O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, José Marcos Carvalho de
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Lara, José Edson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44423
Resumo: The growth of the services sector in Brazil is a well-known fact - with prominence for the retail trade - particularly the supermarket sector. In the same proportion, the competitiveness among companies is aggravated, once they look for to assist to the consumers' needs at any price. In that high competition context, which will be the role of price? Which is it importance as a consumers' decision criterion, and as a differentiation factor among supermarkets? Given the unequal distribution of income verified in the Brazilian economy, the present research sought to evaluate the - existence, or not - of statically significant differences among prices of supermarkets that assist portions of the high, average and low income population. After gathering prices of food, personal hygiene and cleaning products in 60 establishments - 20 in each area - the collected data was analyzed using the Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). The research results demonstrated the inexistence of significant price differences among the 3 types of establishments concerning personal hygiene and cleaning products. However, there were differences among high income establishments in relation to average and low income establishments concerning food and all products.
id USP-27_ac19414e183dbb3b81a85e10646eb9a7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44423
network_acronym_str USP-27
network_name_str Revista de Administração (São Paulo)
repository_id_str
spelling O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadistaPrice as a differentiation factor: an analysis of the supermarket industryEl precio como factor de diferenciación: un análisis del sector de los supermercadospricesupermarketmultivariate analysis of variancepreciosupermercadomúltipla análisis de variánciapreçosupermercadomúltipla análise de variânciaThe growth of the services sector in Brazil is a well-known fact - with prominence for the retail trade - particularly the supermarket sector. In the same proportion, the competitiveness among companies is aggravated, once they look for to assist to the consumers' needs at any price. In that high competition context, which will be the role of price? Which is it importance as a consumers' decision criterion, and as a differentiation factor among supermarkets? Given the unequal distribution of income verified in the Brazilian economy, the present research sought to evaluate the - existence, or not - of statically significant differences among prices of supermarkets that assist portions of the high, average and low income population. After gathering prices of food, personal hygiene and cleaning products in 60 establishments - 20 in each area - the collected data was analyzed using the Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). The research results demonstrated the inexistence of significant price differences among the 3 types of establishments concerning personal hygiene and cleaning products. However, there were differences among high income establishments in relation to average and low income establishments concerning food and all products.O crescimento do setor de serviços no Brasil é fato notório, com destaque para o comércio varejista, especialmente o setor supermercadista. Na mesma proporção, acirra-se a competitividade entre as empresas, que buscam a todo custo atender às necessidades dos consumidores. Nesse contexto de elevada concorrência, qual será o papel desempenhado pelo preço? Qual a sua importância como critério de decisão dos consumidores e como fator de diferenciação dos estabelecimentos supermercadistas? Dada a desigual distribuição de renda verificada na economia brasileira, procurou-se, com a presente pesquisa, avaliar se existem diferenças estatisticamente significativas entre os preços praticados por supermercados que atendem parcelas da população que auferem rendas alta, média e baixa. Após a coleta de preços de produtos alimentares, de higiene pessoal e de limpeza em 60 estabelecimentos da região metropolitana de Belo Horizonte (Minas Gerais), 20 em cada área segundo as três faixas de renda avaliadas, os dados foram analisados com o recurso da múltipla análise de variância (MANOVA). Com base nos resultados, pode-se identificar que não existem diferenças significativas de preços entre os três tipos de estabelecimentos, quando se trata de produtos de higiene pessoal e produtos de limpeza. No entanto, existem diferenças entre os estabelecimentos do grupo de renda alta e os estabelecimentos de rendas média e baixa em se tratando de produtos alimentares e do conjunto de produtos.El crecimiento del sector de servicios en Brasil es un hecho notorio, con realce para el comercio minorista, en especial el sector de supermercados. En la misma proporción, hay una gran competitividad entre las empresas que buscan exhaustivamiente atender a las necesidades de los consumidores. ¿En ese contexto de elevada competición, qué será el papel del precio? ¿Qué es su importancia como criterio de decisión de los consumidores y como factor de diferenciación de los supermercados? Puesto que es observada la distribución desigual de renta en la economía brasileña, la investigación buscó evaluar si hay diferencias estadisticamiente significativas entre los precios practicados por los supermercados que atienden a las porciones de la población que tienen la renta alta, media y baja. Después de la colecta de precios de productos alimentarios, de higiene personal y de limpieza en 60 establecimientos, 20 en cada área, los datos fueron analizados con el recurso del análisis variante múltiple (MANOVA). En base en los resultados, es posible identificar que no existen diferencias significativas de precios entre los 3 tipos de establecimientos, tratándose de productos de higiene personal y productos de limpieza. Pero hay diferencias entre los establecimientos del grupo de renta alta y los establecimientos de renta media y baja, tratándose de productos alimentarios y el conjunto de productos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2007-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4442310.1590/S0080-21072007000100004Revista de Administração; v. 42 n. 1 (2007); 42-51Revista de Administração; Vol. 42 No. 1 (2007); 42-51Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 1 (2007); 42-511984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44423/48043Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, José Marcos Carvalho deLara, José Edson2012-09-21T12:30:35Zoai:revistas.usp.br:article/44423Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2012-09-21T12:30:35Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadista
Price as a differentiation factor: an analysis of the supermarket industry
El precio como factor de diferenciación: un análisis del sector de los supermercados
title O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadista
spellingShingle O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadista
Mesquita, José Marcos Carvalho de
price
supermarket
multivariate analysis of variance
precio
supermercado
múltipla análisis de variáncia
preço
supermercado
múltipla análise de variância
title_short O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadista
title_full O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadista
title_fullStr O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadista
title_full_unstemmed O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadista
title_sort O preço como fator de diferenciação: análise do setor supermercadista
author Mesquita, José Marcos Carvalho de
author_facet Mesquita, José Marcos Carvalho de
Lara, José Edson
author_role author
author2 Lara, José Edson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, José Marcos Carvalho de
Lara, José Edson
dc.subject.por.fl_str_mv price
supermarket
multivariate analysis of variance
precio
supermercado
múltipla análisis de variáncia
preço
supermercado
múltipla análise de variância
topic price
supermarket
multivariate analysis of variance
precio
supermercado
múltipla análisis de variáncia
preço
supermercado
múltipla análise de variância
description The growth of the services sector in Brazil is a well-known fact - with prominence for the retail trade - particularly the supermarket sector. In the same proportion, the competitiveness among companies is aggravated, once they look for to assist to the consumers' needs at any price. In that high competition context, which will be the role of price? Which is it importance as a consumers' decision criterion, and as a differentiation factor among supermarkets? Given the unequal distribution of income verified in the Brazilian economy, the present research sought to evaluate the - existence, or not - of statically significant differences among prices of supermarkets that assist portions of the high, average and low income population. After gathering prices of food, personal hygiene and cleaning products in 60 establishments - 20 in each area - the collected data was analyzed using the Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). The research results demonstrated the inexistence of significant price differences among the 3 types of establishments concerning personal hygiene and cleaning products. However, there were differences among high income establishments in relation to average and low income establishments concerning food and all products.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44423
10.1590/S0080-21072007000100004
url https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44423
identifier_str_mv 10.1590/S0080-21072007000100004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44423/48043
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Administração
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Administração
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração; v. 42 n. 1 (2007); 42-51
Revista de Administração; Vol. 42 No. 1 (2007); 42-51
Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 1 (2007); 42-51
1984-6142
0080-2107
reponame:Revista de Administração (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Administração (São Paulo)
collection Revista de Administração (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rausp@usp.br||reinhard@usp.br
_version_ 1800222888216756224