Teaching nursing administration: the nurse's comprehension

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gaidzinski, Raquel Rapone
Data de Publicação: 1998
Outros Autores: Leite, Maria Madalena Januário, Takahashi, Regina Toshie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040
Resumo: The purpose of this study was to disclose the nurses comprehension about the Nursing Administration discipline taught in the Nursing graduation course of the Nursing School of São Paulo University. We have followed the phenomenology as the methodological way, and MARTINS; BICUDO were taken as the basic authors and main axis of the research. Being guided by this referencial, we have done this study together with eight nurses and we could do a description and comprehension speeches trying to bring out the meaning of what was understood about their phenomenon studied. From the phenomenological analysis of the nurses'reports appeared the possibilities an limits of the teaching of this discipline.
id USP-24_f5c9116d272aacf3d5fa6ce64fbc7910
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41040
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Teaching nursing administration: the nurse's comprehensionO ensino da administração em enfermagem: percepção diante da vivência profissionalNursing administationTeaching nursingTeaching nursing administrationAdministração em enfermagemEnsino em enfermagemEnsino em administração em enfermagemThe purpose of this study was to disclose the nurses comprehension about the Nursing Administration discipline taught in the Nursing graduation course of the Nursing School of São Paulo University. We have followed the phenomenology as the methodological way, and MARTINS; BICUDO were taken as the basic authors and main axis of the research. Being guided by this referencial, we have done this study together with eight nurses and we could do a description and comprehension speeches trying to bring out the meaning of what was understood about their phenomenon studied. From the phenomenological analysis of the nurses'reports appeared the possibilities an limits of the teaching of this discipline.Este estudo teve por objetivo desvelar a compreensão de um grupo de enfermeiras egressas da Escola de Enfermagem da USP, quanto disciplina Administração aplicada à Enfermagem ministrada no Curso de Graduação em Enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. Para tanto buscou-se como trajetória metodológica a fenomenologia, tendo MARTINS;BICUDO como autores básicos e eixo principal da pesquisa. Guiadas por este referencial, realizou-se o estudo junto a oito enfermeiras, fazendo a descrição e a compreensão dos seus discursos e buscando trazer o significado que foi percebido do fenômeno estudado. Da análise fenomenológica dos relatos das enfermeiras emergiram possibilidades e limites do ensino da referida disciplina.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem1998-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4104010.1590/S0080-62341998000100007Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 32 n. 1 (1998); 42-51Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 32 No. 1 (1998); 42-51Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 32 Núm. 1 (1998); 42-511980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040/44586http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaidzinski, Raquel RaponeLeite, Maria Madalena JanuárioTakahashi, Regina Toshie2012-08-31T18:08:39Zoai:revistas.usp.br:article/41040Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T18:08:39Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching nursing administration: the nurse's comprehension
O ensino da administração em enfermagem: percepção diante da vivência profissional
title Teaching nursing administration: the nurse's comprehension
spellingShingle Teaching nursing administration: the nurse's comprehension
Gaidzinski, Raquel Rapone
Nursing administation
Teaching nursing
Teaching nursing administration
Administração em enfermagem
Ensino em enfermagem
Ensino em administração em enfermagem
title_short Teaching nursing administration: the nurse's comprehension
title_full Teaching nursing administration: the nurse's comprehension
title_fullStr Teaching nursing administration: the nurse's comprehension
title_full_unstemmed Teaching nursing administration: the nurse's comprehension
title_sort Teaching nursing administration: the nurse's comprehension
author Gaidzinski, Raquel Rapone
author_facet Gaidzinski, Raquel Rapone
Leite, Maria Madalena Januário
Takahashi, Regina Toshie
author_role author
author2 Leite, Maria Madalena Januário
Takahashi, Regina Toshie
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gaidzinski, Raquel Rapone
Leite, Maria Madalena Januário
Takahashi, Regina Toshie
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing administation
Teaching nursing
Teaching nursing administration
Administração em enfermagem
Ensino em enfermagem
Ensino em administração em enfermagem
topic Nursing administation
Teaching nursing
Teaching nursing administration
Administração em enfermagem
Ensino em enfermagem
Ensino em administração em enfermagem
description The purpose of this study was to disclose the nurses comprehension about the Nursing Administration discipline taught in the Nursing graduation course of the Nursing School of São Paulo University. We have followed the phenomenology as the methodological way, and MARTINS; BICUDO were taken as the basic authors and main axis of the research. Being guided by this referencial, we have done this study together with eight nurses and we could do a description and comprehension speeches trying to bring out the meaning of what was understood about their phenomenon studied. From the phenomenological analysis of the nurses'reports appeared the possibilities an limits of the teaching of this discipline.
publishDate 1998
dc.date.none.fl_str_mv 1998-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040
10.1590/S0080-62341998000100007
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62341998000100007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040/44586
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 32 n. 1 (1998); 42-51
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 32 No. 1 (1998); 42-51
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 32 Núm. 1 (1998); 42-51
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221730281619456