Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
DOI: | 10.1590/S0080-62342012000100023 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40933 |
Resumo: | Responsiveness is a quality indicator presented by the World Health Organization in the field of health evaluation. Therefore, the objective of this study was to develop an instrument to evaluate the clients' opinions regarding the responsiveness of the nursing service of a public university hospital. The research was developed in the following stages: developing the instrument based on a literature review, apparent validation, applicability test and pilot test. The instrument allows the identification of the clients' expectations and perceptions, subdivided into aspects related to the Structure Process and Outcomes, measured using a 7-point Likert scale. Based on the results of the pilot test it was possible to establish a numerical indication of the Relative Satisfaction Rate and its interval. The study promoted the development of an acceptability percentage scale for the interval, which indicates the extent to which the nursing service meets the clients' expectations. |
id |
USP-24_7dc340965447e7409f441226b0b90d52 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40933 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
spelling |
Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitárioElaboración de un instrumento para evaluar la responsividad del Servicio de Enfermería de un Hospital UniversitarioThe development of an instrument to assess nursing care responsiveness at a university hospitalNursing servicesQuality of health careQuality indicatorsEvaluationValidation studiesServicios de enfermeríaCalidad de la atención de saludIndicadores de calidadEvaluaciónEstudios de validaciónServiços de enfermagemQualidade da assistência à saúdeIndicadores de qualidadeAvaliaçãoEstudos de validaçãoResponsiveness is a quality indicator presented by the World Health Organization in the field of health evaluation. Therefore, the objective of this study was to develop an instrument to evaluate the clients' opinions regarding the responsiveness of the nursing service of a public university hospital. The research was developed in the following stages: developing the instrument based on a literature review, apparent validation, applicability test and pilot test. The instrument allows the identification of the clients' expectations and perceptions, subdivided into aspects related to the Structure Process and Outcomes, measured using a 7-point Likert scale. Based on the results of the pilot test it was possible to establish a numerical indication of the Relative Satisfaction Rate and its interval. The study promoted the development of an acceptability percentage scale for the interval, which indicates the extent to which the nursing service meets the clients' expectations.Responsividad es un indicador de calidad presentado por la Organización Mundial de la Salud en el campo de evaluación en salud. El objetivo del trabajo fue elaborar un instrumento de evaluación de opinión del paciente respecto a la responsividad del servicio de enfermería de hospital universitario público. Investigación desarrollada en las etapas: construcción del instrumento basado en reseña bibliográfica, validación aparente, prueba de aplicabilidad y prueba piloto. El instrumento permite identificar las Expectativas y Percepciones del paciente, subdivididas en aspectos relativos a Estructura, Proceso y Resultados, medido mediante escala Likert en valores de 0 a 7. En base a los resultados de prueba piloto, fue posible establecer una indicación numérica de Tasa de Satisfacción Relativa y de su intervalo. El trabajo proporcionó la construcción de una escala de porcentual de aceptabilidad para el intervalo, que puede indicar en cuanto responde el servicio de enfermería a las expectativas del paciente.Um indicador de qualidade introduzido pela Organização Mundial da Saúde no campo da avaliação em saúde é a responsividade. Assim, o objetivo do trabalho foi elaborar um instrumento para avaliar a opinião do cliente sobre a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário público. A pesquisa desenvolveu-se nas seguintes etapas: construção do instrumento com base em levantamento bibliográfico, validação aparente, teste de aplicabilidade e teste piloto. O instrumento permite identificar as Expectativas e as Percepções do cliente, subdivididas em aspectos relacionados à Estrutura, Processo e Resultados, mensurados por meio da escala Likert com valores de 0 a 7. Com base nos resultados do teste piloto foi possível estabelecer uma indicação numérica da Taxa de Satisfação Relativa e do seu intervalo. O trabalho proporcionou a construção de uma escala de percentual de aceitabilidade para o intervalo, que pode indicar quanto o serviço de enfermagem responde às expectativas dos clientes.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4093310.1590/S0080-62342012000100023Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 1 (2012); 167-174Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 1 (2012); 167-174Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 1 (2012); 167-1741980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40933/44433https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40933/44434http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Ana Vanessa DeffaccioVituri, Dagmar WillamowiusHaddad, Maria do Carmo LourençoVannuchi, Marli Terezinha OliveiraOliveira, William Tiago de2012-08-30T16:26:47Zoai:revistas.usp.br:article/40933Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T16:26:47Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário Elaboración de un instrumento para evaluar la responsividad del Servicio de Enfermería de un Hospital Universitario The development of an instrument to assess nursing care responsiveness at a university hospital |
title |
Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário |
spellingShingle |
Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário Rodrigues, Ana Vanessa Deffaccio Nursing services Quality of health care Quality indicators Evaluation Validation studies Servicios de enfermería Calidad de la atención de salud Indicadores de calidad Evaluación Estudios de validación Serviços de enfermagem Qualidade da assistência à saúde Indicadores de qualidade Avaliação Estudos de validação Rodrigues, Ana Vanessa Deffaccio Nursing services Quality of health care Quality indicators Evaluation Validation studies Servicios de enfermería Calidad de la atención de salud Indicadores de calidad Evaluación Estudios de validación Serviços de enfermagem Qualidade da assistência à saúde Indicadores de qualidade Avaliação Estudos de validação |
title_short |
Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário |
title_full |
Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário |
title_fullStr |
Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário |
title_full_unstemmed |
Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário |
title_sort |
Elaboração de um instrumento para avaliar a responsividade do serviço de enfermagem de um hospital universitário |
author |
Rodrigues, Ana Vanessa Deffaccio |
author_facet |
Rodrigues, Ana Vanessa Deffaccio Rodrigues, Ana Vanessa Deffaccio Vituri, Dagmar Willamowius Haddad, Maria do Carmo Lourenço Vannuchi, Marli Terezinha Oliveira Oliveira, William Tiago de Vituri, Dagmar Willamowius Haddad, Maria do Carmo Lourenço Vannuchi, Marli Terezinha Oliveira Oliveira, William Tiago de |
author_role |
author |
author2 |
Vituri, Dagmar Willamowius Haddad, Maria do Carmo Lourenço Vannuchi, Marli Terezinha Oliveira Oliveira, William Tiago de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Ana Vanessa Deffaccio Vituri, Dagmar Willamowius Haddad, Maria do Carmo Lourenço Vannuchi, Marli Terezinha Oliveira Oliveira, William Tiago de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing services Quality of health care Quality indicators Evaluation Validation studies Servicios de enfermería Calidad de la atención de salud Indicadores de calidad Evaluación Estudios de validación Serviços de enfermagem Qualidade da assistência à saúde Indicadores de qualidade Avaliação Estudos de validação |
topic |
Nursing services Quality of health care Quality indicators Evaluation Validation studies Servicios de enfermería Calidad de la atención de salud Indicadores de calidad Evaluación Estudios de validación Serviços de enfermagem Qualidade da assistência à saúde Indicadores de qualidade Avaliação Estudos de validação |
description |
Responsiveness is a quality indicator presented by the World Health Organization in the field of health evaluation. Therefore, the objective of this study was to develop an instrument to evaluate the clients' opinions regarding the responsiveness of the nursing service of a public university hospital. The research was developed in the following stages: developing the instrument based on a literature review, apparent validation, applicability test and pilot test. The instrument allows the identification of the clients' expectations and perceptions, subdivided into aspects related to the Structure Process and Outcomes, measured using a 7-point Likert scale. Based on the results of the pilot test it was possible to establish a numerical indication of the Relative Satisfaction Rate and its interval. The study promoted the development of an acceptability percentage scale for the interval, which indicates the extent to which the nursing service meets the clients' expectations. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40933 10.1590/S0080-62342012000100023 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40933 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342012000100023 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40933/44433 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40933/44434 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 1 (2012); 167-174 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 1 (2012); 167-174 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 1 (2012); 167-174 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1822179158305800192 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0080-62342012000100023 |