A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127 |
Resumo: | Through the experience of being with a group of children between 3 and 9 years old, in the outskirts of São Paulo, I wanted to verify the thesis that these children are “language im paired” as a consequence o f their poor verbal environm ent, the precarious use of language by parents and the verbal relationship with their children. The contact with the children, the parents and with the neighborhood revealed the com plexity in which they use verbal language; it is through the language that the children determ ine their place in the adult world and above all constantly express their everyday experiences in their surrounding environm ent. It is through these rich verbal interactions, availability of popular and folklore music and metaphors, narrative occurrences in the neighborhood and the verbal expression of fantasies and fears, that the children become the “spokesm en” o f a living and collective m em ory of the neighborhood. A neighborhood in which the struggle, not only for survival but also for the dignity of life, is the principal task that structures everyday life. |
id |
USP-26_80cc8b92a51317747904fcaee1b13542 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/108127 |
network_acronym_str |
USP-26 |
network_name_str |
Psicologia USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.The Childhood of Urban Poverty: Verbal Language and the Children’s Writing of the History.Academ ic failure. Poverty. Verbal language. Socialization. Children.Fracasso escolar. Pobreza. Linguagem oral. Socialização. Crianças.Through the experience of being with a group of children between 3 and 9 years old, in the outskirts of São Paulo, I wanted to verify the thesis that these children are “language im paired” as a consequence o f their poor verbal environm ent, the precarious use of language by parents and the verbal relationship with their children. The contact with the children, the parents and with the neighborhood revealed the com plexity in which they use verbal language; it is through the language that the children determ ine their place in the adult world and above all constantly express their everyday experiences in their surrounding environm ent. It is through these rich verbal interactions, availability of popular and folklore music and metaphors, narrative occurrences in the neighborhood and the verbal expression of fantasies and fears, that the children become the “spokesm en” o f a living and collective m em ory of the neighborhood. A neighborhood in which the struggle, not only for survival but also for the dignity of life, is the principal task that structures everyday life.Através da convivência com um grupo de 14 crianças entre 3 e 9 anos, em um bairro da periferia de São Paulo, procurou-se verificar a tese de que essas crianças são portadoras de “deficiência de linguagem ” devido à pobreza de seu am biente verbal, da precariedade da linguagem dos adultos e de sua relação verbal com os filhos. O contato com as crianças, com seus pais e com o bairro revelou a complexidade com que elas se utilizam da linguagem verbal; é através dela que elas conquistam seu lugar no mundo dos adultos e sobretudo expressam constantemente suas vivências em seu ambiente próximo. E através de interações verbais muito ricas, do recurso a músicas folclóricas e metáforas, da narrativa dos acontecimentos do bairro e da expressão verbal de suas fantasias e temores que elas se constituem como porta-vozes e como memória viva e coletiva de um bairro no qual a luta não só pela sobrevivência, mas pela vida digna é a principal tarefa que organiza a vida cotidiana.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2001-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/10812710.1590/psicousp.v12i1.108127Psicologia USP; v. 12 n. 1 (2001); 153-178Psicologia USP; Vol. 12 No. 1 (2001); 153-178Psicologia USP; Vol. 12 Núm. 1 (2001); 153-1781678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127/106456Copyright (c) 2016 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessSawaya, Sandra Maria2015-12-15T12:28:35Zoai:revistas.usp.br:article/108127Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2015-12-15T12:28:35Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças. The Childhood of Urban Poverty: Verbal Language and the Children’s Writing of the History. |
title |
A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças. |
spellingShingle |
A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças. Sawaya, Sandra Maria Academ ic failure. Poverty. Verbal language. Socialization. Children. Fracasso escolar. Pobreza. Linguagem oral. Socialização. Crianças. |
title_short |
A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças. |
title_full |
A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças. |
title_fullStr |
A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças. |
title_full_unstemmed |
A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças. |
title_sort |
A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças. |
author |
Sawaya, Sandra Maria |
author_facet |
Sawaya, Sandra Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sawaya, Sandra Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Academ ic failure. Poverty. Verbal language. Socialization. Children. Fracasso escolar. Pobreza. Linguagem oral. Socialização. Crianças. |
topic |
Academ ic failure. Poverty. Verbal language. Socialization. Children. Fracasso escolar. Pobreza. Linguagem oral. Socialização. Crianças. |
description |
Through the experience of being with a group of children between 3 and 9 years old, in the outskirts of São Paulo, I wanted to verify the thesis that these children are “language im paired” as a consequence o f their poor verbal environm ent, the precarious use of language by parents and the verbal relationship with their children. The contact with the children, the parents and with the neighborhood revealed the com plexity in which they use verbal language; it is through the language that the children determ ine their place in the adult world and above all constantly express their everyday experiences in their surrounding environm ent. It is through these rich verbal interactions, availability of popular and folklore music and metaphors, narrative occurrences in the neighborhood and the verbal expression of fantasies and fears, that the children become the “spokesm en” o f a living and collective m em ory of the neighborhood. A neighborhood in which the struggle, not only for survival but also for the dignity of life, is the principal task that structures everyday life. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127 10.1590/psicousp.v12i1.108127 |
url |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127 |
identifier_str_mv |
10.1590/psicousp.v12i1.108127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127/106456 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Psicologia USP info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Psicologia USP |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia USP; v. 12 n. 1 (2001); 153-178 Psicologia USP; Vol. 12 No. 1 (2001); 153-178 Psicologia USP; Vol. 12 Núm. 1 (2001); 153-178 1678-5177 0103-6564 reponame:Psicologia USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Psicologia USP (Online) |
collection |
Psicologia USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revpsico@usp.br |
_version_ |
1800221959430078464 |