Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montoya-Juárez, Rafael
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: García-Caro, María Paz, Calderón, Concepción Campos, Rio-Valle, Jacqueline Schmidt, Sorroche-Navarro, Concepción, Quintana, Francisco Cruz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/52815
Resumo: Situation diagnosis using exploratory and descriptive scientific methodology (participant observation with descriptive statistical treatment) in order to identify nursing' practices in the area of health promotion during a nursing child health consultation. The 31 consultations observed (n = 31) showed that the majority of observations occurred in children younger than 2 years being the most discussed topic feed with predominant use of expository methodology. There was also little use of informational support and when used relate to the themes of security and nutrition. Most providers raised questions and there was limited registration of the interaction between provider and child with an expenditure averaging of 23 minutes per consultation. Given the results and reflecting about them stands out as intervention the construction of a health promotion manual with the integration of theory and evidence of good practice in this area.
id USP-24_c875a72538a4bd4bf327c375643dd3d0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/52815
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals Sufrimiento en infantes con enfermedad terminal: perspectiva de padres y profesionales Sofrimento nas crianças com doença terminal: perspectiva dos pais e dos profissionais Health PromotionChildPediatric nursingObservationPromoción de la SaludNiñoEnfermería pediátricaObservaciónPromoção da SaúdeCriançaEnfermagem pediátricaObservação Situation diagnosis using exploratory and descriptive scientific methodology (participant observation with descriptive statistical treatment) in order to identify nursing' practices in the area of health promotion during a nursing child health consultation. The 31 consultations observed (n = 31) showed that the majority of observations occurred in children younger than 2 years being the most discussed topic feed with predominant use of expository methodology. There was also little use of informational support and when used relate to the themes of security and nutrition. Most providers raised questions and there was limited registration of the interaction between provider and child with an expenditure averaging of 23 minutes per consultation. Given the results and reflecting about them stands out as intervention the construction of a health promotion manual with the integration of theory and evidence of good practice in this area. Diagnóstico de situação utilizando metodologia científica de natureza exploratória e descritiva (observação participada com tratamento estatístico descritivo) com objectivo de identificar as práticas de enfermagem na área da promoção de saúde durante uma consulta de enfermagem de saúde infantil. Das 31 consultas observadas (n=31) a maioria das observações ocorreu em crianças com idade inferior a 2 anos sendo os temas mais abordados a alimentação com utilização predominante de metodologia expositiva. Verificou-se ainda pouca utilização de suporte informacional e quando são utilizados reportam-se aos temas segurança e alimentação. A maioria dos prestadores de cuidados colocou questões e houve um reduzido registo da interacção prestador/criança existindo um dispêndio médio de 23 minutos por consulta. Face aos resultados e reflexão sobre os mesmos destaca-se como intervenção a elaboração de um manual de promoção de saúde com integração de aspectos teóricos e evidência científica de boas práticas nesta área. Diagnóstico de situación con una metodología científica de carácter exploratorio y descriptivo (observación participante con tratamiento estadístico descriptivo) con el fin de identificar las prácticas de enfermería en el ámbito de la promoción de la salud durante la consulta de enfermería para la salud infantil. De las 31 consultas observadas (n = 31) se mostró que la mayoría de las observaciones se produjeron en niños menores de 2 años siendo que el tema más discutido és alimentación con el uso predominante de la metodología expositiva. Se verificó poca utilización de apoyo informativo y cuando se utilizan se refieren a temas de seguridad y nutrición. La mayoría de los proveedores ha hecho preguntas y se verifico reducido registro de la interacción proveedores/niños con un expendio promedio de 23 minutos por consulta. Teniendo en cuenta los resultados y reflectando en ellos se destaca como intervención la elaboración de un manual para la promoción de la salud con la integración de la teoría y la evidencia de las buenas prácticas en este ámbito. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/5281510.1590/S0080-62342012000600003Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 6 (2012); 1300-1305 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 6 (2012); 1300-1305 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 6 (2012); 1300-1305 1980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspaenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/52815/56682https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/52815/56683http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMontoya-Juárez, RafaelGarcía-Caro, María PazCalderón, Concepción CamposRio-Valle, Jacqueline SchmidtSorroche-Navarro, ConcepciónQuintana, Francisco Cruz2013-04-05T13:33:20Zoai:revistas.usp.br:article/52815Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2013-04-05T13:33:20Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals
Sufrimiento en infantes con enfermedad terminal: perspectiva de padres y profesionales
Sofrimento nas crianças com doença terminal: perspectiva dos pais e dos profissionais
title Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals
spellingShingle Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals
Montoya-Juárez, Rafael
Health Promotion
Child
Pediatric nursing
Observation
Promoción de la Salud
Niño
Enfermería pediátrica
Observación
Promoção da Saúde
Criança
Enfermagem pediátrica
Observação
title_short Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals
title_full Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals
title_fullStr Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals
title_full_unstemmed Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals
title_sort Suffering in children experiencing a terminal disease: the perspective of parents and professionals
author Montoya-Juárez, Rafael
author_facet Montoya-Juárez, Rafael
García-Caro, María Paz
Calderón, Concepción Campos
Rio-Valle, Jacqueline Schmidt
Sorroche-Navarro, Concepción
Quintana, Francisco Cruz
author_role author
author2 García-Caro, María Paz
Calderón, Concepción Campos
Rio-Valle, Jacqueline Schmidt
Sorroche-Navarro, Concepción
Quintana, Francisco Cruz
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Montoya-Juárez, Rafael
García-Caro, María Paz
Calderón, Concepción Campos
Rio-Valle, Jacqueline Schmidt
Sorroche-Navarro, Concepción
Quintana, Francisco Cruz
dc.subject.por.fl_str_mv Health Promotion
Child
Pediatric nursing
Observation
Promoción de la Salud
Niño
Enfermería pediátrica
Observación
Promoção da Saúde
Criança
Enfermagem pediátrica
Observação
topic Health Promotion
Child
Pediatric nursing
Observation
Promoción de la Salud
Niño
Enfermería pediátrica
Observación
Promoção da Saúde
Criança
Enfermagem pediátrica
Observação
description Situation diagnosis using exploratory and descriptive scientific methodology (participant observation with descriptive statistical treatment) in order to identify nursing' practices in the area of health promotion during a nursing child health consultation. The 31 consultations observed (n = 31) showed that the majority of observations occurred in children younger than 2 years being the most discussed topic feed with predominant use of expository methodology. There was also little use of informational support and when used relate to the themes of security and nutrition. Most providers raised questions and there was limited registration of the interaction between provider and child with an expenditure averaging of 23 minutes per consultation. Given the results and reflecting about them stands out as intervention the construction of a health promotion manual with the integration of theory and evidence of good practice in this area.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/52815
10.1590/S0080-62342012000600003
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/52815
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342012000600003
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/52815/56682
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/52815/56683
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 6 (2012); 1300-1305
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 6 (2012); 1300-1305
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 6 (2012); 1300-1305
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221735655571456