Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103198 |
Resumo: | OBJECTIVE To investigate the concept understood by Family Healthcare Strategy (ESF) professionals of knowledge, education and subjects participating in learning activities. METHOD Qualitative study carried out with the ESF professionals with university degree, members of the healthcare staff who undertook educational health group activities at Basic Healthcare Units (UBS) in Belo Horizonte. The following triangulation techniques were used: participant observation, photos and field notes; interviews with professionals; and document analysis. RESULTS We identified three interaction patterns that are different from each other. Firstly, the professional questions, listens and provides information to users, trusting in the transmission of knowledge; secondly, the professional questions and listens, trusting that users can learn from each other; thirdly, the professional questions, listens, discusses and produces knowledge with users, both teaching and learning from each other. CONCLUSION There are educational practices that include unique methods capable of creating a militant space for citizenship engagement. |
id |
USP-24_66cd63e8d92952eed18fbee53b486a48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/103198 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento Prácticas Educativas Grupales en la Atención Básica: Estándares de Interacción entre Profesionales, Usuarios y Conocimiento Educational Group Practices in Primary Care: Interaction Between Professionals, Users and Knowledge OBJECTIVE To investigate the concept understood by Family Healthcare Strategy (ESF) professionals of knowledge, education and subjects participating in learning activities. METHOD Qualitative study carried out with the ESF professionals with university degree, members of the healthcare staff who undertook educational health group activities at Basic Healthcare Units (UBS) in Belo Horizonte. The following triangulation techniques were used: participant observation, photos and field notes; interviews with professionals; and document analysis. RESULTS We identified three interaction patterns that are different from each other. Firstly, the professional questions, listens and provides information to users, trusting in the transmission of knowledge; secondly, the professional questions and listens, trusting that users can learn from each other; thirdly, the professional questions, listens, discusses and produces knowledge with users, both teaching and learning from each other. CONCLUSION There are educational practices that include unique methods capable of creating a militant space for citizenship engagement. OBJETIVO Investigar a concepção de profissionais da Estratégia Saúde da Família (ESF) em relação ao conhecimento, à educação e aos sujeitos que participam de ações pedagógicas. MÉTODO Estudo qualitativo realizado com profissionais da ESF, de nível superior, integrantes da equipe de assistência e que realizaram ações educativas grupais de saúde em Unidades Básicas de Saúde (UBS) de Belo Horizonte. Utilizou-se a triangulação das técnicas: observação participante, fotografia e diário de campo; entrevista com os profissionais; e análise documental. RESULTADOS Identificaram-se três padrões de interação, diferentes entre si. No primeiro, o profissional questiona, ouve e fornece informações aos usuários, acreditando na transmissão de conhecimentos; no segundo, questiona e ouve, confiando que os usuários aprendem uns com os outros; no terceiro, questiona, ouve, problematiza e produz conhecimentos com os usuários, ambos ensinando e aprendendo. CONCLUSÃO Há práticas educativas que incluem métodos singulares capazes de se transformar em espaço de militância em favor da cidadania. OBJETIVO Investigar la concepción de los profesionales acerca de la Estrategia Salud de la Família (ESF) con respecto al conocimiento, la educación y los sujetos que participan de acciones pedagógicas. MÉTODO Estudio cualitativo realizado con profesionales de la ESF, de nivel superior, integrantes del equipo de asistencia y quienes llevaron a cabo acciones educativas grupales de salud en Unidades Básicas de Salud (UBS) de Belo Horizonte. Se utilizó la triangulación de las técnicas; observación participante, fotografía y diario de campo; entrevista con los profesionales y análisis documental. RESULTADOS Se identificaron tres estándares de interacción, diferentes entre sí. En el primero, el profesional cuestiona, oye y facilita informaciones a los usuarios, creyendo en la transmisión de conocimientos; en el segundo, cuestiona y oye, fiándose de que los usuarios aprenden los unos con los otros; en el tercero, cuestiona, oye, problematiza y produce conocimientos con los usuarios, ambos enseñando y aprendiendo. CONCLUSIÓN Existen prácticas educativas que incluyen métodos singulares capaces de convertirse en espacio de militancia a favor de la ciudadanía. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2015-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10319810.1590/S0080-623420150000200014Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 2 (2015); 284-291Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 2 (2015); 284-291Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 2 (2015); 284-2911980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103198/101605https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103198/101606http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGazzinelli, Maria Flavia Souza, Vania de Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da Fernandes, Marconi Moura Carneiro, Angélica Cotta Lobo Leite Godinho, Luanna Kelen 2015-09-01T20:24:56Zoai:revistas.usp.br:article/103198Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2015-09-01T20:24:56Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento Prácticas Educativas Grupales en la Atención Básica: Estándares de Interacción entre Profesionales, Usuarios y Conocimiento Educational Group Practices in Primary Care: Interaction Between Professionals, Users and Knowledge |
title |
Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento |
spellingShingle |
Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento Gazzinelli, Maria Flavia |
title_short |
Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento |
title_full |
Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento |
title_fullStr |
Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento |
title_full_unstemmed |
Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento |
title_sort |
Práticas educativas grupais na atenção básica: padrões de interação entre profissionais, usuários e conhecimento |
author |
Gazzinelli, Maria Flavia |
author_facet |
Gazzinelli, Maria Flavia Souza, Vania de Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da Fernandes, Marconi Moura Carneiro, Angélica Cotta Lobo Leite Godinho, Luanna Kelen |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Vania de Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da Fernandes, Marconi Moura Carneiro, Angélica Cotta Lobo Leite Godinho, Luanna Kelen |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gazzinelli, Maria Flavia Souza, Vania de Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da Fernandes, Marconi Moura Carneiro, Angélica Cotta Lobo Leite Godinho, Luanna Kelen |
description |
OBJECTIVE To investigate the concept understood by Family Healthcare Strategy (ESF) professionals of knowledge, education and subjects participating in learning activities. METHOD Qualitative study carried out with the ESF professionals with university degree, members of the healthcare staff who undertook educational health group activities at Basic Healthcare Units (UBS) in Belo Horizonte. The following triangulation techniques were used: participant observation, photos and field notes; interviews with professionals; and document analysis. RESULTS We identified three interaction patterns that are different from each other. Firstly, the professional questions, listens and provides information to users, trusting in the transmission of knowledge; secondly, the professional questions and listens, trusting that users can learn from each other; thirdly, the professional questions, listens, discusses and produces knowledge with users, both teaching and learning from each other. CONCLUSION There are educational practices that include unique methods capable of creating a militant space for citizenship engagement. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103198 10.1590/S0080-623420150000200014 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103198 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-623420150000200014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103198/101605 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103198/101606 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 2 (2015); 284-291 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 2 (2015); 284-291 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 2 (2015); 284-291 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221738012770304 |