Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Gisele Nepomuceno de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Rezende, Tércia Maria Ribeiro Lima, Madeira, Anézia Moreira Faria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
DOI: 10.1590/S0080-6234201400005000012
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103082
Resumo: Objective: Understanding the experiences of health professionals in primary care with the Child Health Booklet in child health care. Method: A qualitative study with a phenomenological approach, in which participated nurses and doctors from six teams of the Family Health Strategy (FHS) in Belo Horizonte, MG. In total, were carried out 12 non-directive interviews, using two guiding questions. Results: A comprehensive analysis of the speeches enabled the construction of three categories that signal the experiences of the professionals with the booklet. The experiments revealed difficulties arising from the limitations of knowledge about the instrument; incomplete filling out of the booklet by many professionals that care for children; the daily confrontations of the process and the organization of work teams; disinterest of families with the instrument. Conclusion: The research points possible and necessary ways to improve the use of booklets as an instrument of full child health surveillance.
id USP-24_38dfa70af07e8d0bf93321dfc8e4575c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/103082
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
spelling Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde Libreta de salud del niño: experiencias de los profesionales de la atención primaria a la salud Child Health Booklet: experiences of professionals in primary health care Objective: Understanding the experiences of health professionals in primary care with the Child Health Booklet in child health care. Method: A qualitative study with a phenomenological approach, in which participated nurses and doctors from six teams of the Family Health Strategy (FHS) in Belo Horizonte, MG. In total, were carried out 12 non-directive interviews, using two guiding questions. Results: A comprehensive analysis of the speeches enabled the construction of three categories that signal the experiences of the professionals with the booklet. The experiments revealed difficulties arising from the limitations of knowledge about the instrument; incomplete filling out of the booklet by many professionals that care for children; the daily confrontations of the process and the organization of work teams; disinterest of families with the instrument. Conclusion: The research points possible and necessary ways to improve the use of booklets as an instrument of full child health surveillance. Objetivo: Comprender las experiencias vividas por los profesionales de salud de la atención primaria con la Libreta de Salud del Niño en el cuidado a la salud infantil. Método: Estudio cualitativo de abordaje fenomenológico del que participaron enfermeros y médicos de seis equipos de Salud de la Familia de Belo Horizonte, MG. Fueron realizadas 12 entrevistas no directivas, guiadas por dos preguntas orientadoras. Resultados: El análisis comprensivo de las charlas posibilitó la construcción de tres categorías que señalan las experiencias vividas por los profesionales con la libreta. Las experiencias revelaron dificultades que se derivan de las limitaciones de conocimiento acerca del instrumento; el hecho de no rellenar en la libreta las acciones de los distintos profesionales que asisten al niño; los enfrentamientos cuotidianos del proceso y la organización del trabajo de los equipos; y el desinterés de las familias con el instrumento. Conclusión: La investigación apunta caminos posibles y necesarios para mejorar la utilización de la libreta como instrumento de vigilancia integral a la salud del niño. Objetivo: Compreender as experiências vividas por profissionais de saúde da atenção primária com a Caderneta de Saúde da Criança no cuidado à saúde infantil. Método: Estudo qualitativo de abordagem fenomenológica do qual participaram enfermeiros e médicos de seis equipes de Saúde da Família de Belo Horizonte, MG. Foram realizadas 12 entrevistas não diretivas, guiadas por duas questões norteadoras. Resultados: A análise compreensiva das falas possibilitou a construção de três categorias que sinalizam as experiências vividas pelos profissionais com a caderneta. As experiências revelaram dificuldades que são derivadas das limitações de conhecimento sobre o instrumento; da não complementaridade na caderneta das ações de diversos profissionais que assistem a criança; dos enfrentamentos cotidianos do processo e da organização do trabalho das equipes; do desinteresse das famílias com o instrumento. Conclusão: A pesquisa aponta caminhos possíveis e necessários para melhorar a utilização da caderneta como instrumento de vigilância integral à saúde da criança. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2014-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10308210.1590/S0080-6234201400005000012Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 48 n. 5 (2014); 857-864Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 No. 5 (2014); 857-864Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 Núm. 5 (2014); 857-8641980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103082/101387https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103082/101388http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Gisele Nepomuceno de Rezende, Tércia Maria Ribeiro Lima Madeira, Anézia Moreira Faria 2015-09-01T19:20:14Zoai:revistas.usp.br:article/103082Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2015-09-01T19:20:14Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
Libreta de salud del niño: experiencias de los profesionales de la atención primaria a la salud
Child Health Booklet: experiences of professionals in primary health care
title Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
spellingShingle Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
Andrade, Gisele Nepomuceno de
Andrade, Gisele Nepomuceno de
title_short Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
title_full Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
title_fullStr Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
title_full_unstemmed Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
title_sort Caderneta de Saúde da Criança: experiências dos profissionais da atenção primária à saúde
author Andrade, Gisele Nepomuceno de
author_facet Andrade, Gisele Nepomuceno de
Andrade, Gisele Nepomuceno de
Rezende, Tércia Maria Ribeiro Lima
Madeira, Anézia Moreira Faria
Rezende, Tércia Maria Ribeiro Lima
Madeira, Anézia Moreira Faria
author_role author
author2 Rezende, Tércia Maria Ribeiro Lima
Madeira, Anézia Moreira Faria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Gisele Nepomuceno de
Rezende, Tércia Maria Ribeiro Lima
Madeira, Anézia Moreira Faria
description Objective: Understanding the experiences of health professionals in primary care with the Child Health Booklet in child health care. Method: A qualitative study with a phenomenological approach, in which participated nurses and doctors from six teams of the Family Health Strategy (FHS) in Belo Horizonte, MG. In total, were carried out 12 non-directive interviews, using two guiding questions. Results: A comprehensive analysis of the speeches enabled the construction of three categories that signal the experiences of the professionals with the booklet. The experiments revealed difficulties arising from the limitations of knowledge about the instrument; incomplete filling out of the booklet by many professionals that care for children; the daily confrontations of the process and the organization of work teams; disinterest of families with the instrument. Conclusion: The research points possible and necessary ways to improve the use of booklets as an instrument of full child health surveillance.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103082
10.1590/S0080-6234201400005000012
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103082
identifier_str_mv 10.1590/S0080-6234201400005000012
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103082/101387
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103082/101388
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 48 n. 5 (2014); 857-864
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 No. 5 (2014); 857-864
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 48 Núm. 5 (2014); 857-864
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1822179144146878464
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0080-6234201400005000012