Educação conscientizadora do idoso diabético: uma proposta de intervenção do enfermeiro
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Data de Publicação: | 2002 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41277 |
Resumo: | The purpose of this study was to identify educative needs of elderly people according to their perceptions elaborating an educative proposal. Data were colleted from September 1996 to March 1997 and this sample was formed by 26 elderly patients with diabetes, which were members of the Association of Patients with Diabetes of Uberaba - M.G.. Authors utilized the participant observation and semi-structured interview. Data were analysed according to the presupposition of the generator themes proposed by Paulo Freire. The results showed that the Association of Patients with Diabetes aims at their health education. Four generator themes emerged: , Diabetes Mellitus type 2, Attention in Health Services, Associated Diseases and the Elderly Patient with Diabetes. |
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Educação conscientizadora do idoso diabético: uma proposta de intervenção do enfermeiroEducación conscientizadora del anciano diabético: una propuesta de intervención del enfermeroEducation directed to raise the consciousness of elderly patients with diabetes: a nurses' intervention proposalEducationElderly patientDiabetes mellitusEducaciónAncianoDiabetes mellitusEducaçãoIdosoDiabetes mellitusThe purpose of this study was to identify educative needs of elderly people according to their perceptions elaborating an educative proposal. Data were colleted from September 1996 to March 1997 and this sample was formed by 26 elderly patients with diabetes, which were members of the Association of Patients with Diabetes of Uberaba - M.G.. Authors utilized the participant observation and semi-structured interview. Data were analysed according to the presupposition of the generator themes proposed by Paulo Freire. The results showed that the Association of Patients with Diabetes aims at their health education. Four generator themes emerged: , Diabetes Mellitus type 2, Attention in Health Services, Associated Diseases and the Elderly Patient with Diabetes.Este estudo teve como objetivo identificar as necessidades educativas dos idosos, de acordo com as suas percepções, elaborando uma proposta educativa. Os dados foram coletados de setembro de 96 a março de 97 e a amostra constituiu-se de 26 idosos diabéticos cadastrados na Associação dos Diabéticos de Uberaba - M.G. Utilizou-se a observação participante e a entrevista semi estruturada. Os dados foram analisados de acordo com os pressupostos dos temas geradores, segundo Paulo Freire. Os resultados mostraram que a Associação dos Diabéticos tem como objetivo a educação em saúde de seus freqüentadores. Emergiram quatro temas geradores: Diabetes mellitus tipo 2, Atenção nos serviços de saúde, Doenças associadas e O idoso diabético.Este estudio tuvo como objetivo identificar las necesidades educativas de los ancianos, de acuerdo con sus percepciones, elaborando una propuesta educativa. Los datos fueron recoleccionados entre septiembre de 1996 y marzo de 1997 y la muestra fue formada por 26 ancianos diabéticos registrados en la Asociación de Diabéticos de Uberaba - MG. Fue utilizada la observación participante y la entrevista semi estructurada. Los datos fueron analizados de acuerdo con los presupuestos de los temas generadores, según Paulo Freire. Los resultados mostraron que la Asociación de Diabéticos tiene como objetivo la educación en salud de sus miembros. Emergieron cuatro temas generadores: diabetes mellitus tipo 2, atención en los servicios de salud, enfermedades asociadas y el anciano diabético.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2002-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4127710.1590/S0080-62342002000100013Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 36 n. 1 (2002); 88-96Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 No. 1 (2002); 88-96Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 Núm. 1 (2002); 88-961980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41277/44835http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTavares, Darlene Mara dos SantosRodrigues, Rosalina A. Partezani2012-08-31T18:53:26Zoai:revistas.usp.br:article/41277Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T18:53:26Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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