A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sawaya, Sandra Maria
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127
Resumo: Through the experience of being with a group of children between 3 and 9 years old, in the outskirts of São Paulo, I wanted to verify the thesis that these children are “language im paired” as a consequence o f their poor verbal environm ent, the precarious use of language by parents and the verbal relationship with their children. The contact with the children, the parents and with the neighborhood revealed the com plexity in which they use verbal language; it is through the language that the children determ ine their place in the adult world and above all constantly express their everyday experiences in their surrounding environm ent. It is through these rich verbal interactions, availability of popular and folklore music and metaphors, narrative occurrences in the neighborhood and the verbal expression of fantasies and fears, that the children become the “spokesm en” o f a living and collective m em ory of the neighborhood. A neighborhood in which the struggle, not only for survival but also for the dignity of life, is the principal task that structures everyday life.
id USP-26_80cc8b92a51317747904fcaee1b13542
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/108127
network_acronym_str USP-26
network_name_str Psicologia USP (Online)
repository_id_str
spelling A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.The Childhood of Urban Poverty: Verbal Language and the Children’s Writing of the History.Academ ic failure. Poverty. Verbal language. Socialization. Children.Fracasso escolar. Pobreza. Linguagem oral. Socialização. Crianças.Through the experience of being with a group of children between 3 and 9 years old, in the outskirts of São Paulo, I wanted to verify the thesis that these children are “language im paired” as a consequence o f their poor verbal environm ent, the precarious use of language by parents and the verbal relationship with their children. The contact with the children, the parents and with the neighborhood revealed the com plexity in which they use verbal language; it is through the language that the children determ ine their place in the adult world and above all constantly express their everyday experiences in their surrounding environm ent. It is through these rich verbal interactions, availability of popular and folklore music and metaphors, narrative occurrences in the neighborhood and the verbal expression of fantasies and fears, that the children become the “spokesm en” o f a living and collective m em ory of the neighborhood. A neighborhood in which the struggle, not only for survival but also for the dignity of life, is the principal task that structures everyday life.Através da convivência com um grupo de 14 crianças entre 3 e 9 anos, em um bairro da periferia de São Paulo, procurou-se verificar a tese de que essas crianças são portadoras de “deficiência de linguagem ” devido à pobreza de seu am biente verbal, da precariedade da linguagem dos adultos e de sua relação verbal com os filhos. O contato com as crianças, com seus pais e com o bairro revelou a complexidade com que elas se utilizam da linguagem verbal; é através dela que elas conquistam seu lugar no mundo dos adultos e sobretudo expressam constantemente suas vivências em seu ambiente próximo. E através de interações verbais muito ricas, do recurso a músicas folclóricas e metáforas, da narrativa dos acontecimentos do bairro e da expressão verbal de suas fantasias e temores que elas se constituem como porta-vozes e como memória viva e coletiva de um bairro no qual a luta não só pela sobrevivência, mas pela vida digna é a principal tarefa que organiza a vida cotidiana.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2001-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/10812710.1590/psicousp.v12i1.108127Psicologia USP; v. 12 n. 1 (2001); 153-178Psicologia USP; Vol. 12 No. 1 (2001); 153-178Psicologia USP; Vol. 12 Núm. 1 (2001); 153-1781678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127/106456Copyright (c) 2016 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessSawaya, Sandra Maria2015-12-15T12:28:35Zoai:revistas.usp.br:article/108127Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2015-12-15T12:28:35Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.
The Childhood of Urban Poverty: Verbal Language and the Children’s Writing of the History.
title A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.
spellingShingle A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.
Sawaya, Sandra Maria
Academ ic failure. Poverty. Verbal language. Socialization. Children.
Fracasso escolar. Pobreza. Linguagem oral. Socialização. Crianças.
title_short A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.
title_full A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.
title_fullStr A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.
title_full_unstemmed A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.
title_sort A Infância na Pobreza Urbana: Linguagem Oral e a Escrita da História pelas Crianças.
author Sawaya, Sandra Maria
author_facet Sawaya, Sandra Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sawaya, Sandra Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Academ ic failure. Poverty. Verbal language. Socialization. Children.
Fracasso escolar. Pobreza. Linguagem oral. Socialização. Crianças.
topic Academ ic failure. Poverty. Verbal language. Socialization. Children.
Fracasso escolar. Pobreza. Linguagem oral. Socialização. Crianças.
description Through the experience of being with a group of children between 3 and 9 years old, in the outskirts of São Paulo, I wanted to verify the thesis that these children are “language im paired” as a consequence o f their poor verbal environm ent, the precarious use of language by parents and the verbal relationship with their children. The contact with the children, the parents and with the neighborhood revealed the com plexity in which they use verbal language; it is through the language that the children determ ine their place in the adult world and above all constantly express their everyday experiences in their surrounding environm ent. It is through these rich verbal interactions, availability of popular and folklore music and metaphors, narrative occurrences in the neighborhood and the verbal expression of fantasies and fears, that the children become the “spokesm en” o f a living and collective m em ory of the neighborhood. A neighborhood in which the struggle, not only for survival but also for the dignity of life, is the principal task that structures everyday life.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127
10.1590/psicousp.v12i1.108127
url https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127
identifier_str_mv 10.1590/psicousp.v12i1.108127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/108127/106456
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Psicologia USP
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Psicologia USP
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia USP; v. 12 n. 1 (2001); 153-178
Psicologia USP; Vol. 12 No. 1 (2001); 153-178
Psicologia USP; Vol. 12 Núm. 1 (2001); 153-178
1678-5177
0103-6564
reponame:Psicologia USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Psicologia USP (Online)
collection Psicologia USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revpsico@usp.br
_version_ 1800221959430078464