Desempenho das cooperativas na indústria de laticínios do Brasil: uma abordagem por grupos estratégicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques Ferreira, Marco Aurélio
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Braga, Marcelo José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44445
Resumo: The objective of this paper was to identify and to analyze the performance the strategic groups of cooperatives in the dairy industry in Brazil. The study was based in the approach of strategic groups and in the conceptual bases of efficiency. After the definition of the efficiency scores for the Data Envelopment Analysis, the cluster analysis was used to define the strategic groups. The results pointed out the limited efficiency of the cooperatives and they made possible to build four strategic groupings: scale and differentiation, bargain, niche and village. Considering the best performance of the scale and differentiation, and bargain cooperatives, it is possible to conclude that the efficiency is more strongly associated to the vectors of strategic positioning and to the production scale.
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spelling Desempenho das cooperativas na indústria de laticínios do Brasil: uma abordagem por grupos estratégicosDesempeño de las cooperativas en la industria de productos lácteos en Brasil: un análisis por grupos estratégicosPerformance of the cooperatives in the dairy industry of Brazil: an analysis by strategic groupsstrategic groupsefficiencyco-operativesdairy productsclustergrupos estratégicoseficaciacooperativasproductos lácteosagrupacióngrupos estratégicoseficiênciacooperativaslaticíniosagrupamentoThe objective of this paper was to identify and to analyze the performance the strategic groups of cooperatives in the dairy industry in Brazil. The study was based in the approach of strategic groups and in the conceptual bases of efficiency. After the definition of the efficiency scores for the Data Envelopment Analysis, the cluster analysis was used to define the strategic groups. The results pointed out the limited efficiency of the cooperatives and they made possible to build four strategic groupings: scale and differentiation, bargain, niche and village. Considering the best performance of the scale and differentiation, and bargain cooperatives, it is possible to conclude that the efficiency is more strongly associated to the vectors of strategic positioning and to the production scale.Neste trabalho, objetivou-se identificar e analisar o desempenho de grupos estratégicos de cooperativas na indústria de laticínios no Brasil. O estudo fundamentou-se na abordagem de grupos estratégicos e nas bases conceituais de eficiência. Após a definição dos escores de eficiência pela análise envoltória de dados, a análise de cluster foi empregada para definir os grupos estratégicos. Os resultados ressaltaram a limitada eficiência das cooperativas e possibilitaram construir quatro grupos estratégicos: escala e diferenciação, barganha, nicho e locais. Considerando o melhor desempenho das cooperativas de escala e diferenciação e das cooperativas de barganha, é possível concluir que a eficiência está mais fortemente associada aos vetores de posicionamento estratégico e à escala de produção.El objetivo en este trabajo fue identificar y analizar el desempeño de grupos estratégicos de cooperativas en la industria de productos lácteos en Brasil. El estudio se basó en la teoría de grupos estratégicos y en las bases conceptuales de la eficacia. Después de la definición de los escores de eficacia por el análisis envolvente de datos, se empleó el análisis de cluster para determinar los grupos estratégicos. Los resultados señalaron la eficacia limitada de las cooperativas y permitieron construir cuatro grupos estratégicos: escala y diferenciación, negocio, nicho y locales. Teniendo en cuenta el mejor desempeño de las cooperativas de escala y diferenciación y de las cooperativas de negocio, se puede concluir que la eficacia está asociada más fuertemente a los vectores de posicionamiento estratégico y a la escala de producción.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2007-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4444510.1590/S0080-21072007000300004Revista de Administração; v. 42 n. 3 (2007); 302-312Revista de Administração; Vol. 42 No. 3 (2007); 302-312Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 3 (2007); 302-3121984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44445/48065Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques Ferreira, Marco AurélioBraga, Marcelo José2012-09-21T12:35:25Zoai:revistas.usp.br:article/44445Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2012-09-21T12:35:25Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
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