Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44580 |
Resumo: | Increasingly, the issue of identity is debated. With the advent of the postmodern individual, identities formerly considered solid and fixed are becoming fragmented. This includes gender. Previously subject to the individual's biological status, gender is now regarded as a cultural construction. On the other hand, there are approaches that relate identity construction with the role of consumption in this process. In this context, we have witnessed the recent arrival on the scene of the metrosexual, a description that evokes gender identity while also being based on certain consumption patterns. In this study, the authors investigate, through consumption, the construction of a new identity: the metrosexual one. To this end, individuals with a metrosexual behavior were identified and in-depth interviews were conducted with them. One of the conclusions was that a core aspect of this identity is otherness. In this article, such findings are presented and discussed. |
id |
USP-27_1ad3aeb14f1383a540ba074f0b734cc5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44580 |
network_acronym_str |
USP-27 |
network_name_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexualA los ojos del otro: el papel de la alteridad en la construcción de la identidad metrosexualBeing in the eyes of others: the role of otherness in building metrosexual identityconsumo metrossexualidentidades pós-modernaspesquisa qualitativaconsumo metrosexualidentidades posmodernasinvestigación cualitativametrosexual consumptionpostmodern identitiesqualitative researchIncreasingly, the issue of identity is debated. With the advent of the postmodern individual, identities formerly considered solid and fixed are becoming fragmented. This includes gender. Previously subject to the individual's biological status, gender is now regarded as a cultural construction. On the other hand, there are approaches that relate identity construction with the role of consumption in this process. In this context, we have witnessed the recent arrival on the scene of the metrosexual, a description that evokes gender identity while also being based on certain consumption patterns. In this study, the authors investigate, through consumption, the construction of a new identity: the metrosexual one. To this end, individuals with a metrosexual behavior were identified and in-depth interviews were conducted with them. One of the conclusions was that a core aspect of this identity is otherness. In this article, such findings are presented and discussed.Debate-se cada vez mais a questão da identidade. Com o sujeito pós-moderno, fragmentam-se as identidades que outrora foram consideradas sólidas e fixas. Entre essas, está a de gênero, que antes era condicionada ao aspecto biológico e no presente é entendida como uma construção cultural. Por outro lado, há abordagens que relacionam a construção identitária e o papel do consumo nesse processo. Nesse contexto, há o recente advento do metrossexual, termo que evoca uma identidade de gênero ao mesmo tempo em que se baliza em certos padrões de consumo. Com isso, no presente estudo objetivou-se investigar, por meio do consumo, a construção de uma nova identidade: a metrossexual. Para tanto, identificaram-se sujeitos com o comportamento metrossexual e realizaram-se, com eles, entrevistas em profundidade. Uma das conclusões a que se chegou foi a de que essa identidade tem na alteridade um de seus aspectos centrais. Neste artigo, apresentam-se e discutem-se esses achados.Se discute cada vez más la cuestión de la identidad. Con el sujeto posmoderno se fragmentan las identidades que otrora se consideraban sólidas y fijas. Entre ellas se encuentra la de género, que anteriormente estaba determinada por aspectos biológicos y en la actualidad se entiende como una construcción cultural. Por otro lado, hay enfoques que relacionan la construcción de la identidad con el papel del consumo en dicho proceso. En ese contexto, hay la reciente aparición del metrosexual, término que evoca una identidad de género a la vez que está delimitado por determinados patrones de consumo. En este estudió se investiga, por medio del consumo, la construcción de una nueva identidad: la metrosexual. Para ello se identificaron individuos con comportamiento metrosexual y se realizaron entrevistas en profundidad. Una de las conclusiones es la de que esta identidad tiene en la alteridad uno de sus aspectos centrales. En este artículo se presentan y discuten dichos hallazgos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2012-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4458010.1590/S0080-21072012000200008Revista de Administração; v. 47 n. 2 (2012); 264-274Revista de Administração; Vol. 47 No. 2 (2012); 264-274Revista de Administração; Vol. 47 Núm. 2 (2012); 264-2741984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44580/48200Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Michele Araujo da CostaLeão, André Luiz Maranhão de Souza2015-09-15T16:52:52Zoai:revistas.usp.br:article/44580Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2015-09-15T16:52:52Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual A los ojos del otro: el papel de la alteridad en la construcción de la identidad metrosexual Being in the eyes of others: the role of otherness in building metrosexual identity |
title |
Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual |
spellingShingle |
Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual Oliveira, Michele Araujo da Costa consumo metrossexual identidades pós-modernas pesquisa qualitativa consumo metrosexual identidades posmodernas investigación cualitativa metrosexual consumption postmodern identities qualitative research |
title_short |
Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual |
title_full |
Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual |
title_fullStr |
Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual |
title_full_unstemmed |
Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual |
title_sort |
Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual |
author |
Oliveira, Michele Araujo da Costa |
author_facet |
Oliveira, Michele Araujo da Costa Leão, André Luiz Maranhão de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Leão, André Luiz Maranhão de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Michele Araujo da Costa Leão, André Luiz Maranhão de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
consumo metrossexual identidades pós-modernas pesquisa qualitativa consumo metrosexual identidades posmodernas investigación cualitativa metrosexual consumption postmodern identities qualitative research |
topic |
consumo metrossexual identidades pós-modernas pesquisa qualitativa consumo metrosexual identidades posmodernas investigación cualitativa metrosexual consumption postmodern identities qualitative research |
description |
Increasingly, the issue of identity is debated. With the advent of the postmodern individual, identities formerly considered solid and fixed are becoming fragmented. This includes gender. Previously subject to the individual's biological status, gender is now regarded as a cultural construction. On the other hand, there are approaches that relate identity construction with the role of consumption in this process. In this context, we have witnessed the recent arrival on the scene of the metrosexual, a description that evokes gender identity while also being based on certain consumption patterns. In this study, the authors investigate, through consumption, the construction of a new identity: the metrosexual one. To this end, individuals with a metrosexual behavior were identified and in-depth interviews were conducted with them. One of the conclusions was that a core aspect of this identity is otherness. In this article, such findings are presented and discussed. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44580 10.1590/S0080-21072012000200008 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44580 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-21072012000200008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44580/48200 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração; v. 47 n. 2 (2012); 264-274 Revista de Administração; Vol. 47 No. 2 (2012); 264-274 Revista de Administração; Vol. 47 Núm. 2 (2012); 264-274 1984-6142 0080-2107 reponame:Revista de Administração (São Paulo) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
collection |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rausp@usp.br||reinhard@usp.br |
_version_ |
1800222889065054208 |