As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kobayashi, Rika Miyahara
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Leite, Maria Madalena Januário
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/108424
Resumo: OBJECTIVE To identify the perception of the coordinators of the Specialization Courses in Cardiovascular Nursing about inserting content from Information and Communication Technology (ICT) and analyze them in relation to the technological competencies and regarding its applicability, relevance and importance in assisting, teaching and management. METHOD Descriptive study with 10 coordinators of the Specialization course in Cardiologic Nursing, who replied to the questionnaire for the development of technological competency adapted from the Technology Initiative Guidelines Education Reforms (TIGER), and analyzed using the Delphi technique for obtaining consensus and scored according to the relevance, pertinence and applicability using Likert scale according to degree of agreement. RESULTS Six courses developed ICT content. The contents of the TIGER were considered relevant, pertinent and applicable. CONCLUSION The coordinators recognize the need for technological competencies of the Cardiovascular Nurse for healthcare applicability.
id USP-24_f5474abc2cc3b3dab143b7d141d84204
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/108424
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica Technological competencies in cardiovascular nursing education Las competencias tecnológicas en la enseñanza de la enfermería cardiológica OBJECTIVE To identify the perception of the coordinators of the Specialization Courses in Cardiovascular Nursing about inserting content from Information and Communication Technology (ICT) and analyze them in relation to the technological competencies and regarding its applicability, relevance and importance in assisting, teaching and management. METHOD Descriptive study with 10 coordinators of the Specialization course in Cardiologic Nursing, who replied to the questionnaire for the development of technological competency adapted from the Technology Initiative Guidelines Education Reforms (TIGER), and analyzed using the Delphi technique for obtaining consensus and scored according to the relevance, pertinence and applicability using Likert scale according to degree of agreement. RESULTS Six courses developed ICT content. The contents of the TIGER were considered relevant, pertinent and applicable. CONCLUSION The coordinators recognize the need for technological competencies of the Cardiovascular Nurse for healthcare applicability. OBJETIVO Identificar a percepção dos coordenadores dos Cursos de Especialização em Enfermagem Cardiológica sobre a inserção de conteúdos de Tecnologia de Informação e Comunicação (TIC) e analisá-los relacionando-os às competências tecnológicas e quanto à sua aplicabilidade, pertinência e relevância na assistência, ensino e gestão. MÉTODO Estudo descritivo com 10 coordenadores do curso de Especialização em Enfermagem Cardiológica que responderam ao questionário para o desenvolvimento de competências tecnológicas adaptadas do modelo da Technology Initiative Guidelines Education Reforms (TIGER), e analisados utilizando a técnica de Delphi para obtenção de consenso e pontuados quanto à relevância, pertinência e aplicabilidade utilizando escala tipo Likert conforme grau de concordância. RESULTADOS Seis cursos desenvolviam conteúdos de TIC. Os conteúdos da TIGER foram considerados relevantes, pertinentes e aplicáveis. CONCLUSÃO Os coordenadores reconhecem a necessidade da competência tecnológica do enfermeiro cardiológico visando à aplicabilidade assistencial. OBJETIVO Identificar la percepción de los coordinadores de los Cursos de Especialización en Enfermería Cardiológica sobre la inserción de contenidos de Tecnología de Información y Comunicación (TIC) y analizarlos relacionándolos a las competencias tecnológicas y en cuanto a su aplicabilidad, pertinencia y relevancia en la asistencia, enseñanza y gestión. MÉTODO Estudio descriptivo con 10 coordinadores del curso de Especialización en Enfermería Cardiológica que respondieron al cuestionario para el desarrollo de competencias tecnológicas adaptadas del modelo de la Technology Initiative Guidelines Education Reforms (TIGER), con análisis mediante la técnica de Delphi para la obtención de consenso y puntaje en cuanto a la relevancia, pertinencia y aplicabilidad utilizando escala tipo Likert conforme al grado de concordancia. RESULTADOS Seis cursos desarrollaban contenidos de TIC. Los contenidos de la TIGER fueron considerados relevantes, pertinentes y aplicables. CONCLUSIÓN Los coordinadores reconocen la necesidad de la competencia tecnológica del enfermero cardiológico con vistas a la aplicabilidad asistencial. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10842410.1590/S0080-623420150000600014Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 6 (2015); 971-977Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 6 (2015); 971-977Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 6 (2015); 971-9771980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/108424/106726https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/108424/106727http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKobayashi, Rika MiyaharaLeite, Maria Madalena Januário2016-03-11T14:20:09Zoai:revistas.usp.br:article/108424Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2016-03-11T14:20:09Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica
Technological competencies in cardiovascular nursing education
Las competencias tecnológicas en la enseñanza de la enfermería cardiológica
title As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica
spellingShingle As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica
Kobayashi, Rika Miyahara
title_short As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica
title_full As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica
title_fullStr As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica
title_full_unstemmed As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica
title_sort As competências tecnológicas no ensino de enfermagem cardiológica
author Kobayashi, Rika Miyahara
author_facet Kobayashi, Rika Miyahara
Leite, Maria Madalena Januário
author_role author
author2 Leite, Maria Madalena Januário
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kobayashi, Rika Miyahara
Leite, Maria Madalena Januário
description OBJECTIVE To identify the perception of the coordinators of the Specialization Courses in Cardiovascular Nursing about inserting content from Information and Communication Technology (ICT) and analyze them in relation to the technological competencies and regarding its applicability, relevance and importance in assisting, teaching and management. METHOD Descriptive study with 10 coordinators of the Specialization course in Cardiologic Nursing, who replied to the questionnaire for the development of technological competency adapted from the Technology Initiative Guidelines Education Reforms (TIGER), and analyzed using the Delphi technique for obtaining consensus and scored according to the relevance, pertinence and applicability using Likert scale according to degree of agreement. RESULTS Six courses developed ICT content. The contents of the TIGER were considered relevant, pertinent and applicable. CONCLUSION The coordinators recognize the need for technological competencies of the Cardiovascular Nurse for healthcare applicability.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/108424
10.1590/S0080-623420150000600014
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/108424
identifier_str_mv 10.1590/S0080-623420150000600014
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/108424/106726
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/108424/106727
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 6 (2015); 971-977
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 6 (2015); 971-977
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 6 (2015); 971-977
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221738556981248