Challenges for nursing at the reach of primary health care goals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40901 |
Resumo: | The debate is based on the contextualization of the goals presented by the National Primary Health Care Plan (Plano Nacional de Atenção Básica), which despite having improved the quality and attempted to solve inequities and vulnerabilities, still has contradictions to overcome. The plan discusses that nursing, in this setting, is included as a member of the family health team and in the coordination of community health agents. The analysis of the challenges to be overcome was divided into three blocks: undergraduate teaching, the working process, and continuous training. The first block presents a panorama of undergraduates studies in Brazil and how the primary health care issues are addressed in the curricula and understood by faculty and students; the second examines the views that primary health care nurses have about their working process and the guidelines of the Brazilian National Health System; finally, the third block points to the challenges related to the different knowledge and practices that must be developed in nursing, in this specific area of practice. |
id |
USP-24_34681ce0774f4d9e3000aab4104d1f38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40901 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges for nursing at the reach of primary health care goalsDesafíos para la enfermería en el alcance de las metas de la atención básicaDesafios para a enfermagem no alcance das metas da atenção primáriaAtenção Primária à SaúdeEnfermagem de Atenção PrimáriaObjetivos organizacionaisAtención Primaria de SaludEnfermería de Atención PrimariaObjetivos organizacionalesPrimary Health CarePrimary Care NursingOrganizational objectivesThe debate is based on the contextualization of the goals presented by the National Primary Health Care Plan (Plano Nacional de Atenção Básica), which despite having improved the quality and attempted to solve inequities and vulnerabilities, still has contradictions to overcome. The plan discusses that nursing, in this setting, is included as a member of the family health team and in the coordination of community health agents. The analysis of the challenges to be overcome was divided into three blocks: undergraduate teaching, the working process, and continuous training. The first block presents a panorama of undergraduates studies in Brazil and how the primary health care issues are addressed in the curricula and understood by faculty and students; the second examines the views that primary health care nurses have about their working process and the guidelines of the Brazilian National Health System; finally, the third block points to the challenges related to the different knowledge and practices that must be developed in nursing, in this specific area of practice.O debate parte da contextualização das metas apresentadas pelo Plano Nacional de Atenção Básica, que embora tenha agregado qualidade e tentado resolver iniquidades e vulnerabilidades, possui contradições a serem superadas. Discute que a Enfermagem se insere neste cenário como membro da equipe saúde da família e na coordenação de agentes comunitários. A análise dos desafios a serem superados foi recortada em três blocos: o ensino na graduação, o processo de trabalho e a capacitação continuada. No primeiro se oferece um panorama da graduação no Brasil e de como o conteúdo da atenção primária é abordado nos currículos e entendido por docentes e alunos; no segundo, apreciamse os olhares que os enfermeiros da atenção básica possuem sobre seu processo de trabalho e sobre as diretrizes do SUS; no terceiro, apontam-se os desafios relacionados aos diferentes saberes e práticas que devem ser desenvolvidos pela enfermagem neste âmbito de atuação.El debate parte de la contextualización de las metas presentadas por el Plan Nacional de Atención Básica, que aunque haya agregado calidad e intentado resolver inequidades y vulnerabilidades, posee contradicciones a superar. Discute que la Enfermería se inserta aquí como miembro del equipo salud de la familia y en la coordinación de agentes comunitarios. El análisis de desafíos a superar se partió en tres bloques: enseñanza en el curso, proceso de trabajo y capacitación permanente. En el primero se ofrece un panorama de la graduación en Brasil y de cómo el contenido de atención básica es abordado en los currículos y entendido por docentes y alumnos; en el segundo se aprecian las visiones de enfermeros de atención básica respecto del proceso de trabajo y directivas del SUS; y el tercero determina los desafíos relativos a diferentes conocimientos y prácticas a desarrollarse por la enfermería en este ámbito de actuación.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4090110.1590/S0080-62342011000800021Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 (2011): Número Especial 2; 1758-1762Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): special issue 2; 1758-1762Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): Número especial 2; 1758-17621980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40901/44369https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40901/44370http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCubas, Marcia Regina2012-08-30T15:04:37Zoai:revistas.usp.br:article/40901Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T15:04:37Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges for nursing at the reach of primary health care goals Desafíos para la enfermería en el alcance de las metas de la atención básica Desafios para a enfermagem no alcance das metas da atenção primária |
title |
Challenges for nursing at the reach of primary health care goals |
spellingShingle |
Challenges for nursing at the reach of primary health care goals Cubas, Marcia Regina Atenção Primária à Saúde Enfermagem de Atenção Primária Objetivos organizacionais Atención Primaria de Salud Enfermería de Atención Primaria Objetivos organizacionales Primary Health Care Primary Care Nursing Organizational objectives |
title_short |
Challenges for nursing at the reach of primary health care goals |
title_full |
Challenges for nursing at the reach of primary health care goals |
title_fullStr |
Challenges for nursing at the reach of primary health care goals |
title_full_unstemmed |
Challenges for nursing at the reach of primary health care goals |
title_sort |
Challenges for nursing at the reach of primary health care goals |
author |
Cubas, Marcia Regina |
author_facet |
Cubas, Marcia Regina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cubas, Marcia Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atenção Primária à Saúde Enfermagem de Atenção Primária Objetivos organizacionais Atención Primaria de Salud Enfermería de Atención Primaria Objetivos organizacionales Primary Health Care Primary Care Nursing Organizational objectives |
topic |
Atenção Primária à Saúde Enfermagem de Atenção Primária Objetivos organizacionais Atención Primaria de Salud Enfermería de Atención Primaria Objetivos organizacionales Primary Health Care Primary Care Nursing Organizational objectives |
description |
The debate is based on the contextualization of the goals presented by the National Primary Health Care Plan (Plano Nacional de Atenção Básica), which despite having improved the quality and attempted to solve inequities and vulnerabilities, still has contradictions to overcome. The plan discusses that nursing, in this setting, is included as a member of the family health team and in the coordination of community health agents. The analysis of the challenges to be overcome was divided into three blocks: undergraduate teaching, the working process, and continuous training. The first block presents a panorama of undergraduates studies in Brazil and how the primary health care issues are addressed in the curricula and understood by faculty and students; the second examines the views that primary health care nurses have about their working process and the guidelines of the Brazilian National Health System; finally, the third block points to the challenges related to the different knowledge and practices that must be developed in nursing, in this specific area of practice. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40901 10.1590/S0080-62342011000800021 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40901 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000800021 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40901/44369 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40901/44370 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 (2011): Número Especial 2; 1758-1762 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): special issue 2; 1758-1762 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): Número especial 2; 1758-1762 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221729581170688 |