Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fraccari, Sabrina Ferraz
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Paz, Demétrio Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Via Atlântica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880
Resumo: : The goal of this essay is to recognize, in the short stories “Budapeste”, “Madrid” e “Giurgiu”, in the book The sky cannot dance alone (2014), by Ondjaki, the presence of characteristic elements of fantastic that help us to perceive other nuances in the author’s work. We take into account the theoretical contributions of Mata (2000), Cardoso (2008), Todorov (1999), Furtado (1980) and Ceserani (2006). The ambiguity and the first-person narrator are vital to fantastic narratives, because they lead the reader, showing the ways that must be followed. The first-person narrator many times finds itself threatened and experience unusual facts, which he does not seek to explain, keeping always the doubt about what is told in the story.
id USP-32_54709a9b4b3a14df6c85889a84421d7c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/190880
network_acronym_str USP-32
network_name_str Via Atlântica (Online)
repository_id_str
spelling Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de OndjakiWhen the Atlantic meets the Mediterranean: fantastic in The sky cannot dance alone, by Ondjakiliteratura angolanacontospós-independênciaAngolan literatureshort storiespost-independence: The goal of this essay is to recognize, in the short stories “Budapeste”, “Madrid” e “Giurgiu”, in the book The sky cannot dance alone (2014), by Ondjaki, the presence of characteristic elements of fantastic that help us to perceive other nuances in the author’s work. We take into account the theoretical contributions of Mata (2000), Cardoso (2008), Todorov (1999), Furtado (1980) and Ceserani (2006). The ambiguity and the first-person narrator are vital to fantastic narratives, because they lead the reader, showing the ways that must be followed. The first-person narrator many times finds itself threatened and experience unusual facts, which he does not seek to explain, keeping always the doubt about what is told in the story.O objetivo deste artigo é reconhecer, nos contos “Budapeste”, “Madrid” e “Giurgiu”, de O céu não sabe dançar sozinho (2014), de Ondjaki, a presença de elementos característicos do fantástico que nos ajudem a perceber outras nuances da obra do autor. Utilizamos as contribuições teóricas de Mata (2000), Cardoso (2008), Todorov (1999), Furtado (1980) e Ceserani (2006). A ambiguidade e a figura do narrador-personagem são centrais nas narrativas fantásticas porque elas conduzem o leitor, demonstrando os caminhos que este deve seguir.  O narrador-personagem encontra-se muitas vezes ameaçado e presencia fatos insólitos, os quais não busca explicar, mantendo sempre a dúvida acerca daquilo que narra.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/19088010.11606/va.i41.190880Via Atlântica; v. 23 n. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 421-451Via Atlântica; Vol. 23 No. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 421-4512317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880/183641Copyright (c) 2022 Sabrina Ferraz Fraccari, Demétrio Alves Pazhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFraccari, Sabrina FerrazPaz, Demétrio Alves 2023-06-26T13:47:28Zoai:revistas.usp.br:article/190880Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:47:28Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki
When the Atlantic meets the Mediterranean: fantastic in The sky cannot dance alone, by Ondjaki
title Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki
spellingShingle Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki
Fraccari, Sabrina Ferraz
literatura angolana
contos
pós-independência
Angolan literature
short stories
post-independence
title_short Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki
title_full Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki
title_fullStr Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki
title_full_unstemmed Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki
title_sort Quando o Atlântico encontra o Mediterrâneo: o fantástico em O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki
author Fraccari, Sabrina Ferraz
author_facet Fraccari, Sabrina Ferraz
Paz, Demétrio Alves
author_role author
author2 Paz, Demétrio Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fraccari, Sabrina Ferraz
Paz, Demétrio Alves
dc.subject.por.fl_str_mv literatura angolana
contos
pós-independência
Angolan literature
short stories
post-independence
topic literatura angolana
contos
pós-independência
Angolan literature
short stories
post-independence
description : The goal of this essay is to recognize, in the short stories “Budapeste”, “Madrid” e “Giurgiu”, in the book The sky cannot dance alone (2014), by Ondjaki, the presence of characteristic elements of fantastic that help us to perceive other nuances in the author’s work. We take into account the theoretical contributions of Mata (2000), Cardoso (2008), Todorov (1999), Furtado (1980) and Ceserani (2006). The ambiguity and the first-person narrator are vital to fantastic narratives, because they lead the reader, showing the ways that must be followed. The first-person narrator many times finds itself threatened and experience unusual facts, which he does not seek to explain, keeping always the doubt about what is told in the story.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880
10.11606/va.i41.190880
url https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880
identifier_str_mv 10.11606/va.i41.190880
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190880/183641
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Sabrina Ferraz Fraccari, Demétrio Alves Paz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Sabrina Ferraz Fraccari, Demétrio Alves Paz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Via Atlântica; v. 23 n. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 421-451
Via Atlântica; Vol. 23 No. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 421-451
2317-8086
1516-5159
reponame:Via Atlântica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Via Atlântica (Online)
collection Via Atlântica (Online)
repository.name.fl_str_mv Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv viatlan24@gmail.com
_version_ 1800222042507706368