_sort Laypeople and basic life support
author Pergola, Aline Maino
author_facet Pergola, Aline Maino
Araujo, Izilda Esmenia Muglia
author_role author
author2 Araujo, Izilda Esmenia Muglia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pergola, Aline Maino
Araujo, Izilda Esmenia Muglia
dc.subject.por.fl_str_mv Ressuscitação cardiopulmonar
Parada cardíaca
Educação em saúde
Emergências
Resucitación cardiopulmonar
Paro cardíaco
Educación en salud
Urgencias médicas
Cardiopulmonary resuscitation
Heart arrest
Health education
Emergencies
topic Ressuscitação cardiopulmonar
Parada cardíaca
Educação em saúde
Emergências
Resucitación cardiopulmonar
Paro cardíaco
Educación en salud
Urgencias médicas
Cardiopulmonary resuscitation
Heart arrest
Health education
Emergencies
description Training laypeople to give first aid in emergency situations and offer basic life support (BLS) is crucial in order to save lives and avoid sequelae. The objective was to identify laypeople's knowledge about BLS. Structured interviews were performed using non-technical language. The sample consisted of 385 subjects. Most (57.1%) were women with complete secondary-level education and incomplete higher education (53.7%). It was verified that only 9.9% know the mouth-to-mouth ventilation maneuver; 84.2% knew the chest compression technique (CCT), and 79.9% of these knew its purpose. Only 14.5% know how to position the victim to perform CCT; 82.4% reported a frequency below 60 CCT minute. Since they do not have adequate information and foundations regarding the stages of BLS, laypeople can give incorrect first aid to victims, which can harm resuscitation.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40363
10.1590/S0080-62342009000200012
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40363
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342009000200012
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40363/43292
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40363/43293
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 2 (2009); 335-342
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 2 (2009); 335-342
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 2 (2009); 335-342
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221725063905280