L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia USP (Online) |
DOI: | 10.1590/S0103-65642010000400006 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025 |
Resumo: | The purpose of this paper is to analyze the V ygotsk y's concept of environment in The problem of the environment in Paedology, where he argues that paedology does not study the environment itself, since that is the object of other sciences . The interest of the paedology is to investigate the role and the influence of the environment on child development. In this statement, there is some apparent ambiguity which does to be enlighted. The question is: how can the paedology understand the role the environment plays in the development of the child and not know what environment is? Explain this apparent paradox is the scope of this text. |
id |
USP-26_31da1719d302d4726d86d3bfc54cd795 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/42025 |
network_acronym_str |
USP-26 |
network_name_str |
Psicologia USP (Online) |
spelling |
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son educationEl niño y su médio: Contribución de Vygotski a la teoria del desarrollo del niño y de su educaciónA criança e seu meio: contribuição de Vigotski ao desenvolvimento da criança e à sua educaçãoThe child and his environment: a Vygotsky's contribution to the child's development and his educationDesenvolvimento infantilCriançasEducação infantilDesarrollo infantilNiñosEducación infantilChild developmentChildrenChild educationDévéloppement de l'enfantL'enfantL'éducation infantileThe purpose of this paper is to analyze the V ygotsk y's concept of environment in The problem of the environment in Paedology, where he argues that paedology does not study the environment itself, since that is the object of other sciences . The interest of the paedology is to investigate the role and the influence of the environment on child development. In this statement, there is some apparent ambiguity which does to be enlighted. The question is: how can the paedology understand the role the environment plays in the development of the child and not know what environment is? Explain this apparent paradox is the scope of this text.El presente trabajo se propone analizar el concepto de "médio ambiente" de Vygotski en su texto El problema del médio en Pedologia, donde el autor sostiene la idea de que la Pedologia no estudia el médio en sí mismo, dado que eso es el objecto de otras ciencias. Lo que interesa a la pedologia, según el, es saber su papel y su influencia en el desarrollo del niño. En esas palabras existe una aparente ambiguidad que tiene que ser explicada. La cuestión es la siguiente: como puede la pedologia entender el papel que el médio desempeña en el desarrollo del niño si no sabe lo que es ese médio? Explicar este aparente paradojo constituye la finalidad de este texto.O escopo deste texto é analisar o conceito de "meio" de Vigotski no seu texto A questão do meio em Pedologia, onde ele sustenta que a pedologia não estuda o meio em si, dado que isso é objeto de outras ciências. O que interessa à pedologia é saber qual é seu papel e sua influência no desenvolvimento da criança. Existe nestas palavras uma aparente ambiguidade que deve ser explicada. A questão é: como pode a pedologia entender o papel que o meio desempenha no desenvolvimento da criança se não sabe o que é o meio? Explicar este aparente paradoxo é o escopo deste texto.Ce texte a pour but analyzer le concept de "milieu" dont parle Vigotski dans son oeuvre La question du milieu em Pédologie, où il soutient que la pédologie n'étudie point le milieu en soi même, car ceci est l'object d'autres sciences. Que ce qui intéresse à la pédologie est savoire quel est son role et son influence dans le dévéloppement de l'enfant. La question est celle-ci: comment peut-elle la pedologie comprendre le rôle que le milieu joue dans le dévéloppement de l'enfant si elle ne sait même pas qu'est-ce que c'est le milieu? Expliquer cet apparent paradoxe c'est bien le but de ce texte-ci.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2010-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/4202510.1590/S0103-65642010000400006Psicologia USP; v. 21 n. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756Psicologia USP; Vol. 21 No. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756Psicologia USP; Vol. 21 Núm. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-7561678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025/45693Copyright (c) 2016 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessPino, Angel2012-09-05T18:52:05Zoai:revistas.usp.br:article/42025Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2012-09-05T18:52:05Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education El niño y su médio: Contribución de Vygotski a la teoria del desarrollo del niño y de su educación A criança e seu meio: contribuição de Vigotski ao desenvolvimento da criança e à sua educação The child and his environment: a Vygotsky's contribution to the child's development and his education |
title |
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education |
spellingShingle |
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education Pino, Angel Desenvolvimento infantil Crianças Educação infantil Desarrollo infantil Niños Educación infantil Child development Children Child education Dévéloppement de l'enfant L'enfant L'éducation infantile Pino, Angel Desenvolvimento infantil Crianças Educação infantil Desarrollo infantil Niños Educación infantil Child development Children Child education Dévéloppement de l'enfant L'enfant L'éducation infantile |
title_short |
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education |
title_full |
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education |
title_fullStr |
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education |
title_full_unstemmed |
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education |
title_sort |
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education |
author |
Pino, Angel |
author_facet |
Pino, Angel Pino, Angel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pino, Angel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento infantil Crianças Educação infantil Desarrollo infantil Niños Educación infantil Child development Children Child education Dévéloppement de l'enfant L'enfant L'éducation infantile |
topic |
Desenvolvimento infantil Crianças Educação infantil Desarrollo infantil Niños Educación infantil Child development Children Child education Dévéloppement de l'enfant L'enfant L'éducation infantile |
description |
The purpose of this paper is to analyze the V ygotsk y's concept of environment in The problem of the environment in Paedology, where he argues that paedology does not study the environment itself, since that is the object of other sciences . The interest of the paedology is to investigate the role and the influence of the environment on child development. In this statement, there is some apparent ambiguity which does to be enlighted. The question is: how can the paedology understand the role the environment plays in the development of the child and not know what environment is? Explain this apparent paradox is the scope of this text. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025 10.1590/S0103-65642010000400006 |
url |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-65642010000400006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42025/45693 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Psicologia USP info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Psicologia USP |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia USP; v. 21 n. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756 Psicologia USP; Vol. 21 No. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756 Psicologia USP; Vol. 21 Núm. 4 (2010): Dossiê Vigotski e outros trabalhos; 741-756 1678-5177 0103-6564 reponame:Psicologia USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Psicologia USP (Online) |
collection |
Psicologia USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revpsico@usp.br |
_version_ |
1822178951034830848 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0103-65642010000400006 |