Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40791 |
Resumo: | The objectives of this historical-social study are: to describe the circumstances that determined the participation of North American nurses in the formation of the Brazilian nurse; and analyse the process of implementing institutional rituals as a strategy of symbolic fight, to confer visibility to the nurse profession and discuss the symbolic effects of institutional rituals for the consecration of a nurse model for Brazilian society at the time. The primary sources are constituted of pertaining written and photographic documents relative to the studied theme. By reading the documentary corpus an analysis was made of the symbols that had distinguished and established the hierarchies of the actions, as well as the strategies undertaken for the North American nurses, towards implementing a new model of nurses in Brazilian society, coherent with the model of the North American schools of nursing. Institutional rituals, conducted or testified by prestigious figures of the history of Brazil and nursing, were fundamental for the construction of professional identity. |
id |
USP-24_15db9b7732969451427a131ea570a345 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40791 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920American participation in the creation of a nurse model in Brazilian society in the 1920'sParticipação americana na formação de um modelo de enfermeira na sociedade brasileira na década de 1920History of nursingEmblems and insigniaModelsnursingEducationHistoria de la enfermeríaEmblemas e insigniasModelos de enfermeríaEducación em enfermeríaHistória da enfermagemEmblemas e insígniasModelos de enfermagemEducação em enfermagemThe objectives of this historical-social study are: to describe the circumstances that determined the participation of North American nurses in the formation of the Brazilian nurse; and analyse the process of implementing institutional rituals as a strategy of symbolic fight, to confer visibility to the nurse profession and discuss the symbolic effects of institutional rituals for the consecration of a nurse model for Brazilian society at the time. The primary sources are constituted of pertaining written and photographic documents relative to the studied theme. By reading the documentary corpus an analysis was made of the symbols that had distinguished and established the hierarchies of the actions, as well as the strategies undertaken for the North American nurses, towards implementing a new model of nurses in Brazilian society, coherent with the model of the North American schools of nursing. Institutional rituals, conducted or testified by prestigious figures of the history of Brazil and nursing, were fundamental for the construction of professional identity.Estudio histórico-social que objetivó describir las circunstancias que determinaron la participación de enfermeras norteamericanas en la formación de la enfermera brasileña, analiza el proceso de implantación de rituales institucionales como estrategia de lucha simbólica, para hacer visible la profesión de enfermera y discutir los efectos simbólicos de rituales institucionales para la consagración de un modelo de enfermera para la sociedad brasileña de la época. Fuentes primarias: documentos escritos y fotográficos relativos a la temática estudiada. La lectura del corpus documental integró el análisis de símbolos que distinguieron y situaron las jerarquías de las acciones, así como las estrategias emprendidas por las enfermeras norteamericanas, en sentido de implantar un nuevo modelo de enfermera para la sociedad brasileña, coherente con el modelo de las escuelas norteamericanas. Los rituales institucionales, protagonizados o testimoniados por personajes históricos prestigiosos de Brasil y de la enfermería, fueron fundamentales para la construcción de la identidad profesional.Estudo histórico-social cujos objetivos são: descrever as circunstâncias que determinaram a participação de enfermeiras norte-americanas na formação da enfermeira brasileira e analisar o processo de implantação de rituais institucionais como estratégia de luta simbólica, para conferir visibilidade à profissão de enfermeira e discutir os efeitos simbólicos dos rituais institucionais para a consagração de um modelo de enfermeira para a sociedade brasileira da época. Fontes primárias: documentos escritos e fotográficos relativos à temática do estudo. A leitura do corpus documental comportou a análise dos símbolos que distinguiram e situaram as hierarquias das ações, bem como as estratégias empreendidas pelas enfermeiras norte-americanas, no sentido de implantar um novo modelo de enfermeira para a sociedade brasileira, coerente com o modelo das escolas de enfermagem norte-americanas. Os rituais institucionais, protagonizados ou testemunhados por personagens prestigiosas da história do Brasil e da enfermagem, foram fundamentais para a construção da identidade profissional.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4079110.1590/S0080-62342011000400025Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 966-973Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 966-973Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 966-9731980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40791/44147https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40791/44148http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Tânia Cristina FrancoBarreira, Ieda de AlencarFonte, Aline Silva daOliveira, Alexandre Barbosa de2012-08-30T14:33:47Zoai:revistas.usp.br:article/40791Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:33:47Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920 American participation in the creation of a nurse model in Brazilian society in the 1920's Participação americana na formação de um modelo de enfermeira na sociedade brasileira na década de 1920 |
title |
Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920 |
spellingShingle |
Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920 Santos, Tânia Cristina Franco History of nursing Emblems and insignia Models nursing Education Historia de la enfermería Emblemas e insignias Modelos de enfermería Educación em enfermería História da enfermagem Emblemas e insígnias Modelos de enfermagem Educação em enfermagem |
title_short |
Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920 |
title_full |
Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920 |
title_fullStr |
Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920 |
title_full_unstemmed |
Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920 |
title_sort |
Participación americana en la formación de un modelo de enfermera en la sociedad brasileña de la década de 1920 |
author |
Santos, Tânia Cristina Franco |
author_facet |
Santos, Tânia Cristina Franco Barreira, Ieda de Alencar Fonte, Aline Silva da Oliveira, Alexandre Barbosa de |
author_role |
author |
author2 |
Barreira, Ieda de Alencar Fonte, Aline Silva da Oliveira, Alexandre Barbosa de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Tânia Cristina Franco Barreira, Ieda de Alencar Fonte, Aline Silva da Oliveira, Alexandre Barbosa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of nursing Emblems and insignia Models nursing Education Historia de la enfermería Emblemas e insignias Modelos de enfermería Educación em enfermería História da enfermagem Emblemas e insígnias Modelos de enfermagem Educação em enfermagem |
topic |
History of nursing Emblems and insignia Models nursing Education Historia de la enfermería Emblemas e insignias Modelos de enfermería Educación em enfermería História da enfermagem Emblemas e insígnias Modelos de enfermagem Educação em enfermagem |
description |
The objectives of this historical-social study are: to describe the circumstances that determined the participation of North American nurses in the formation of the Brazilian nurse; and analyse the process of implementing institutional rituals as a strategy of symbolic fight, to confer visibility to the nurse profession and discuss the symbolic effects of institutional rituals for the consecration of a nurse model for Brazilian society at the time. The primary sources are constituted of pertaining written and photographic documents relative to the studied theme. By reading the documentary corpus an analysis was made of the symbols that had distinguished and established the hierarchies of the actions, as well as the strategies undertaken for the North American nurses, towards implementing a new model of nurses in Brazilian society, coherent with the model of the North American schools of nursing. Institutional rituals, conducted or testified by prestigious figures of the history of Brazil and nursing, were fundamental for the construction of professional identity. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40791 10.1590/S0080-62342011000400025 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40791 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000400025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40791/44147 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40791/44148 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 966-973 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 966-973 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 966-973 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221728741261312 |