Health education in the care to clients of the blood Glucose Self-Monitoring Program
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41007 |
Resumo: | This article reports, in a systemized and analytical way, the experience of an Outreach Program in the period between 2010 and 2011. The study focused on health education interventions as strategies to improve the adherence of individuals with insulin- dependent diabetes mellitus (IDDM), clients of a blood glucose self-Monitoring program. In addition, we intended to contribute to the reorganization of the program's working processes in the unit. Health education strategies were used in both educational groups and home visits, thus permitting the provision of care that was more individualized. Data regarding the clients were organized on a spreadsheet and in files for the Family Health teams, which made it easier to identify the patients, including those who were absent, helping to decentralize the care. By using health education strategies, we intended to contribute to a more comprehensive and emancipatory care of the clients, aimed at a continuous reflection of the workers regarding their practices. |
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Health education in the care to clients of the blood Glucose Self-Monitoring ProgramLa educación en salud en el cuidado de pacientes del Programa Automonitoreo GlucémicoA educação em saúde no cuidado de usuários do Programa Automonitoramento GlicêmicoDiabetes mellitusEducação em saúdePrograma Saúde da FamíliaAtenção Primária à SaúdeEnfermagem em saúde comunitáriaDiabetes mellitusEducación en saludPrograma de Salud FamiliarAtención Primaria de SaludEnfermería en salud comunitariaDiabetes mellitusHealth educationFamily Health ProgramPrimary Health CareCommunity health nursingThis article reports, in a systemized and analytical way, the experience of an Outreach Program in the period between 2010 and 2011. The study focused on health education interventions as strategies to improve the adherence of individuals with insulin- dependent diabetes mellitus (IDDM), clients of a blood glucose self-Monitoring program. In addition, we intended to contribute to the reorganization of the program's working processes in the unit. Health education strategies were used in both educational groups and home visits, thus permitting the provision of care that was more individualized. Data regarding the clients were organized on a spreadsheet and in files for the Family Health teams, which made it easier to identify the patients, including those who were absent, helping to decentralize the care. By using health education strategies, we intended to contribute to a more comprehensive and emancipatory care of the clients, aimed at a continuous reflection of the workers regarding their practices.El trabajo relata crítica y sistemáticamente la experiencia de un Proyecto de Extensión, efectuado entre 2010 y 2011. Enfocó acciones de educación en salud como estrategia para mejorar la adhesión de personas con diabetes mellitus e insulinodependientes de Unidad Básica de Salud del municipio de São Paulo al Programa Automonitoreo Glucémico. Además, se pretendió contribuir en la reorganización del proceso de trabajo relativo al Programa en la unidad. Fueron utilizadas estrategias de educación en salud en grupos educativos y visitas domiciliarias, posibilitándose cuidados más personalizados. Los datos de los pacientes se organizaron en planillas y carpetas para los equipo de Salud de la Familia, facilitando la identificación de pacientes, inclusive los ausentes, y ayudando a descentralizar la atención. Con las acciones de educación en salud se pretendió contribuir a una atención más integral y emancipatoria a los pacientes y a una reflexión permanente del trabajador respecto de sus prácticas.O trabalho relata, de maneira sistematizada e crítica, a experiência de um Projeto de Extensão no período de 2010 a 2011. Teve como foco ações de educação em saúde como estratégia para melhorar a adesão das pessoas com diabetes mellitus e insulinodependentes, de uma Unidade Básica de Saúde do município de São Paulo, ao Programa Automonitoramento Glicêmico. Além disso, pretendeu-se contribuir na reorganização do processo de trabalho em relação ao Programa na unidade. Foram utilizadas estratégias de educação em saúde em grupos educativos e visitas domiciliares, assim, possibilitando cuidados mais singulares. Dados dos usuários foram organizados em planilha e em pastas para as equipes de Saúde da Família, facilitando na identificação dos usuários, inclusive os faltosos, e auxiliando na descentralização do cuidado. Com as ações de educação em saúde, pretendeu-se contribuir para um cuidado mais integral e emancipatório aos usuários, para um contínuo refletir dos trabalhadores quanto a suas práticas.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4100710.1590/S0080-62342012000300031Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 3 (2012); 761-765Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 3 (2012); 761-765Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 3 (2012); 761-7651980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41007/44550https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41007/44551http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatsumoto, Pamela MiwaBarreto, Alessandra Rosa BiaggiSakata, Karen NamieSiqueira, Yara Maria do CoutoZoboli, Elma Lourdes Campos PavoneFracolli, Lislaine Aparecida2012-08-30T16:42:44Zoai:revistas.usp.br:article/41007Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T16:42:44Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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