A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98631 |
Resumo: | The aim of this paper is to read A Confissão de Lúcio, by Mário de Sá-Carneiro, from the concept of dandyism as a reverse education. To this purpose, it explores René Girard’s theory of mimetic desire, as well as some of the platonic guidelines with respect to the subject Literature and Education. |
id |
USP-32_73ed8f4e937b13796aa0bd4dc7120a2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/98631 |
network_acronym_str |
USP-32 |
network_name_str |
Via Atlântica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse EducationA Confissão de Lúcio ou o dandismo como educação às avessasdandyismdecadentismmodernismliterature and educationdandismodecadentismomodernismoliteratura e educaçãoThe aim of this paper is to read A Confissão de Lúcio, by Mário de Sá-Carneiro, from the concept of dandyism as a reverse education. To this purpose, it explores René Girard’s theory of mimetic desire, as well as some of the platonic guidelines with respect to the subject Literature and Education.Este artigo propõe uma leitura de A Confissão de Lúcio de Mário de Sá-Carneiro a partir do conceito de dandismo como educação às avessas. Para tanto, apoia-se na teoria do desejo mimético de René Girard, além de recuperar algumas diretrizes platônicas acerca do tema Literatura e Educação.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2015-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/9863110.11606/va.v0i28.98631Via Atlântica; v. 16 n. 2 (2015): Literatura e educação; 365-380Via Atlântica; Vol. 16 No. 2 (2015): Literatura e educação; 365-3802317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98631/107076https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98631/196520Copyright (c) 2015 Rafael Santanahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Rafael2023-06-26T13:40:58Zoai:revistas.usp.br:article/98631Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:40:58Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse Education A Confissão de Lúcio ou o dandismo como educação às avessas |
title |
A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse Education |
spellingShingle |
A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse Education Santana, Rafael dandyism decadentism modernism literature and education dandismo decadentismo modernismo literatura e educação |
title_short |
A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse Education |
title_full |
A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse Education |
title_fullStr |
A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse Education |
title_full_unstemmed |
A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse Education |
title_sort |
A Confissão de Lúcio or Dandyism as a Reverse Education |
author |
Santana, Rafael |
author_facet |
Santana, Rafael |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
dandyism decadentism modernism literature and education dandismo decadentismo modernismo literatura e educação |
topic |
dandyism decadentism modernism literature and education dandismo decadentismo modernismo literatura e educação |
description |
The aim of this paper is to read A Confissão de Lúcio, by Mário de Sá-Carneiro, from the concept of dandyism as a reverse education. To this purpose, it explores René Girard’s theory of mimetic desire, as well as some of the platonic guidelines with respect to the subject Literature and Education. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98631 10.11606/va.v0i28.98631 |
url |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98631 |
identifier_str_mv |
10.11606/va.v0i28.98631 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98631/107076 https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98631/196520 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Rafael Santana https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Rafael Santana https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Via Atlântica; v. 16 n. 2 (2015): Literatura e educação; 365-380 Via Atlântica; Vol. 16 No. 2 (2015): Literatura e educação; 365-380 2317-8086 1516-5159 reponame:Via Atlântica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Via Atlântica (Online) |
collection |
Via Atlântica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
viatlan24@gmail.com |
_version_ |
1800222041104711680 |