Pesquisa de gênero na produção de enfermagem: contribuição do Grupo de Pesquisa Gênero, Saúde e Enfermagem da EEUSP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Guedes, Rebeca Nunes, Zalaf, Marília Rita Ribeiro, Venâncio, Kelly Cristina Máxima Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40889
Resumo: The present study of the theses and dissertations produced by the Gender, Health and Nursing Research Group, at the University of São Paulo School of Nursing was performed with the objective to describe and analyze the knowledge production of the referred group, its produce and construction process. The outcomes indicate an expressive production in the collection of gender studies in the national setting, revealing that advancing the understanding of the social phenomenon from a gender perspective has improved not only the research, as well as the intervention domain. In the field of health and nursing care practices, it has been shown that it has proved capable of revealing the pervading limitations and strengths.
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spelling Pesquisa de gênero na produção de enfermagem: contribuição do Grupo de Pesquisa Gênero, Saúde e Enfermagem da EEUSPInvestigación de género en la producción de enfermería: contribución del Grupo de Investigación Género, Salud y Enfermería de la EEUSPThe gender research in nursing production: contributions of the Gender, Health and Nursing Research Group from the University of São Paulo School of NursingGender and healthFeminismNursing researchGénero y saludFeminismoInvestigación en enfermeríaGênero e saúdeFeminismoPesquisa em enfermagemThe present study of the theses and dissertations produced by the Gender, Health and Nursing Research Group, at the University of São Paulo School of Nursing was performed with the objective to describe and analyze the knowledge production of the referred group, its produce and construction process. The outcomes indicate an expressive production in the collection of gender studies in the national setting, revealing that advancing the understanding of the social phenomenon from a gender perspective has improved not only the research, as well as the intervention domain. In the field of health and nursing care practices, it has been shown that it has proved capable of revealing the pervading limitations and strengths.El estudio tuvo objetivo describir y analizar la producción del conocimiento construido por el grupo de investigación Género, salud y enfermería, del Departamento de Enfermería de Salud Pública en la Escuela de Enfermería, Universidad de São Paulo, con respecto a las tesis y disertaciones, su producto y el proceso de construcción. Los datos muestran que el grupo tiene una producción significativa en el conjunto de los estudios de género en el ámbito nacional, revelando que la profundización de la comprensión de los fenómenos sociales desde la perspectiva de género no sólo ha traído avances en la investigación y también de la intervención. En el campo de las prácticas de salud y de enfermería ha sido capaz de revelar los límites y el potencial que permean.O estudo das teses e dissertações produzidas pelo Grupo de Pesquisa Gênero, Saúde e Enfermagem, da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, teve por objetivo descrever e analisar a produção do saber construído pelo grupo, seu produto e processo de construção. Os resultados mostram uma produção expressiva no conjunto de estudos de gênero no cenário nacional, revelando que o aprofundamento da compreensão dos fenômenos sociais sob a ótica de gênero tem trazido avanços não só no âmbito da pesquisa, como da intervenção. No campo das práticas em saúde e de enfermagem, tem se mostrado capaz de revelar os limites e as potencialidades que as permeiam.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4088910.1590/S0080-62342011000800009Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 (2011): Número Especial 2; 1690-1695Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): special issue 2; 1690-1695Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): Número especial 2; 1690-16951980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40889/44345https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40889/44346http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Rosa Maria Godoy Serpa daGuedes, Rebeca NunesZalaf, Marília Rita RibeiroVenâncio, Kelly Cristina Máxima Pereira2012-08-30T15:03:30Zoai:revistas.usp.br:article/40889Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T15:03:30Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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