Teaching nursing administration: the nurse's comprehension
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040 |
Resumo: | The purpose of this study was to disclose the nurses comprehension about the Nursing Administration discipline taught in the Nursing graduation course of the Nursing School of São Paulo University. We have followed the phenomenology as the methodological way, and MARTINS; BICUDO were taken as the basic authors and main axis of the research. Being guided by this referencial, we have done this study together with eight nurses and we could do a description and comprehension speeches trying to bring out the meaning of what was understood about their phenomenon studied. From the phenomenological analysis of the nurses'reports appeared the possibilities an limits of the teaching of this discipline. |
id |
USP-24_f5c9116d272aacf3d5fa6ce64fbc7910 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41040 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching nursing administration: the nurse's comprehensionO ensino da administração em enfermagem: percepção diante da vivência profissionalNursing administationTeaching nursingTeaching nursing administrationAdministração em enfermagemEnsino em enfermagemEnsino em administração em enfermagemThe purpose of this study was to disclose the nurses comprehension about the Nursing Administration discipline taught in the Nursing graduation course of the Nursing School of São Paulo University. We have followed the phenomenology as the methodological way, and MARTINS; BICUDO were taken as the basic authors and main axis of the research. Being guided by this referencial, we have done this study together with eight nurses and we could do a description and comprehension speeches trying to bring out the meaning of what was understood about their phenomenon studied. From the phenomenological analysis of the nurses'reports appeared the possibilities an limits of the teaching of this discipline.Este estudo teve por objetivo desvelar a compreensão de um grupo de enfermeiras egressas da Escola de Enfermagem da USP, quanto disciplina Administração aplicada à Enfermagem ministrada no Curso de Graduação em Enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. Para tanto buscou-se como trajetória metodológica a fenomenologia, tendo MARTINS;BICUDO como autores básicos e eixo principal da pesquisa. Guiadas por este referencial, realizou-se o estudo junto a oito enfermeiras, fazendo a descrição e a compreensão dos seus discursos e buscando trazer o significado que foi percebido do fenômeno estudado. Da análise fenomenológica dos relatos das enfermeiras emergiram possibilidades e limites do ensino da referida disciplina.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem1998-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4104010.1590/S0080-62341998000100007Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 32 n. 1 (1998); 42-51Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 32 No. 1 (1998); 42-51Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 32 Núm. 1 (1998); 42-511980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040/44586http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaidzinski, Raquel RaponeLeite, Maria Madalena JanuárioTakahashi, Regina Toshie2012-08-31T18:08:39Zoai:revistas.usp.br:article/41040Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T18:08:39Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching nursing administration: the nurse's comprehension O ensino da administração em enfermagem: percepção diante da vivência profissional |
title |
Teaching nursing administration: the nurse's comprehension |
spellingShingle |
Teaching nursing administration: the nurse's comprehension Gaidzinski, Raquel Rapone Nursing administation Teaching nursing Teaching nursing administration Administração em enfermagem Ensino em enfermagem Ensino em administração em enfermagem |
title_short |
Teaching nursing administration: the nurse's comprehension |
title_full |
Teaching nursing administration: the nurse's comprehension |
title_fullStr |
Teaching nursing administration: the nurse's comprehension |
title_full_unstemmed |
Teaching nursing administration: the nurse's comprehension |
title_sort |
Teaching nursing administration: the nurse's comprehension |
author |
Gaidzinski, Raquel Rapone |
author_facet |
Gaidzinski, Raquel Rapone Leite, Maria Madalena Januário Takahashi, Regina Toshie |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Maria Madalena Januário Takahashi, Regina Toshie |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gaidzinski, Raquel Rapone Leite, Maria Madalena Januário Takahashi, Regina Toshie |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing administation Teaching nursing Teaching nursing administration Administração em enfermagem Ensino em enfermagem Ensino em administração em enfermagem |
topic |
Nursing administation Teaching nursing Teaching nursing administration Administração em enfermagem Ensino em enfermagem Ensino em administração em enfermagem |
description |
The purpose of this study was to disclose the nurses comprehension about the Nursing Administration discipline taught in the Nursing graduation course of the Nursing School of São Paulo University. We have followed the phenomenology as the methodological way, and MARTINS; BICUDO were taken as the basic authors and main axis of the research. Being guided by this referencial, we have done this study together with eight nurses and we could do a description and comprehension speeches trying to bring out the meaning of what was understood about their phenomenon studied. From the phenomenological analysis of the nurses'reports appeared the possibilities an limits of the teaching of this discipline. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040 10.1590/S0080-62341998000100007 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62341998000100007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41040/44586 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 32 n. 1 (1998); 42-51 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 32 No. 1 (1998); 42-51 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 32 Núm. 1 (1998); 42-51 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221730281619456 |