Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bartalini, Vladimir
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paisagem e Ambiente (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/153638
Resumo: It is assumed here that the object of landscaping teaching is the landscape. This assumption, which may seem obvious, is simple only in appearance. In fact, it requires an inquiry into the landscape, a fugitive “object” par excellence. What is attempted in this article are approximations to the idea of landscape that presuppose, on the one hand, its links with the nature of the Earth and, on the other hand, its tendency towards “cosmicization”. It also seeks to dissociate the landscape from hegemony, if not exclusivity, from the sense of vision inherited from modern thought. Finally, the contribution of different forms of expression, or of poetic languages, is used to support the teaching of landscaping, since mere technical training seems to fail to account for the wide range of meanings that the landscape receives.
id USP-25_e1ae642a679d472599944f74c005a131
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/153638
network_acronym_str USP-25
network_name_str Paisagem e Ambiente (Online)
repository_id_str
spelling Notas sobre paisagem e ensino de paisagismoNotes on landscape and landscape teachingLandscapeLandscapingTeachingPaisagemPaisagismoEnsinoIt is assumed here that the object of landscaping teaching is the landscape. This assumption, which may seem obvious, is simple only in appearance. In fact, it requires an inquiry into the landscape, a fugitive “object” par excellence. What is attempted in this article are approximations to the idea of landscape that presuppose, on the one hand, its links with the nature of the Earth and, on the other hand, its tendency towards “cosmicization”. It also seeks to dissociate the landscape from hegemony, if not exclusivity, from the sense of vision inherited from modern thought. Finally, the contribution of different forms of expression, or of poetic languages, is used to support the teaching of landscaping, since mere technical training seems to fail to account for the wide range of meanings that the landscape receives.Assume-se aqui que o objeto do ensino de paisagismo é a paisagem. Essa assunção, que pode parecer óbvia, é simples apenas na aparência. Na verdade, ela exige uma indagação sobre a paisagem, “objeto” fugidio por excelência. O que se tenta neste artigo são aproximações à idéia de paisagem que pressupõem, por um lado, os vínculos desta com a natureza da Terra e, por outro, sua tendência à cosmicização. Busca-se também dissociar a paisagem da hegemonia, se não da exclusividade, do sentido da visão, herdada do pensamento moderno. Por fim, pleiteia-se a contribuição de diferentes formas de expressão, ou de linguagens poéticas, para embasar o ensino de paisagismo, uma vez que a mera capacitação técnica parece não dar conta da amplidão de sentidos que a paisagem acolhe.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2019-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/15363810.11606/issn.2359-5361.paam.2019.153638Paisagem e Ambiente; Vol. 30 Núm. 43 (2019); e153638Paisagem e Ambiente; v. 30 n. 43 (2019); e153638Paisagem e Ambiente; Vol. 30 No. 43 (2019); e1536382359-53610104-6098reponame:Paisagem e Ambiente (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/153638/157626Copyright (c) 2019 Vladimir Bartaliniinfo:eu-repo/semantics/openAccessBartalini, Vladimir2019-11-21T15:50:04Zoai:revistas.usp.br:article/153638Revistahttp://www.revistas.usp.br/paam/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/paam/oai||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br2359-53610104-6098opendoar:2023-09-13T12:17:12.896581Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo
Notes on landscape and landscape teaching
title Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo
spellingShingle Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo
Bartalini, Vladimir
Landscape
Landscaping
Teaching
Paisagem
Paisagismo
Ensino
title_short Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo
title_full Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo
title_fullStr Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo
title_full_unstemmed Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo
title_sort Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo
author Bartalini, Vladimir
author_facet Bartalini, Vladimir
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bartalini, Vladimir
dc.subject.por.fl_str_mv Landscape
Landscaping
Teaching
Paisagem
Paisagismo
Ensino
topic Landscape
Landscaping
Teaching
Paisagem
Paisagismo
Ensino
description It is assumed here that the object of landscaping teaching is the landscape. This assumption, which may seem obvious, is simple only in appearance. In fact, it requires an inquiry into the landscape, a fugitive “object” par excellence. What is attempted in this article are approximations to the idea of landscape that presuppose, on the one hand, its links with the nature of the Earth and, on the other hand, its tendency towards “cosmicization”. It also seeks to dissociate the landscape from hegemony, if not exclusivity, from the sense of vision inherited from modern thought. Finally, the contribution of different forms of expression, or of poetic languages, is used to support the teaching of landscaping, since mere technical training seems to fail to account for the wide range of meanings that the landscape receives.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/153638
10.11606/issn.2359-5361.paam.2019.153638
url https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/153638
identifier_str_mv 10.11606/issn.2359-5361.paam.2019.153638
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/153638/157626
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Vladimir Bartalini
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Vladimir Bartalini
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
dc.source.none.fl_str_mv Paisagem e Ambiente; Vol. 30 Núm. 43 (2019); e153638
Paisagem e Ambiente; v. 30 n. 43 (2019); e153638
Paisagem e Ambiente; Vol. 30 No. 43 (2019); e153638
2359-5361
0104-6098
reponame:Paisagem e Ambiente (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paisagem e Ambiente (Online)
collection Paisagem e Ambiente (Online)
repository.name.fl_str_mv Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br
_version_ 1800221852556066817