Open spaces and afforestation: an analisys of the suburban railway of the Rio de Janeiro
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Paisagem e Ambiente (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/161067 |
Resumo: | The railway suburb of Rio de Janeiro (Planning area 3 – AP3) has the highest population density and number of residences of the city, as well as the highest number of houses in precarious conditions. Furthermore, this area is negatively marked by an intense land occupation, mostly irregular, and a lack of open spaces, like squares, parks and other leisure spaces. In this context, our research used a multi-method analysis for identifying, quantifying and categorizing the open spaces and vegetation of the AP3 area. The analysis confirmed the high levels of occupation and privatization of the land by showing that 64% of the territory is occupied. Besides having the highest occupancy rate in the city, this region also has the lowest percentage of public open spaces per hectare. The vegetation analysis revealed that 83% of the vegetated area is found in private spaces, in contrast to 17% found in public spaces, which highlights the relevance of private open spaces for the maintenance of the vegetation in this region. In such a consolidated area like the AP3, which is densely occupied and with high average temperatures, the private open spaces and its vegetation are important regulators of the climate, compensating for the poor urban infrastructure in the railway suburb of Rio de Janeiro. The analysis highlights the importance of preserving the vegetation in open space systems and can be used as an important tool for future urban planning actions, in collaboration with public policies for the improvement of the landscape. |
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Open spaces and afforestation: an analisys of the suburban railway of the Rio de JaneiroEspaços livres e arborização: uma análise do subúrbio ferroviário do Rio de JaneiroOpen spacesAfforestationRailway suburbsUrban morphologyRio de JaneiroEspaços livresArborizaçãoSubúrbio ferroviárioMorfologia urbanaRio de JaneiroThe railway suburb of Rio de Janeiro (Planning area 3 – AP3) has the highest population density and number of residences of the city, as well as the highest number of houses in precarious conditions. Furthermore, this area is negatively marked by an intense land occupation, mostly irregular, and a lack of open spaces, like squares, parks and other leisure spaces. In this context, our research used a multi-method analysis for identifying, quantifying and categorizing the open spaces and vegetation of the AP3 area. The analysis confirmed the high levels of occupation and privatization of the land by showing that 64% of the territory is occupied. Besides having the highest occupancy rate in the city, this region also has the lowest percentage of public open spaces per hectare. The vegetation analysis revealed that 83% of the vegetated area is found in private spaces, in contrast to 17% found in public spaces, which highlights the relevance of private open spaces for the maintenance of the vegetation in this region. In such a consolidated area like the AP3, which is densely occupied and with high average temperatures, the private open spaces and its vegetation are important regulators of the climate, compensating for the poor urban infrastructure in the railway suburb of Rio de Janeiro. The analysis highlights the importance of preserving the vegetation in open space systems and can be used as an important tool for future urban planning actions, in collaboration with public policies for the improvement of the landscape. O subúrbio ferroviário da cidade do Rio de Janeiro, localizado na Área de Planejamento 3 – AP3 possui as maiores concentrações de população de número de domicílios e densidade demográfica dentre as áreas de planejamento da cidade, assim como o maior percentual de residentes em assentamentos precários. Nessa região, destacam-se ainda, a elevada ocupação do solo e a consequente carência de espaços livres públicos, representados por praças, parques e espaços de lazer em geral. Este artigo busca apresentar a análise multi-métodos de identificação, quantificação e categorização dos espaços livres e da arborização existentes no subúrbio ferroviário na cidade do Rio de Janeiro. A análise dos espaços livres comprovou o alto índice de ocupação do solo urbano, onde, aproximadamente 64% do território estudado compõem-se de terrenos ocupados, sendo o maior índice de ocupação por Área de Planejamento. A pesquisa destacou também a carência de espaços livres públicos, sendo a AP3 a região que apresenta o menor percentual de distribuição desses espaços por hectare da cidade. Através da quantificação da massa arbórea existente, identificou-se que 83% de toda a área arborizada encontra-se em espaços livres privados em contrapartida ao restante incidente nos espaços públicos demonstrando assim a importância dos espaços livres privados para a manutenção da arborização no território analisado. Em uma região consolidada, altamente adensada e caracterizada por elevadas médias de temperatura, o sistema de espaços livres públicos e privados e a arborização se apresentam como importantes elementos para melhoria do microclima, atuando de maneira compensatória às deficiências existentes na estrutura urbana local. Espera-se que tal análise possa ser instrumento útil capaz de evidenciar a relevância da vegetação no sistema de espaços livres, atuando de forma colaborativa com as políticas públicas de gestão do território e de qualificação da paisagem.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2019-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/16106710.11606/issn.2359-5361.paam.2019.161067Paisagem e Ambiente; Vol. 30 Núm. 44 (2019); e161067Paisagem e Ambiente; v. 30 n. 44 (2019); e161067Paisagem e Ambiente; Vol. 30 No. 44 (2019); e1610672359-53610104-6098reponame:Paisagem e Ambiente (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/161067/160452https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/161067/160579Copyright (c) 2019 Bruno Ragi Eis Mendonça, Vera Regina Tângari, Virgínia Vasconcellosinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Bruno Ragi EisTângari, Vera ReginaVasconcellos, Virgínia2020-05-27T20:33:51Zoai:revistas.usp.br:article/161067Revistahttp://www.revistas.usp.br/paam/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/paam/oai||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br2359-53610104-6098opendoar:2023-09-13T12:17:13.690822Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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The railway suburb of Rio de Janeiro (Planning area 3 – AP3) has the highest population density and number of residences of the city, as well as the highest number of houses in precarious conditions. Furthermore, this area is negatively marked by an intense land occupation, mostly irregular, and a lack of open spaces, like squares, parks and other leisure spaces. In this context, our research used a multi-method analysis for identifying, quantifying and categorizing the open spaces and vegetation of the AP3 area. The analysis confirmed the high levels of occupation and privatization of the land by showing that 64% of the territory is occupied. Besides having the highest occupancy rate in the city, this region also has the lowest percentage of public open spaces per hectare. The vegetation analysis revealed that 83% of the vegetated area is found in private spaces, in contrast to 17% found in public spaces, which highlights the relevance of private open spaces for the maintenance of the vegetation in this region. In such a consolidated area like the AP3, which is densely occupied and with high average temperatures, the private open spaces and its vegetation are important regulators of the climate, compensating for the poor urban infrastructure in the railway suburb of Rio de Janeiro. The analysis highlights the importance of preserving the vegetation in open space systems and can be used as an important tool for future urban planning actions, in collaboration with public policies for the improvement of the landscape. |
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