Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursing
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41515 |
Resumo: | This article presents the methodological bases that guide the development of instruments to measure psychosocial variables. It describes the theoretical, empirical or experimental and analytical and exemplifies the theoretical steps through the experience of developing an instrument to measure power-lessness as a nursing diagnosis. The most difficult procedures for developing instruments to are the theoretical steps. They require the development of theoretical sensitivity as a continuous going forward and backward between concrete and abstract issues; they also require the development of tolerance towards ambiguity, but without abandoning the examination of evidences. |
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Psychometric contributions to the assessment of psychosocial responses in nursingContribuciones de la psicometría para la evaluación de respuestas psicosociales en la enfermeríaContribuições da psicometria para a avaliação de respostas psicossociais na enfermagemDiagnóstico de enfermagemPsicometriaMetodologiaDiagnóstico de enfermeríaPsicometríaMetodologíaNursing diagnosisPsychometricsMethodologyThis article presents the methodological bases that guide the development of instruments to measure psychosocial variables. It describes the theoretical, empirical or experimental and analytical and exemplifies the theoretical steps through the experience of developing an instrument to measure power-lessness as a nursing diagnosis. The most difficult procedures for developing instruments to are the theoretical steps. They require the development of theoretical sensitivity as a continuous going forward and backward between concrete and abstract issues; they also require the development of tolerance towards ambiguity, but without abandoning the examination of evidences.Este artigo apresenta os fundamentos metodológicos que norteiam a construção de instrumentos para avaliação de variáveis psicossociais. Descreve os pólos teórico, empírico ou experimental e analítico e exemplifica o pólo teórico com a experiência do desenvolvimento de um instrumento para avaliar o sentimento de impotência, como um diagnóstico de enfermagem. Os procedimentos mais árduos na construção de medidas são os do pólo teórico. Exigem desenvolver a sensibilidade teórica, exercitando-a num constante ir e vir entre o mais concreto e o mais abstrato; exige desenvolver a tolerância à ambigüidade, sem abandonar o exame das evidências.Este artículo presenta los fundamentos metodológicos que orientan la construcción de instrumentos para la evaluación de variables psicosociales. Describe los polos teórico, empírico o experimental y analítico y ejemplifica el polo teórico con la experiencia del desarrollo de un instrumento para evaluar el sentimiento de impotencia, como un diagnóstico de enfermería. Los procedimientos más arduos en la construcción de medidas son los del polo teórico. Exigen desarrollar la sensibilidad teórica, ejercitándola en un constante ir y venir entre lo más concreto y lo más abstracto; exige desarrollar la tolerancia a la ambigüedad, sin abandonar el examen de las evidencias.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2006-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4151510.1590/S0080-62342006000100014Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 40 n. 1 (2006); 98-104Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 No. 1 (2006); 98-104Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 Núm. 1 (2006); 98-1041980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41515/45109http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Cristiane GiffoniCruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da2012-08-31T20:38:49Zoai:revistas.usp.br:article/41515Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T20:38:49Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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