Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40626 |
Resumo: | This is a qualitative, exploratory and descriptive study whose general objective was to learn, considering the perspective of the nursing technician who works in school hospitals, the competencies developed during their educational process to implement the Nursing Care Systematization (NCS). Data collection and analysis were carried out through a focal group, with content analysis and nursing technicians. Two thematic categories emerged: The participation of the nursing technician in the NCS and The competencies in the education of the nursing technician. Each one received two subcategories: Conception of the NCS and (De)valuation of the NCS, Technical-scientific competency and Competency in the interpersonal relationship, respectively. It was observed that the NCS must be shared, discussed and made public among nursing professionals, so that they may acknowledge themselves as the leading actors of their methodology and be aware that their practices determine the results. |
id |
USP-24_f39b6e9804d48c87f5a47209c54bbcb8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40626 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de EnfermagemCompetencias em la formación de Técnicos de Enfermería para implementar la Sistematización de la Atención de EnfermeríaCompetencies in the education of Nursing Technicians to implement the Nursing Care SystematizationNursing processProfessional competenceNurse's roleHuman resources formationInterpersonal relationsProcesos de enfermeríaCompetência profesionalRol de la enfermeraFormación de recursos humanosRelaciones interpersonalesProcessos de enfermagemCompetência profissionalPapel do profissional de enfermagemFormação de recursos humanosRelações interpessoaisThis is a qualitative, exploratory and descriptive study whose general objective was to learn, considering the perspective of the nursing technician who works in school hospitals, the competencies developed during their educational process to implement the Nursing Care Systematization (NCS). Data collection and analysis were carried out through a focal group, with content analysis and nursing technicians. Two thematic categories emerged: The participation of the nursing technician in the NCS and The competencies in the education of the nursing technician. Each one received two subcategories: Conception of the NCS and (De)valuation of the NCS, Technical-scientific competency and Competency in the interpersonal relationship, respectively. It was observed that the NCS must be shared, discussed and made public among nursing professionals, so that they may acknowledge themselves as the leading actors of their methodology and be aware that their practices determine the results.Trata-se de pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva, com o objetivo geral de conhecer, considerando a perspectiva do técnico de enfermagem que atua em hospital universitário, as competências desenvolvidas durante sua formação para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem (SAE). A coleta e análise das informações ocorreram por meio de grupo focal, com técnicos de enfermagem e da análise de conteúdo. Emergiram duas categorias temáticas: A participação do técnico de enfermagem na SAE e As competências na formação do técnico de enfermagem. Cada qual recebeu duas sub-categorias: Concepção da SAE e (Des) Valorização da SAE, e Competência técnico-científica e Competência na relação interpessoal, respectivamente. Constatou-se que a SAE necessita ser compartilhada, discutida e divulgada entre os profissionais de enfermagem, para que eles se reconheçam protagonistas de sua metodologia e tomem ciência de que suas práticas determinam os resultados.Se trata de una investigación cualitativa, exploratoria y descriptiva, con el objetivo general de conocer, considerando la perspectiva de técnicos de enfermería que actúan en un hospital universitario, las competencias desarrolladas en su formación para implementar la Sistematización de la Atención de Enfermería (SAE). La recolección y análisis de los datos se efectuó a través de grupo focal con técnicos de enfermería y análisis de contenido. Surgieron dos categorías temáticas, La participación del técnico de Enfermería en la SAE y Las competencias en la formación del Técnico de Enfermería, cada una de ellas con dos subcategorías, Concepción de la SAE y (Des) Valorización de la SAE; Competencia técnico-científica y Competencia en la relación interpersonal, respectivamente. Se constató que la SAE necesita ser compartida, discutida y divulgada entre los profesionales de la Enfermería para que los mismos perciban que son los protagonistas de la metodología y que sus prácticas determinan resultados.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4062610.1590/S0080-62342010000400009Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 44 n. 4 (2010); 921-927Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 No. 4 (2010); 921-927Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 Núm. 4 (2010); 921-9271980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40626/43816https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40626/43817http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Andréa de Mello Pereira daAlmeida, Miriam de Abreu2012-08-30T13:46:37Zoai:revistas.usp.br:article/40626Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T13:46:37Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem Competencias em la formación de Técnicos de Enfermería para implementar la Sistematización de la Atención de Enfermería Competencies in the education of Nursing Technicians to implement the Nursing Care Systematization |
title |
Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem |
spellingShingle |
Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem Cruz, Andréa de Mello Pereira da Nursing process Professional competence Nurse's role Human resources formation Interpersonal relations Procesos de enfermería Competência profesional Rol de la enfermera Formación de recursos humanos Relaciones interpersonales Processos de enfermagem Competência profissional Papel do profissional de enfermagem Formação de recursos humanos Relações interpessoais |
title_short |
Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem |
title_full |
Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem |
title_fullStr |
Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem |
title_full_unstemmed |
Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem |
title_sort |
Competências na formação de Técnicos de Enfermagem para implementar a Sistematização da Assistência de Enfermagem |
author |
Cruz, Andréa de Mello Pereira da |
author_facet |
Cruz, Andréa de Mello Pereira da Almeida, Miriam de Abreu |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Miriam de Abreu |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Andréa de Mello Pereira da Almeida, Miriam de Abreu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing process Professional competence Nurse's role Human resources formation Interpersonal relations Procesos de enfermería Competência profesional Rol de la enfermera Formación de recursos humanos Relaciones interpersonales Processos de enfermagem Competência profissional Papel do profissional de enfermagem Formação de recursos humanos Relações interpessoais |
topic |
Nursing process Professional competence Nurse's role Human resources formation Interpersonal relations Procesos de enfermería Competência profesional Rol de la enfermera Formación de recursos humanos Relaciones interpersonales Processos de enfermagem Competência profissional Papel do profissional de enfermagem Formação de recursos humanos Relações interpessoais |
description |
This is a qualitative, exploratory and descriptive study whose general objective was to learn, considering the perspective of the nursing technician who works in school hospitals, the competencies developed during their educational process to implement the Nursing Care Systematization (NCS). Data collection and analysis were carried out through a focal group, with content analysis and nursing technicians. Two thematic categories emerged: The participation of the nursing technician in the NCS and The competencies in the education of the nursing technician. Each one received two subcategories: Conception of the NCS and (De)valuation of the NCS, Technical-scientific competency and Competency in the interpersonal relationship, respectively. It was observed that the NCS must be shared, discussed and made public among nursing professionals, so that they may acknowledge themselves as the leading actors of their methodology and be aware that their practices determine the results. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40626 10.1590/S0080-62342010000400009 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40626 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342010000400009 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40626/43816 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40626/43817 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 44 n. 4 (2010); 921-927 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 No. 4 (2010); 921-927 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 Núm. 4 (2010); 921-927 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221727385452544 |