Metapoetry and erotism in Margem de Manobra by Cláudia Roquete-Pinto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menegazzo, Maria Adélia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Freitas, Angélica Catianeda Silva de, Rocha, Flávio Amorim da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Via Atlântica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126121
Resumo: This paper aims at discussing metapoetical constructions in the book Margem de Manobra by Cláudia Roquette-Pinto. Through the diverse representations of the word ‘body’, the poet builds a network of meanings, which comprehend the body of the poet, who enunciates, the body of the world, which is subject matter to poetry, the body of another person and its sensuality. All these bodies converge upon the body of the poem that recovers classic concepts of the poetic process writing, problematizing them and trying to find a place in the contemporary Brazilian literature scenario.
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spelling Metapoetry and erotism in Margem de Manobra by Cláudia Roquete-PintoMetapoesia e erotismo em Margem de Manobra, de Cláudia Roquete- PintometapoetrybodyerotismmetapoesiacorpoerotismoThis paper aims at discussing metapoetical constructions in the book Margem de Manobra by Cláudia Roquette-Pinto. Through the diverse representations of the word ‘body’, the poet builds a network of meanings, which comprehend the body of the poet, who enunciates, the body of the world, which is subject matter to poetry, the body of another person and its sensuality. All these bodies converge upon the body of the poem that recovers classic concepts of the poetic process writing, problematizing them and trying to find a place in the contemporary Brazilian literature scenario.É objetivo deste artigo discutir as construções metapoéticas presentes na obra Margem de Manobra de Cláudia Roquette-Pinto. Por meio de diversas acepções da palavra corpo, a poeta tece uma rede de significações que compreendem o corpo do poeta, que enuncia, o corpo do mundo, como matéria de poesia, o corpo do outro e sua sensualidade, até que, por fim, todos esses corpos convergem no corpo do poema, que retoma conceitos clássicos do fazer poético, problematiza-os, e posiciona-se no cenário da literatura brasileira contemporânea.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2017-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/12612110.11606/va.v0i32.126121Via Atlântica; v. 18 n. 2 (2017): A poesia no limite ou os (des)limites da poesia; 189-203Via Atlântica; Vol. 18 No. 2 (2017): A poesia no limite ou os (des)limites da poesia; 189-2032317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126121/136995https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126121/196382Copyright (c) 2017 Maria Adélia Menegazzo, Angélica Catiane da Silva de Freitas, Flávio Amorim da Rochahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenegazzo, Maria AdéliaFreitas, Angélica Catianeda Silva deRocha, Flávio Amorim da2023-06-26T13:42:54Zoai:revistas.usp.br:article/126121Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:42:54Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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