A peça radiofônica alemã dos últimos sessenta anos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pandaemonium Germanicum (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/74839 |
Resumo: | This lecture deals with the development of the post-war radio drama in Germany. After a short introduction to the genre, we discuss three exemplary radio dramas: Günter Eich’s Träume, NWDR 1951, typical for the literary radio drama, and Träume 1951 - Musikalischer Epilog by Hans Schüttler, NDR 2007, a small play which could be considered as representative of contemporary German audio art. The last example comes from a radio drama following the current pop culture trends. Eisstadt (WDR 2005, by Schorsch Kamerun), mixes high and low culture, different speeches and music styles and shows the same political ambitions present in the play Träume. Recently, the German radio play has been going through a period of revitalization, even though under quite different conditions from those observed in the fifties. |
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A peça radiofônica alemã dos últimos sessenta anosA peça radiofônica alemã dos últimos sessenta anosradio playGerman post-war literatureGünter Eichpeça radiofônicaliteratura alemã do pós-guerraGünter EichThis lecture deals with the development of the post-war radio drama in Germany. After a short introduction to the genre, we discuss three exemplary radio dramas: Günter Eich’s Träume, NWDR 1951, typical for the literary radio drama, and Träume 1951 - Musikalischer Epilog by Hans Schüttler, NDR 2007, a small play which could be considered as representative of contemporary German audio art. The last example comes from a radio drama following the current pop culture trends. Eisstadt (WDR 2005, by Schorsch Kamerun), mixes high and low culture, different speeches and music styles and shows the same political ambitions present in the play Träume. Recently, the German radio play has been going through a period of revitalization, even though under quite different conditions from those observed in the fifties.O artigo aborda a trajetória da peça radiofônica alemã do pós-guerra. Depois de uma introdução ao gênero da radiopeça, são comentados três peças exemplares: Träume de Günter Eich, NWDR 1951, como exemplo típico de uma radiopeça literária, e Träume 1951 - Musikalischer Epilog de Hans Schüttler, NDR, do ano 2007, uma obra representativa da Audio-Art contemporânea. O último exemplo é de uma radiopeça pop, Eisstadt, WDR 2005, de Schorsch Kamerun. Eisstadt, uma bricolagem com a mesma pretensão política de Träume, mistura a cultura erudita com a cultura de massa e combina os mais diversos estilos de língua e de música. Ultimamente, com a valorização do audio na Alemanha, a peça radiofônica está passando por uma fase de revitalização, porém sob condições diversas daquelas dos anos cinquenta.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2009-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/7483910.11606/1982-8837.pg.2009.74839Pandaemonium Germanicum; n. 13 (2009); 92-1061982-88371414-1906reponame:Pandaemonium Germanicum (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/74839/78409Copyright (c) 2018 Pandaemonium Germanicuminfo:eu-repo/semantics/openAccessEggensperger, Klaus2016-04-15T12:29:10Zoai:revistas.usp.br:article/74839Revistahttp://www.scielo.br/pgPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||pandaemonium@usp.br1982-88371414-1906opendoar:2023-09-13T11:52:47.587282Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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