Evaluación del Índice de Responsividad de la Estrategia Salud de la Familia de la zona rural
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/145281 |
Resumo: | Objective To evaluate the responsiveness of Family Health Strategy units in the rural area of the Federal District registered in the National Program for Improvement of Access and Quality of Basic Care. Method Descriptive study, which used a questionnaire to evaluate the following dimensions: a) respect for people: dignity, confidentiality of information, autonomy, communication; b) customer orientation: facilities, choice of the professional, agile service and social support. Results The users’ assessment of responsiveness was 0.755. The dimensions related to respect for people received an index of 0.814 and customer orientation was 0.599. Conclusion Care is given that shows respect for human dignity, but progress needs to be made in building confidentiality and the autonomy of users. Infrastructure is poor and care is not agile, highlighting the need for greater investments in rural areas. |
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Evaluación del Índice de Responsividad de la Estrategia Salud de la Familia de la zona ruralAvaliação do Índice de Responsividade da Estratégia Saúde da Família da zona ruralEvaluation of the Responsiveness Index of the Family Health Strategy in rural areasEstratégia Saúde da FamíliaPopulação RuralAvaliação em SaúdeAtenção Primária à SaúdeEnfermagem de Atenção PrimáriaQualidade da Assistência à SaúdeEstrategia de Salud FamiliarPoblación RuralEvaluación en SaludAtención Primaria de SaludEnfermería de Atención PrimariaCalidad de la Atención de SaludFamily Health StrategyRural PopulationHealth EvaluationPrimary Health CarePrimary Care NursingQuality of Health Care Objective To evaluate the responsiveness of Family Health Strategy units in the rural area of the Federal District registered in the National Program for Improvement of Access and Quality of Basic Care. Method Descriptive study, which used a questionnaire to evaluate the following dimensions: a) respect for people: dignity, confidentiality of information, autonomy, communication; b) customer orientation: facilities, choice of the professional, agile service and social support. Results The users’ assessment of responsiveness was 0.755. The dimensions related to respect for people received an index of 0.814 and customer orientation was 0.599. Conclusion Care is given that shows respect for human dignity, but progress needs to be made in building confidentiality and the autonomy of users. Infrastructure is poor and care is not agile, highlighting the need for greater investments in rural areas. Objetivo Evaluar el índice de responsividad de las unidades Estrategia Salud de la Familia de la zona rural del Distrito Federal registradas en el Programa Nacional de Mejoría del Acceso y la Calidad de la Atención Básica. Método Estudio descriptivo, con utilización de cuestionario para evaluar las siguientes dimensiones: a) respeto por las personas: dignidad, confidencialidad de la información, autonomía, comunicación; b) orientación para el cliente: instalaciones, elección del profesional, agilidad en la atención y apoyo social. Resultados La evaluación de los usuarios en cuanto a la responsividad fue de 0,755, siendo que las dimensiones relativas al respeto por las personas alcanzaron índice igual a 0,814, y la orientación al cliente, de 0,599. Conclusión Los cuidados se llevan a cabo con respeto a la dignidad humana; sin embargo, hay que avanzarse en la construcción de la confidencialidad y la autonomía de los usuarios. La infraestructura es precaria y falta agilidad en la atención, lo que desvela la necesidad de mayores inversiones en las unidades de la zona rural. Objetivo Avaliar o Índice de Responsividade das unidades Estratégia Saúde da Família da zona rural do Distrito Federal cadastradas no Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica. Método Estudo descritivo, com utilização de questionário para avaliar as seguintes dimensões: a) respeito pelas pessoas: dignidade, confidencialidade da informação, autonomia, comunicação; b) orientação para o cliente: instalações, escolha do profissional, agilidade no atendimento e apoio social. Resultados A avaliação dos usuários quanto à responsividade foi de 0,755, sendo que as dimensões relativas ao respeito pelas pessoas alcançaram índice igual a 0,814, e à orientação para o cliente, de 0,599. Conclusão Os cuidados são realizados com respeito à dignidade humana, todavia, há que se avançar na construção da confidencialidade e da autonomia dos usuários. A infraestrutura é precária e falta agilidade no atendimento, o que revela necessidade de maiores investimentos nas unidades da zona rural.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/14528110.1590/s1980-220x2017020203316Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 52 (2018); e03316Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e03316Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e033161980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/145281/139376https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/145281/139377http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessShimizu, Helena EriTrindade, Josélia de SouzaMesquita, Monique Santos deRamos, Maíra Catharina2019-02-18T17:31:30Zoai:revistas.usp.br:article/145281Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2019-02-18T17:31:30Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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