Governança de tecnologia da informação: um panorama da adoção de modelos de melhores práticas por empresas brasileiras usuárias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tarouco, Hiury Hakim
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Graeml, Alexandre Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44521
Resumo: The objective of the research project whose results are reported in this paper was to help the researchers to better understand the adoption of IT governance best practice models among Brazilian organizations that make use of IT in their daily activities, based on the perceptions of IT executives. An electronic survey was used in this exploratory-descriptive study; it was sent to executives from 100 companies that are heavy users of IT. The results concern a sample of 51 companies that agreed to take part in the survey and show that these tend to associate adopting IT best practices with an enhancement of the visibility, as seen by executives, of returns on investment and with an increase of the control and quality of the services provided by the IT function. The interviewees also felt that the determinants for the adoption of IT governance of best practices are a rising demand for organizational control and monitoring; shareholders' pressure for transparency; growing technological complexity; and the fact that business areas are becoming increasingly dependent on IT. The IT governance best practices models identified as the most frequently used ones were ITIL, Cobit, PMBok and the codes for information safety management BS 7799, ISO/IEC 17799 and ISO/ IEC 27001. Results also show that the concept of IT governance is strongly associated with initiatives to increase the control and quality of the IT services provided to the organization.
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The results concern a sample of 51 companies that agreed to take part in the survey and show that these tend to associate adopting IT best practices with an enhancement of the visibility, as seen by executives, of returns on investment and with an increase of the control and quality of the services provided by the IT function. The interviewees also felt that the determinants for the adoption of IT governance of best practices are a rising demand for organizational control and monitoring; shareholders' pressure for transparency; growing technological complexity; and the fact that business areas are becoming increasingly dependent on IT. The IT governance best practices models identified as the most frequently used ones were ITIL, Cobit, PMBok and the codes for information safety management BS 7799, ISO/IEC 17799 and ISO/ IEC 27001. Results also show that the concept of IT governance is strongly associated with initiatives to increase the control and quality of the IT services provided to the organization.No presente trabalho, tem-se como objetivo compreender e caracterizar a adoção de modelos de melhores práticas de governança de Tecnologia da Informação (TI), a partir da visão dos seus executivos. O estudo quantitativo de natureza exploratório descritiva foi realizado por meio de um survey eletrônico, para o qual foram convidadas cem empresas brasileiras de destaque na área de TI. Os resultados obtidos com a amostra de 51 empresas que aceitaram participar da pesquisa indicam que as empresas tendem a relacionar, diretamente, a adoção de modelos de melhores práticas ao aumento da visibilidade dos executivos sobre o retorno de investimentos em TI e ao aumento do controle e da qualidade dos serviços prestados pela TI. As empresas demonstraram, também, que os fatores determinantes para a adoção de modelos de melhores práticas de governança de TI estão relacionados à crescente demanda por monitoramento e controle organizacional, à exigência de transparência pelos acionistas e pelo mercado, ao aumento da complexidade da tecnologia, e ao fato de as áreas de negócio estarem cada vez mais dependentes da TI. Os modelos de melhores práticas de governança de TI identificados como os de utilização mais frequente nas empresas foram ITIL, Cobit, PMBok, BS 7799, ISO/IEC 17799 e ISO/IEC 27001. Os resultados obtidos na pesquisa sugerem, ainda, que o conceito de governança de TI está ligado diretamente às iniciativas relacionadas ao aumento do controle e da qualidade dos serviços prestados pela TI para a empresa.El objetivo en este trabajo es analizar la adopción de modelos de mejores prácticas de gobierno de Tecnología de la Información (TI), desde el punto de vista de los directivos. El estudio cuantitativo de naturaleza exploratorio-descriptiva se realizó por medio de una encuesta electrónica a la cual se invitaron a participar a cien empresas brasileñas que destacan en el área de TI. Los resultados obtenidos con la muestra de 51 empresas que aceptaron participar indican que las empresas tienden a relacionar, directamente, la adopción de modelos de mejores prácticas con el aumento de la visibilidad de los ejecutivos sobre la rentabilidad de las inversiones en TI y con el aumento del control y de la calidad de los servicios prestados por la TI. Las empresas demostraron además que los factores que determinan la adopción de esos modelos están relacionados con la creciente demanda de seguimiento y control de la organización; con la exigencia de transparencia por parte de los accionistas y del mercado; con el aumento de la complejidad de la tecnología; y con el hecho de que las áreas de negocio sean cada vez más dependientes de la TI. Los modelos de mejores prácticas de gobierno de TI, identificados como aquellos de uso frecuente entre las empresas, fueron ITIL, Cobit, PMBok, BS 7799, ISO/IEC 17799 e ISO/IEC 27001. Los resultados obtenidos sugieren que el concepto de gobierno de TI está directamente vinculado a las iniciativas relacionadas con el aumento del control y de la calidad de los servicios prestados por la TI a la empresa.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4452110.1590/S0080-21072011000100002Revista de Administração; v. 46 n. 1 (2011); 07-18Revista de Administração; Vol. 46 No. 1 (2011); 07-18Revista de Administração; Vol. 46 Núm. 1 (2011); 07-181984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44521/48141Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTarouco, Hiury HakimGraeml, Alexandre Reis2015-09-15T16:53:04Zoai:revistas.usp.br:article/44521Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2015-09-15T16:53:04Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
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