A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Knapp, Cristina Loff
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Via Atlântica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858
Resumo: The objective of this study is to discuss how A Mensageira (“The Messenger” in English) magazine was a mechanism to motivate education for women in Brazilian homes, by means of its writings.  To do so, our study corpus consists of a few articles from the publication, in its facsimile edition. Our research uses the theoretical references of Luca (1999) and Kamita (2004) about A Mensageira. As regards to the female press we consider the writings of Duarte (2017), Perrot (2008) and Priore (2004). Our aim is to demonstrate how the texts by Presciliana Duarte de Almeida and Júlia Lopes de Almeida highlighted the need for instruction for women.  
id USP-32_5228e233c732348e60002bf9594baa28
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/180858
network_acronym_str USP-32
network_name_str Via Atlântica (Online)
repository_id_str
spelling A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman A revista A Mensageira e a proposta de educação da mulher brasileiraEducationNineteenth centuryWomanA mensageiraEducaçãoSéculo XIXMulherA mensageiraThe objective of this study is to discuss how A Mensageira (“The Messenger” in English) magazine was a mechanism to motivate education for women in Brazilian homes, by means of its writings.  To do so, our study corpus consists of a few articles from the publication, in its facsimile edition. Our research uses the theoretical references of Luca (1999) and Kamita (2004) about A Mensageira. As regards to the female press we consider the writings of Duarte (2017), Perrot (2008) and Priore (2004). Our aim is to demonstrate how the texts by Presciliana Duarte de Almeida and Júlia Lopes de Almeida highlighted the need for instruction for women.  O objetivo de nosso estudo é discutir como a revista A Mensageira foi propulsora da educação feminina nos lares brasileiros, por meio de seus escritos. Para tanto, nosso corpus de estudo será alguns artigos publicados no periódico, em sua edição fac-similar. Nossa pesquisa terá como referencial teórico os estudos de Luca (1999) e Kamita (2004) a respeito da Mensageira. Sobre a imprensa feminista serão levados em consideração os escritos de Duarte (2017), Perrot (2008) e Priore (2004). Nossa intenção é apresentar como os textos publicados por Presciliana Duarte de Almeida e Júlia Lopes de Almeida evidenciavam que a instrução era necessária ao sujeito feminino.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2021-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/18085810.11606/va.i39.180858Via Atlântica; v. 22 n. 1 (2021): Literatura, feminismos e história: imbricações possíveis; 9-38Via Atlântica; Vol. 22 No. 1 (2021): Literatura, feminismos e história: imbricações possíveis; 9-382317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858/175901Copyright (c) 2021 Cristina Loff Knapphttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKnapp, Cristina Loff2023-06-26T13:46:11Zoai:revistas.usp.br:article/180858Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:46:11Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
A revista A Mensageira e a proposta de educação da mulher brasileira
title A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
spellingShingle A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
Knapp, Cristina Loff
Education
Nineteenth century
Woman
A mensageira
Educação
Século XIX
Mulher
A mensageira
title_short A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
title_full A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
title_fullStr A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
title_full_unstemmed A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
title_sort A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
author Knapp, Cristina Loff
author_facet Knapp, Cristina Loff
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Knapp, Cristina Loff
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Nineteenth century
Woman
A mensageira
Educação
Século XIX
Mulher
A mensageira
topic Education
Nineteenth century
Woman
A mensageira
Educação
Século XIX
Mulher
A mensageira
description The objective of this study is to discuss how A Mensageira (“The Messenger” in English) magazine was a mechanism to motivate education for women in Brazilian homes, by means of its writings.  To do so, our study corpus consists of a few articles from the publication, in its facsimile edition. Our research uses the theoretical references of Luca (1999) and Kamita (2004) about A Mensageira. As regards to the female press we consider the writings of Duarte (2017), Perrot (2008) and Priore (2004). Our aim is to demonstrate how the texts by Presciliana Duarte de Almeida and Júlia Lopes de Almeida highlighted the need for instruction for women.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858
10.11606/va.i39.180858
url https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858
identifier_str_mv 10.11606/va.i39.180858
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858/175901
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cristina Loff Knapp
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cristina Loff Knapp
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Via Atlântica; v. 22 n. 1 (2021): Literatura, feminismos e história: imbricações possíveis; 9-38
Via Atlântica; Vol. 22 No. 1 (2021): Literatura, feminismos e história: imbricações possíveis; 9-38
2317-8086
1516-5159
reponame:Via Atlântica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Via Atlântica (Online)
collection Via Atlântica (Online)
repository.name.fl_str_mv Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv viatlan24@gmail.com
_version_ 1800222042465763328