THE PRACTICE OF INTENSIVE CARE NURSING: ALLIANCE AMONG TECHNIQUE, TECHNOLOGY AND HUMANIZATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rafael Celestino da
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ferreira, Marcia de Assuncao
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78096
Resumo: A qualitative, field research study whose aim was to characterize the specific practice of intensive care nursing. Observation and interviews were conducted with 21 nurses in an intensive care unit. The results evidenced eight characteristics of this care, which included subjectivity and objectivity, translated into: interaction, dialogue, humanistic principles, vigilance, knowledge, and mastery of machinery. Because of this practice, subjectivity is not always expressed in a clear way, and objectivity requires training of nurses to perform intensive care. It is concluded that the practice of intensive care nursing combines technique, technology and humanization, which underlie the nursing care performed at the unit.
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spelling THE PRACTICE OF INTENSIVE CARE NURSING: ALLIANCE AMONG TECHNIQUE, TECHNOLOGY AND HUMANIZATIONClinica de la atencion de enfermeria en el cuidado intensivo: alianza entre la tecnica, la tecnologia y la humanizacionClínica do cuidado de enfermagem na terapia intensiva: aliança entre técnica, tecnologia e humanizaçãoCuidados de enfermagemUnidades de Terapia IntensivaTecnologiaHumanização da assistênciaAtención de enfermeríaUnidades de Cuidados IntensivosTecnologíaHumanización de la atenciónNursing careIntensive Care UnitsTechnologyHumanization of assistanceA qualitative, field research study whose aim was to characterize the specific practice of intensive care nursing. Observation and interviews were conducted with 21 nurses in an intensive care unit. The results evidenced eight characteristics of this care, which included subjectivity and objectivity, translated into: interaction, dialogue, humanistic principles, vigilance, knowledge, and mastery of machinery. Because of this practice, subjectivity is not always expressed in a clear way, and objectivity requires training of nurses to perform intensive care. It is concluded that the practice of intensive care nursing combines technique, technology and humanization, which underlie the nursing care performed at the unit.Investigación de campo, cualitativa, cuyo objetivo fue caracterizar la clínica de la atención de enfermería específica del cuidado intensivo. Se realizaron la observación y la entrevista con 21 enfermeros de una unidad de cuidados intensivos. Los resultados evidenciaron ocho características de esta clínica, que abarcan la subjetividad y la objetividad, traducidas en: interacción, diálogo, principios humanísticos, vigilancia, conocimiento y dominio de las máquinas. En razón de esta clínica, la subjetividad no siempre se expresa de manera clara y la objetividad exige capacitación de los enfermeros para la atención en cuidados intensivos. Se concluye que la clínica de la atención de enfermería en los cuidados intensivos compromete técnica, tecnología y humanización, que fundamentan la atención de enfermería que se realiza dentro.Pesquisa de campo, qualitativa, cujo objetivo foi caracterizar a clínica do cuidado de enfermagem específica da terapia intensiva. Para isso forma realizadas observação e entrevista com 21 enfermeiros de uma unidade de terapia intensiva. Os resultados evidenciaram oito características desta clínica, que abarcam tanto a subjetividade quanto a objetividade, traduzidas em: interação, diálogo, princípios humanísticos, vigilância, conhecimento e domínio do maquinário. Em razão dessa clínica, a subjetividade nem sempre expressa-se de modo claro e a objetividade exige capacitação dos enfermeiros para cuidar na terapia intensiva. Conclui-se que a clínica do cuidado de enfermagem na terapia intensiva alia técnica, tecnologia e humanização, que fundamentam os cuidados de enfermagem que lá se realizam.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2013-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/7809610.1590/reeusp.v47i6.78096Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 47 n. 6 (2013); 1325-1332Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 No. 6 (2013); 1325-1332Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 47 Núm. 6 (2013); 1325-13321980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78096/82168https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/78096/82169http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rafael Celestino daFerreira, Marcia de Assuncao2014-04-01T19:20:22Zoai:revistas.usp.br:article/78096Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2014-04-01T19:20:22Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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