L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pino, Angel
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia USP (Online)
DOI: 10.1590/S0103-65642010000400006
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025
Resumo: The purpose of this paper is to analyze the V ygotsk y's concept of environment in The problem of the environment in Paedology, where he argues that paedology does not study the environment itself, since that is the object of other sciences . The interest of the paedology is to investigate the role and the influence of the environment on child development. In this statement, there is some apparent ambiguity which does to be enlighted. The question is: how can the paedology understand the role the environment plays in the development of the child and not know what environment is? Explain this apparent paradox is the scope of this text.
id USP-26_31da1719d302d4726d86d3bfc54cd795
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/42025
network_acronym_str USP-26
network_name_str Psicologia USP (Online)
spelling L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son educationEl niño y su médio: Contribución de Vygotski a la teoria del desarrollo del niño y de su educaciónA criança e seu meio: contribuição de Vigotski ao desenvolvimento da criança e à  sua educaçãoThe child and his environment: a Vygotsky's contribution to the child's development and his educationDesenvolvimento infantilCriançasEducação infantilDesarrollo infantilNiñosEducación infantilChild developmentChildrenChild educationDévéloppement de l'enfantL'enfantL'éducation infantileThe purpose of this paper is to analyze the V ygotsk y's concept of environment in The problem of the environment in Paedology, where he argues that paedology does not study the environment itself, since that is the object of other sciences . The interest of the paedology is to investigate the role and the influence of the environment on child development. In this statement, there is some apparent ambiguity which does to be enlighted. The question is: how can the paedology understand the role the environment plays in the development of the child and not know what environment is? Explain this apparent paradox is the scope of this text.El presente trabajo se propone analizar el concepto de "médio ambiente" de Vygotski en su texto El problema del médio en Pedologia, donde el autor sostiene la idea de que la Pedologia no estudia el médio en sí­ mismo, dado que eso es el objecto de otras ciencias. Lo que interesa a la pedologia, según el, es saber su papel y su influencia en el desarrollo del niño. En esas palabras existe una aparente ambiguidad que tiene que ser explicada. La cuestión es la siguiente: como puede la pedologia entender el papel que el médio desempeña en el desarrollo del niño si no sabe lo que es ese médio? Explicar este aparente paradojo constituye la finalidad de este texto.O escopo deste texto é analisar o conceito de "meio" de Vigotski no seu texto A questão do meio em Pedologia, onde ele sustenta que a pedologia não estuda o meio em si, dado que isso é objeto de outras ciências. O que interessa à  pedologia é saber qual é seu papel e sua influência no desenvolvimento da criança. Existe nestas palavras uma aparente ambiguidade que deve ser explicada. A questão é: como pode a pedologia entender o papel que o meio desempenha no desenvolvimento da criança se não sabe o que é o meio? Explicar este aparente paradoxo é o escopo deste texto.Ce texte a pour but analyzer le concept de "milieu" dont parle Vigotski dans son oeuvre La question du milieu em Pédologie, où il soutient que la pédologie n'étudie point le milieu en soi même, car ceci est l'object d'autres sciences. Que ce qui intéresse à  la pédologie est savoire quel est son role et son influence dans le dévéloppement de l'enfant. La question est celle-ci: comment peut-elle la pedologie comprendre le rôle que le milieu joue dans le dévéloppement de l'enfant si elle ne sait même pas qu'est-ce que c'est le milieu? Expliquer cet apparent paradoxe c'est bien le but de ce texte-ci.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2010-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/4202510.1590/S0103-65642010000400006Psicologia USP; v. 21 n. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756Psicologia USP; Vol. 21 No. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756Psicologia USP; Vol. 21 Núm. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-7561678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025/45693Copyright (c) 2016 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessPino, Angel2012-09-05T18:52:05Zoai:revistas.usp.br:article/42025Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2012-09-05T18:52:05Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
El niño y su médio: Contribución de Vygotski a la teoria del desarrollo del niño y de su educación
A criança e seu meio: contribuição de Vigotski ao desenvolvimento da criança e à  sua educação
The child and his environment: a Vygotsky's contribution to the child's development and his education
title L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
spellingShingle L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
Pino, Angel
Desenvolvimento infantil
Crianças
Educação infantil
Desarrollo infantil
Niños
Educación infantil
Child development
Children
Child education
Dévéloppement de l'enfant
L'enfant
L'éducation infantile
Pino, Angel
Desenvolvimento infantil
Crianças
Educação infantil
Desarrollo infantil
Niños
Educación infantil
Child development
Children
Child education
Dévéloppement de l'enfant
L'enfant
L'éducation infantile
title_short L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
title_full L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
title_fullStr L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
title_full_unstemmed L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
title_sort L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
author Pino, Angel
author_facet Pino, Angel
Pino, Angel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pino, Angel
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento infantil
Crianças
Educação infantil
Desarrollo infantil
Niños
Educación infantil
Child development
Children
Child education
Dévéloppement de l'enfant
L'enfant
L'éducation infantile
topic Desenvolvimento infantil
Crianças
Educação infantil
Desarrollo infantil
Niños
Educación infantil
Child development
Children
Child education
Dévéloppement de l'enfant
L'enfant
L'éducation infantile
description The purpose of this paper is to analyze the V ygotsk y's concept of environment in The problem of the environment in Paedology, where he argues that paedology does not study the environment itself, since that is the object of other sciences . The interest of the paedology is to investigate the role and the influence of the environment on child development. In this statement, there is some apparent ambiguity which does to be enlighted. The question is: how can the paedology understand the role the environment plays in the development of the child and not know what environment is? Explain this apparent paradox is the scope of this text.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025
10.1590/S0103-65642010000400006
url https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025
identifier_str_mv 10.1590/S0103-65642010000400006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025/45693
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Psicologia USP
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Psicologia USP
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia USP; v. 21 n. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756
Psicologia USP; Vol. 21 No. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756
Psicologia USP; Vol. 21 Núm. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756
1678-5177
0103-6564
reponame:Psicologia USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Psicologia USP (Online)
collection Psicologia USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revpsico@usp.br
_version_ 1822178951034830848
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0103-65642010000400006