Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paisagem e Ambiente (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/153638 |
Resumo: | It is assumed here that the object of landscaping teaching is the landscape. This assumption, which may seem obvious, is simple only in appearance. In fact, it requires an inquiry into the landscape, a fugitive “object” par excellence. What is attempted in this article are approximations to the idea of landscape that presuppose, on the one hand, its links with the nature of the Earth and, on the other hand, its tendency towards “cosmicization”. It also seeks to dissociate the landscape from hegemony, if not exclusivity, from the sense of vision inherited from modern thought. Finally, the contribution of different forms of expression, or of poetic languages, is used to support the teaching of landscaping, since mere technical training seems to fail to account for the wide range of meanings that the landscape receives. |
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Notas sobre paisagem e ensino de paisagismoNotes on landscape and landscape teachingLandscapeLandscapingTeachingPaisagemPaisagismoEnsinoIt is assumed here that the object of landscaping teaching is the landscape. This assumption, which may seem obvious, is simple only in appearance. In fact, it requires an inquiry into the landscape, a fugitive “object” par excellence. What is attempted in this article are approximations to the idea of landscape that presuppose, on the one hand, its links with the nature of the Earth and, on the other hand, its tendency towards “cosmicization”. It also seeks to dissociate the landscape from hegemony, if not exclusivity, from the sense of vision inherited from modern thought. Finally, the contribution of different forms of expression, or of poetic languages, is used to support the teaching of landscaping, since mere technical training seems to fail to account for the wide range of meanings that the landscape receives.Assume-se aqui que o objeto do ensino de paisagismo é a paisagem. Essa assunção, que pode parecer óbvia, é simples apenas na aparência. Na verdade, ela exige uma indagação sobre a paisagem, “objeto” fugidio por excelência. O que se tenta neste artigo são aproximações à idéia de paisagem que pressupõem, por um lado, os vínculos desta com a natureza da Terra e, por outro, sua tendência à cosmicização. Busca-se também dissociar a paisagem da hegemonia, se não da exclusividade, do sentido da visão, herdada do pensamento moderno. Por fim, pleiteia-se a contribuição de diferentes formas de expressão, ou de linguagens poéticas, para embasar o ensino de paisagismo, uma vez que a mera capacitação técnica parece não dar conta da amplidão de sentidos que a paisagem acolhe.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2019-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/15363810.11606/issn.2359-5361.paam.2019.153638Paisagem e Ambiente; Vol. 30 Núm. 43 (2019); e153638Paisagem e Ambiente; v. 30 n. 43 (2019); e153638Paisagem e Ambiente; Vol. 30 No. 43 (2019); e1536382359-53610104-6098reponame:Paisagem e Ambiente (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/153638/157626Copyright (c) 2019 Vladimir Bartaliniinfo:eu-repo/semantics/openAccessBartalini, Vladimir2019-11-21T15:50:04Zoai:revistas.usp.br:article/153638Revistahttp://www.revistas.usp.br/paam/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/paam/oai||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br2359-53610104-6098opendoar:2023-09-13T12:17:12.896581Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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