Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Michele Araujo da Costa
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Leão, André Luiz Maranhão de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44580
Resumo: Increasingly, the issue of identity is debated. With the advent of the postmodern individual, identities formerly considered solid and fixed are becoming fragmented. This includes gender. Previously subject to the individual's biological status, gender is now regarded as a cultural construction. On the other hand, there are approaches that relate identity construction with the role of consumption in this process. In this context, we have witnessed the recent arrival on the scene of the metrosexual, a description that evokes gender identity while also being based on certain consumption patterns. In this study, the authors investigate, through consumption, the construction of a new identity: the metrosexual one. To this end, individuals with a metrosexual behavior were identified and in-depth interviews were conducted with them. One of the conclusions was that a core aspect of this identity is otherness. In this article, such findings are presented and discussed.
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spelling Sendo aos olhos do outro: o papel da alteridade na construção da identidade metrossexualA los ojos del otro: el papel de la alteridad en la construcción de la identidad metrosexualBeing in the eyes of others: the role of otherness in building metrosexual identityconsumo metrossexualidentidades pós-modernaspesquisa qualitativaconsumo metrosexualidentidades posmodernasinvestigación cualitativametrosexual consumptionpostmodern identitiesqualitative researchIncreasingly, the issue of identity is debated. With the advent of the postmodern individual, identities formerly considered solid and fixed are becoming fragmented. This includes gender. Previously subject to the individual's biological status, gender is now regarded as a cultural construction. On the other hand, there are approaches that relate identity construction with the role of consumption in this process. In this context, we have witnessed the recent arrival on the scene of the metrosexual, a description that evokes gender identity while also being based on certain consumption patterns. In this study, the authors investigate, through consumption, the construction of a new identity: the metrosexual one. To this end, individuals with a metrosexual behavior were identified and in-depth interviews were conducted with them. One of the conclusions was that a core aspect of this identity is otherness. In this article, such findings are presented and discussed.Debate-se cada vez mais a questão da identidade. Com o sujeito pós-moderno, fragmentam-se as identidades que outrora foram consideradas sólidas e fixas. Entre essas, está a de gênero, que antes era condicionada ao aspecto biológico e no presente é entendida como uma construção cultural. Por outro lado, há abordagens que relacionam a construção identitária e o papel do consumo nesse processo. Nesse contexto, há o recente advento do metrossexual, termo que evoca uma identidade de gênero ao mesmo tempo em que se baliza em certos padrões de consumo. Com isso, no presente estudo objetivou-se investigar, por meio do consumo, a construção de uma nova identidade: a metrossexual. Para tanto, identificaram-se sujeitos com o comportamento metrossexual e realizaram-se, com eles, entrevistas em profundidade. Uma das conclusões a que se chegou foi a de que essa identidade tem na alteridade um de seus aspectos centrais. Neste artigo, apresentam-se e discutem-se esses achados.Se discute cada vez más la cuestión de la identidad. Con el sujeto posmoderno se fragmentan las identidades que otrora se consideraban sólidas y fijas. Entre ellas se encuentra la de género, que anteriormente estaba determinada por aspectos biológicos y en la actualidad se entiende como una construcción cultural. Por otro lado, hay enfoques que relacionan la construcción de la identidad con el papel del consumo en dicho proceso. En ese contexto, hay la reciente aparición del metrosexual, término que evoca una identidad de género a la vez que está delimitado por determinados patrones de consumo. En este estudió se investiga, por medio del consumo, la construcción de una nueva identidad: la metrosexual. Para ello se identificaron individuos con comportamiento metrosexual y se realizaron entrevistas en profundidad. Una de las conclusiones es la de que esta identidad tiene en la alteridad uno de sus aspectos centrales. En este artículo se presentan y discuten dichos hallazgos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2012-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4458010.1590/S0080-21072012000200008Revista de Administração; v. 47 n. 2 (2012); 264-274Revista de Administração; Vol. 47 No. 2 (2012); 264-274Revista de Administração; Vol. 47 Núm. 2 (2012); 264-2741984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44580/48200Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Michele Araujo da CostaLeão, André Luiz Maranhão de Souza2015-09-15T16:52:52Zoai:revistas.usp.br:article/44580Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2015-09-15T16:52:52Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
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