Inserção da gestão por processos em instituições hospitalares: concepção metodológica e prática
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de Administração (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/78813 |
Resumo: | Business Process Management is one of the practices most used in health sector in the last decades, for it is an appropriate tool to reach higher levels of patient's satisfaction and a more effective and efficient care service. One of its most significant elements is the business process improvement; the introduction of its tools, once scarcely acknowledged, is gaining more recognition in health care organizations. This paper illustrates the design of a methodology for health care processes management and improvement based on a systemic, holistic and integral approach, along with the practical application of such tools in a clinical-surgical hospital, which represents the main results of a theoretical and conceptual analysis of business process management and continuous improvement. |
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Inserção da gestão por processos em instituições hospitalares: concepção metodológica e prática Insertion of business process management in health care organizations: methodological and practical conception Inserción de la gestión por procesos en instituciones hospitalarias: concepción metodológica y práctica Business Process Management is one of the practices most used in health sector in the last decades, for it is an appropriate tool to reach higher levels of patient's satisfaction and a more effective and efficient care service. One of its most significant elements is the business process improvement; the introduction of its tools, once scarcely acknowledged, is gaining more recognition in health care organizations. This paper illustrates the design of a methodology for health care processes management and improvement based on a systemic, holistic and integral approach, along with the practical application of such tools in a clinical-surgical hospital, which represents the main results of a theoretical and conceptual analysis of business process management and continuous improvement. A Gestão por Processos constitui uma das práticas mais utilizadas nos serviços de saúde nas últimas décadas, pois é uma maneira adequada de atingir maior satisfação dos pacientes, além de um serviço mais eficiente e eficaz. Um de seus aspectos mais relevantes é a melhora de processos; a introdução de suas ferramentas, pouco exploradas alguns anos atrás, tem aumentado cada vez mais nas instituições hospitalares. Apresenta-se, neste artigo, a concepção metodológica de um procedimento para a gestão e a melhora de processos em instituições hospitalares, com caráter sistêmico, holístico e integrador na busca de soluções, juntamente com a aplicação prática desses instrumentos em um hospital clínico-cirúrgico, como resultado da análise teórico-conceitual da gestão por processos e da melhora contínua. La Gestión por Procesos es una de las buenas prácticas más utilizadas en el sector de salud en las últimas décadas, pues es una vía apropiada para alcanzar mayor satisfacción de los pacientes y un servicio asistencial más eficiente y eficaz. Uno de sus elementos más significativos es la mejora de procesos; la introducción de sus herramientas, que hace unos años eran escasamente difundidas, se fomenta cada vez más en instituciones hospitalarias. Este trabajo ilustra la concepción de un procedimiento para la gestión y mejora de procesos en entornos hospitalarios, con carácter sistémico, holístico e integrador en la búsqueda de soluciones; así como la aplicación práctica de estos instrumentos en un hospital clínico-quirúrgico, como resultados del análisis teórico conceptual de la gestión por procesos y la mejora continua. Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2013-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/7881310.5700/rausp1118Revista de Administração; v. 48 n. 4 (2013); 739-756Revista de Administração; Vol. 48 No. 4 (2013); 739-756Revista de Administração; Vol. 48 Núm. 4 (2013); 739-7561984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspahttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/78813/82874Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHernández Nariño, ArialysNogueira Rivera, DianelysMedina León, AlbertoMarqués León, Maylin2015-09-15T16:52:33Zoai:revistas.usp.br:article/78813Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2015-09-15T16:52:33Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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