Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Ana Crélia Penha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rocha, Nathalia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Via Atlântica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/191083
Resumo: In the context of literary art, the short story by Angolan Ondjaki (2007), "Nós choramos pelo Cão-Tinhoso”, in dialogue with the narrative of the Mozambican Honwana (2017), “We killed Cão Tinhoso!”, it materializes as a privileged place for ethical, aesthetic and political affirmation of other ways of being, from the creation of breaches capable of subverting elements that make up colonial logics. Based on Maldonado -Torres’ reflections (2018) on art as one of the central exercises for creation of possibilities of liberation, this article intends to analyze how forms of re-existence can be represented in literature produced in contexts that aim to overcome the colonial logic.
id USP-32_92f20ad0eabfe852b71bdf246448d209
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/191083
network_acronym_str USP-32
network_name_str Via Atlântica (Online)
repository_id_str
spelling Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "Insurgências e irrupções: sobre corpos vivos e re-existência em “Nós choramos pelo Cão Tinhoso”re-existênciasperspectivas decoloniaisOndjakiLuís Bernardo Honwanare-existencesdecolonial perspectivesOndjakiLuís Bernardo HonwanaIn the context of literary art, the short story by Angolan Ondjaki (2007), "Nós choramos pelo Cão-Tinhoso”, in dialogue with the narrative of the Mozambican Honwana (2017), “We killed Cão Tinhoso!”, it materializes as a privileged place for ethical, aesthetic and political affirmation of other ways of being, from the creation of breaches capable of subverting elements that make up colonial logics. Based on Maldonado -Torres’ reflections (2018) on art as one of the central exercises for creation of possibilities of liberation, this article intends to analyze how forms of re-existence can be represented in literature produced in contexts that aim to overcome the colonial logic.No âmbito da arte literária, o conto do escritor angolano Ondjaki (2007), “Nós choramos peloCão-Tinhoso”, em dialogia à narrativa do moçambicano Honwana (2017), “Nós matamos o Cão Tinhoso!”, materializa-se como lugar privilegiado de afirmação ética, estética e política de outros modos de ser, a partir da criação de brechas capazes de subverter elementos que compõem as lógicas coloniais. A partir de reflexões de Maldonado-Torres (2018) sobre a arte como um dos exercícios centrais para criação de possibilidades de libertação, o presente artigo pretende analisar como formas de re-existência podem ser representadas na literatura produzida em contextos que visam superar a lógica colonial.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/19108310.11606/va.i41.191083Via Atlântica; v. 23 n. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 167-195Via Atlântica; Vol. 23 No. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 167-1952317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/191083/183631Copyright (c) 2022 Ana Crélia Penha Dias, Nathalia Rochahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Ana Crélia PenhaRocha, Nathalia 2023-06-26T13:47:28Zoai:revistas.usp.br:article/191083Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:47:28Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "
Insurgências e irrupções: sobre corpos vivos e re-existência em “Nós choramos pelo Cão Tinhoso”
title Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "
spellingShingle Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "
Dias, Ana Crélia Penha
re-existências
perspectivas decoloniais
Ondjaki
Luís Bernardo Honwana
re-existences
decolonial perspectives
Ondjaki
Luís Bernardo Honwana
title_short Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "
title_full Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "
title_fullStr Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "
title_full_unstemmed Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "
title_sort Insurgences and irruptions: on living bodies and re-existence in "Nós choramos pelo cão tinhoso "
author Dias, Ana Crélia Penha
author_facet Dias, Ana Crélia Penha
Rocha, Nathalia
author_role author
author2 Rocha, Nathalia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Ana Crélia Penha
Rocha, Nathalia
dc.subject.por.fl_str_mv re-existências
perspectivas decoloniais
Ondjaki
Luís Bernardo Honwana
re-existences
decolonial perspectives
Ondjaki
Luís Bernardo Honwana
topic re-existências
perspectivas decoloniais
Ondjaki
Luís Bernardo Honwana
re-existences
decolonial perspectives
Ondjaki
Luís Bernardo Honwana
description In the context of literary art, the short story by Angolan Ondjaki (2007), "Nós choramos pelo Cão-Tinhoso”, in dialogue with the narrative of the Mozambican Honwana (2017), “We killed Cão Tinhoso!”, it materializes as a privileged place for ethical, aesthetic and political affirmation of other ways of being, from the creation of breaches capable of subverting elements that make up colonial logics. Based on Maldonado -Torres’ reflections (2018) on art as one of the central exercises for creation of possibilities of liberation, this article intends to analyze how forms of re-existence can be represented in literature produced in contexts that aim to overcome the colonial logic.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/191083
10.11606/va.i41.191083
url https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/191083
identifier_str_mv 10.11606/va.i41.191083
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/191083/183631
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ana Crélia Penha Dias, Nathalia Rocha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ana Crélia Penha Dias, Nathalia Rocha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Via Atlântica; v. 23 n. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 167-195
Via Atlântica; Vol. 23 No. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 167-195
2317-8086
1516-5159
reponame:Via Atlântica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Via Atlântica (Online)
collection Via Atlântica (Online)
repository.name.fl_str_mv Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv viatlan24@gmail.com
_version_ 1800222042511900672