Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Cristiane Giffoni
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41515
Resumo: This article presents the methodological bases that guide the development of instruments to measure psychosocial variables. It describes the theoretical, empirical or experimental and analytical and exemplifies the theoretical steps through the experience of developing an instrument to measure power-lessness as a nursing diagnosis. The most difficult procedures for developing instruments to are the theoretical steps. They require the development of theoretical sensitivity as a continuous going forward and backward between concrete and abstract issues; they also require the development of tolerance towards ambiguity, but without abandoning the examination of evidences.
id USP-24_1aca7dab2379fba8e47a0f313f325f84
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41515
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursingContribuciones de la psicometría para la evaluación de respuestas psicosociales en la enfermeríaContribuições da psicometria para a avaliação de respostas psicossociais na enfermagemDiagnóstico de enfermagemPsicometriaMetodologiaDiagnóstico de enfermeríaPsicometríaMetodologíaNursing diagnosisPsychometricsMethodologyThis article presents the methodological bases that guide the development of instruments to measure psychosocial variables. It describes the theoretical, empirical or experimental and analytical and exemplifies the theoretical steps through the experience of developing an instrument to measure power-lessness as a nursing diagnosis. The most difficult procedures for developing instruments to are the theoretical steps. They require the development of theoretical sensitivity as a continuous going forward and backward between concrete and abstract issues; they also require the development of tolerance towards ambiguity, but without abandoning the examination of evidences.Este artigo apresenta os fundamentos metodológicos que norteiam a construção de instrumentos para avaliação de variáveis psicossociais. Descreve os pólos teórico, empírico ou experimental e analítico e exemplifica o pólo teórico com a experiência do desenvolvimento de um instrumento para avaliar o sentimento de impotência, como um diagnóstico de enfermagem. Os procedimentos mais árduos na construção de medidas são os do pólo teórico. Exigem desenvolver a sensibilidade teórica, exercitando-a num constante ir e vir entre o mais concreto e o mais abstrato; exige desenvolver a tolerância à ambigüidade, sem abandonar o exame das evidências.Este artículo presenta los fundamentos metodológicos que orientan la construcción de instrumentos para la evaluación de variables psicosociales. Describe los polos teórico, empírico o experimental y analítico y ejemplifica el polo teórico con la experiencia del desarrollo de un instrumento para evaluar el sentimiento de impotencia, como un diagnóstico de enfermería. Los procedimientos más arduos en la construcción de medidas son los del polo teórico. Exigen desarrollar la sensibilidad teórica, ejercitándola en un constante ir y venir entre lo más concreto y lo más abstracto; exige desarrollar la tolerancia a la ambigüedad, sin abandonar el examen de las evidencias.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2006-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4151510.1590/S0080-62342006000100014Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 40 n. 1 (2006); 98-104Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 No. 1 (2006); 98-104Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 Núm. 1 (2006); 98-1041980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41515/45109http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Cristiane GiffoniCruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da2012-08-31T20:38:49Zoai:revistas.usp.br:article/41515Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T20:38:49Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing
Contribuciones de la psicometría para la evaluación de respuestas psicosociales en la enfermería
Contribuições da psicometria para a avaliação de respostas psicossociais na enfermagem
title Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing
spellingShingle Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing
Braga, Cristiane Giffoni
Diagnóstico de enfermagem
Psicometria
Metodologia
Diagnóstico de enfermería
Psicometría
Metodología
Nursing diagnosis
Psychometrics
Methodology
title_short Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing
title_full Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing
title_fullStr Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing
title_full_unstemmed Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing
title_sort Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing
author Braga, Cristiane Giffoni
author_facet Braga, Cristiane Giffoni
Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
author_role author
author2 Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Cristiane Giffoni
Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da
dc.subject.por.fl_str_mv Diagnóstico de enfermagem
Psicometria
Metodologia
Diagnóstico de enfermería
Psicometría
Metodología
Nursing diagnosis
Psychometrics
Methodology
topic Diagnóstico de enfermagem
Psicometria
Metodologia
Diagnóstico de enfermería
Psicometría
Metodología
Nursing diagnosis
Psychometrics
Methodology
description This article presents the methodological bases that guide the development of instruments to measure psychosocial variables. It describes the theoretical, empirical or experimental and analytical and exemplifies the theoretical steps through the experience of developing an instrument to measure power-lessness as a nursing diagnosis. The most difficult procedures for developing instruments to are the theoretical steps. They require the development of theoretical sensitivity as a continuous going forward and backward between concrete and abstract issues; they also require the development of tolerance towards ambiguity, but without abandoning the examination of evidences.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41515
10.1590/S0080-62342006000100014
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41515
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342006000100014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41515/45109
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 40 n. 1 (2006); 98-104
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 No. 1 (2006); 98-104
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 Núm. 1 (2006); 98-104
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221732800299008