Divine Divas: between the window and the mirror
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/199817 |
Resumo: | This article is a reading of the documentary film Divinas Divas (2017) directed by Leandra Leal. As a presupposition of discursive strategy, metaphorically, the documentary explores alternative states of (inter)mediation between the window and the mirror of the transvestite universe: from the stage to the everyday and vice-versa. This assumption touches on the cultural production of (inter)subjectivities on diversity, by punctuating categories of flexibility and transversality diluted throughout the text. In essay format, the reading proposal exposes syncretic arguments (verbal, visual and sound), anchored by contemporary studies, to contextualize the documentary dynamics of testimonies and testimonies. |
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Divine Divas: between the window and the mirrorDivinas Divas: entre a janela e o espelhonational cinemadocumentarysexual diversitytransvestitecinema nacionaldocumentáriodiversidade sexualtravestiThis article is a reading of the documentary film Divinas Divas (2017) directed by Leandra Leal. As a presupposition of discursive strategy, metaphorically, the documentary explores alternative states of (inter)mediation between the window and the mirror of the transvestite universe: from the stage to the everyday and vice-versa. This assumption touches on the cultural production of (inter)subjectivities on diversity, by punctuating categories of flexibility and transversality diluted throughout the text. In essay format, the reading proposal exposes syncretic arguments (verbal, visual and sound), anchored by contemporary studies, to contextualize the documentary dynamics of testimonies and testimonies.Este artigo é uma leitura sobre o filme documentário Divinas Divas (2017) dirigido por Leandra Leal. Como pressuposto de estratégia discursiva, metaforicamente, o documentário explora estados alternativos de (inter)mediação entre a janela e o espelho no universo travesti: do palco ao cotidiano e vice-versa. Tal pressuposição tangencia a produção cultural de (inter)subjetividades acerca da diversidade, ao pontuar categorias de flexibilidade e transversalidade diluídas ao longo do texto. Em formato ensaio, a proposta de leitura expõe argumentos sincréticos (verbais, visuais e sonoros), ancorados por estudos contemporâneos, a contextualizar a dinâmica documental de testemunhos e depoimentos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/19981710.11606/va.i43.199817Via Atlântica; v. 24 n. 1 (2023): Sexo e sensibilidades eróticas na literatura luso-brasileira de Oitocentos e da Belle Époque; 423-454Via Atlântica; Vol. 24 No. 1 (2023): Sexo e sensibilidades eróticas na literatura luso-brasileira de Oitocentos e da Belle Époque; 423-4542317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/199817/192931Copyright (c) 2023 Wilton Garciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Wilton2023-06-26T13:48:21Zoai:revistas.usp.br:article/199817Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:48:21Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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