A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858 |
Resumo: | The objective of this study is to discuss how A Mensageira (“The Messenger” in English) magazine was a mechanism to motivate education for women in Brazilian homes, by means of its writings. To do so, our study corpus consists of a few articles from the publication, in its facsimile edition. Our research uses the theoretical references of Luca (1999) and Kamita (2004) about A Mensageira. As regards to the female press we consider the writings of Duarte (2017), Perrot (2008) and Priore (2004). Our aim is to demonstrate how the texts by Presciliana Duarte de Almeida and Júlia Lopes de Almeida highlighted the need for instruction for women. |
id |
USP-32_5228e233c732348e60002bf9594baa28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/180858 |
network_acronym_str |
USP-32 |
network_name_str |
Via Atlântica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman A revista A Mensageira e a proposta de educação da mulher brasileiraEducationNineteenth centuryWomanA mensageiraEducaçãoSéculo XIXMulherA mensageiraThe objective of this study is to discuss how A Mensageira (“The Messenger” in English) magazine was a mechanism to motivate education for women in Brazilian homes, by means of its writings. To do so, our study corpus consists of a few articles from the publication, in its facsimile edition. Our research uses the theoretical references of Luca (1999) and Kamita (2004) about A Mensageira. As regards to the female press we consider the writings of Duarte (2017), Perrot (2008) and Priore (2004). Our aim is to demonstrate how the texts by Presciliana Duarte de Almeida and Júlia Lopes de Almeida highlighted the need for instruction for women. O objetivo de nosso estudo é discutir como a revista A Mensageira foi propulsora da educação feminina nos lares brasileiros, por meio de seus escritos. Para tanto, nosso corpus de estudo será alguns artigos publicados no periódico, em sua edição fac-similar. Nossa pesquisa terá como referencial teórico os estudos de Luca (1999) e Kamita (2004) a respeito da Mensageira. Sobre a imprensa feminista serão levados em consideração os escritos de Duarte (2017), Perrot (2008) e Priore (2004). Nossa intenção é apresentar como os textos publicados por Presciliana Duarte de Almeida e Júlia Lopes de Almeida evidenciavam que a instrução era necessária ao sujeito feminino.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2021-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/18085810.11606/va.i39.180858Via Atlântica; v. 22 n. 1 (2021): Literatura, feminismos e história: imbricações possíveis; 9-38Via Atlântica; Vol. 22 No. 1 (2021): Literatura, feminismos e história: imbricações possíveis; 9-382317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858/175901Copyright (c) 2021 Cristina Loff Knapphttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKnapp, Cristina Loff2023-06-26T13:46:11Zoai:revistas.usp.br:article/180858Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:46:11Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman A revista A Mensageira e a proposta de educação da mulher brasileira |
title |
A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman |
spellingShingle |
A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman Knapp, Cristina Loff Education Nineteenth century Woman A mensageira Educação Século XIX Mulher A mensageira |
title_short |
A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman |
title_full |
A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman |
title_fullStr |
A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman |
title_full_unstemmed |
A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman |
title_sort |
A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman |
author |
Knapp, Cristina Loff |
author_facet |
Knapp, Cristina Loff |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Knapp, Cristina Loff |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Nineteenth century Woman A mensageira Educação Século XIX Mulher A mensageira |
topic |
Education Nineteenth century Woman A mensageira Educação Século XIX Mulher A mensageira |
description |
The objective of this study is to discuss how A Mensageira (“The Messenger” in English) magazine was a mechanism to motivate education for women in Brazilian homes, by means of its writings. To do so, our study corpus consists of a few articles from the publication, in its facsimile edition. Our research uses the theoretical references of Luca (1999) and Kamita (2004) about A Mensageira. As regards to the female press we consider the writings of Duarte (2017), Perrot (2008) and Priore (2004). Our aim is to demonstrate how the texts by Presciliana Duarte de Almeida and Júlia Lopes de Almeida highlighted the need for instruction for women. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858 10.11606/va.i39.180858 |
url |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858 |
identifier_str_mv |
10.11606/va.i39.180858 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/180858/175901 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cristina Loff Knapp http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cristina Loff Knapp http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Via Atlântica; v. 22 n. 1 (2021): Literatura, feminismos e história: imbricações possíveis; 9-38 Via Atlântica; Vol. 22 No. 1 (2021): Literatura, feminismos e história: imbricações possíveis; 9-38 2317-8086 1516-5159 reponame:Via Atlântica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Via Atlântica (Online) |
collection |
Via Atlântica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
viatlan24@gmail.com |
_version_ |
1800222042465763328 |