Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880 |
Resumo: | : The goal of this essay is to recognize, in the short stories “Budapeste”, “Madrid” e “Giurgiu”, in the book The sky cannot dance alone (2014), by Ondjaki, the presence of characteristic elements of fantastic that help us to perceive other nuances in the author’s work. We take into account the theoretical contributions of Mata (2000), Cardoso (2008), Todorov (1999), Furtado (1980) and Ceserani (2006). The ambiguity and the first-person narrator are vital to fantastic narratives, because they lead the reader, showing the ways that must be followed. The first-person narrator many times finds itself threatened and experience unusual facts, which he does not seek to explain, keeping always the doubt about what is told in the story. |
id |
USP-32_54709a9b4b3a14df6c85889a84421d7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/190880 |
network_acronym_str |
USP-32 |
network_name_str |
Via Atlântica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de OndjakiWhen the Atlantic meets the Mediterranean: fantastic in The sky cannot dance alone, by Ondjakiliteratura angolanacontospós-independênciaAngolan literatureshort storiespost-independence: The goal of this essay is to recognize, in the short stories “Budapeste”, “Madrid” e “Giurgiu”, in the book The sky cannot dance alone (2014), by Ondjaki, the presence of characteristic elements of fantastic that help us to perceive other nuances in the author’s work. We take into account the theoretical contributions of Mata (2000), Cardoso (2008), Todorov (1999), Furtado (1980) and Ceserani (2006). The ambiguity and the first-person narrator are vital to fantastic narratives, because they lead the reader, showing the ways that must be followed. The first-person narrator many times finds itself threatened and experience unusual facts, which he does not seek to explain, keeping always the doubt about what is told in the story.O objetivo deste artigo é reconhecer, nos contos “Budapeste”, “Madrid” e “Giurgiu”, de O céu não sabe dançar sozinho (2014), de Ondjaki, a presença de elementos característicos do fantástico que nos ajudem a perceber outras nuances da obra do autor. Utilizamos as contribuições teóricas de Mata (2000), Cardoso (2008), Todorov (1999), Furtado (1980) e Ceserani (2006). A ambiguidade e a figura do narrador-personagem são centrais nas narrativas fantásticas porque elas conduzem o leitor, demonstrando os caminhos que este deve seguir. O narrador-personagem encontra-se muitas vezes ameaçado e presencia fatos insólitos, os quais não busca explicar, mantendo sempre a dúvida acerca daquilo que narra.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/19088010.11606/va.i41.190880Via Atlântica; v. 23 n. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 421-451Via Atlântica; Vol. 23 No. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 421-4512317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880/183641Copyright (c) 2022 Sabrina Ferraz Fraccari, Demétrio Alves Pazhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFraccari, Sabrina FerrazPaz, Demétrio Alves 2023-06-26T13:47:28Zoai:revistas.usp.br:article/190880Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:47:28Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki When the Atlantic meets the Mediterranean: fantastic in The sky cannot dance alone, by Ondjaki |
title |
Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki |
spellingShingle |
Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki Fraccari, Sabrina Ferraz literatura angolana contos pós-independência Angolan literature short stories post-independence |
title_short |
Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki |
title_full |
Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki |
title_fullStr |
Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki |
title_full_unstemmed |
Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki |
title_sort |
Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki |
author |
Fraccari, Sabrina Ferraz |
author_facet |
Fraccari, Sabrina Ferraz Paz, Demétrio Alves |
author_role |
author |
author2 |
Paz, Demétrio Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fraccari, Sabrina Ferraz Paz, Demétrio Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
literatura angolana contos pós-independência Angolan literature short stories post-independence |
topic |
literatura angolana contos pós-independência Angolan literature short stories post-independence |
description |
: The goal of this essay is to recognize, in the short stories “Budapeste”, “Madrid” e “Giurgiu”, in the book The sky cannot dance alone (2014), by Ondjaki, the presence of characteristic elements of fantastic that help us to perceive other nuances in the author’s work. We take into account the theoretical contributions of Mata (2000), Cardoso (2008), Todorov (1999), Furtado (1980) and Ceserani (2006). The ambiguity and the first-person narrator are vital to fantastic narratives, because they lead the reader, showing the ways that must be followed. The first-person narrator many times finds itself threatened and experience unusual facts, which he does not seek to explain, keeping always the doubt about what is told in the story. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880 10.11606/va.i41.190880 |
url |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880 |
identifier_str_mv |
10.11606/va.i41.190880 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880/183641 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sabrina Ferraz Fraccari, Demétrio Alves Paz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sabrina Ferraz Fraccari, Demétrio Alves Paz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Via Atlântica; v. 23 n. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 421-451 Via Atlântica; Vol. 23 No. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 421-451 2317-8086 1516-5159 reponame:Via Atlântica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Via Atlântica (Online) |
collection |
Via Atlântica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
viatlan24@gmail.com |
_version_ |
1800222042507706368 |