Houses with river behind: Jorge Amado in Africa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/97299 |
Resumo: | Cited as a model by Lusophone African writers, Jorge Amado, according to Tania Macêdo, “has acted as a catalyst for African writers” “by affirming Brazilian uniqueness and reporting local inequalities” (Macêdo, 2008: 145, versão minha para o inglês). Following this idea, this article aims to indicate possible aesthetic, thematic and political reasons for this reverence to the Bahian writer in Africa, showing some reverberations of his style in Luandino Vieira's novel The real life of Domingos Xavier (1961) and its film adaptation Sambizanga (1972), by Sarah Maldoror. |
id |
USP-32_cf851dbd134015aabb896ada404bb272 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/97299 |
network_acronym_str |
USP-32 |
network_name_str |
Via Atlântica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Houses with river behind: Jorge Amado in AfricaCasas com rio atrás: Jorge Amado em ÁfricaJorge AmadoA vida verdadeira de Domingos XavierLuandino VieiraSambizangaSarah MaldororJorge AmadoThe real life of Domingos XavierLuandino VieiraSambizangaSarah MaldororCited as a model by Lusophone African writers, Jorge Amado, according to Tania Macêdo, “has acted as a catalyst for African writers” “by affirming Brazilian uniqueness and reporting local inequalities” (Macêdo, 2008: 145, versão minha para o inglês). Following this idea, this article aims to indicate possible aesthetic, thematic and political reasons for this reverence to the Bahian writer in Africa, showing some reverberations of his style in Luandino Vieira's novel The real life of Domingos Xavier (1961) and its film adaptation Sambizanga (1972), by Sarah Maldoror.Citado como modelo por escritores da África de língua portuguesa, diz Tania Macêdo que “[a]o afirmar a singularidade brasileira e ao denunciar as desigualdades locais […], Jorge Amado agiu como um catalizador para os escritores africanos […]” (Macêdo, 2008: 145). Este artigo busca apontar possíveis motivos estéticos, temáticos e políticos para essa reverência ao escritor baiano em África, demonstrando reverberações de seu estilo no romance A vida verdadeira de Domingos Xavier (1961), de Luandino Vieira, e em sua adaptação fílmica Sambizanga (1972), de Sarah Maldoror.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2015-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/9729910.11606/va.v0i27.97299Via Atlântica; v. 16 n. 1 (2015): Literaturas africanas de língua portuguesa e o pós-independência; 112-145Via Atlântica; Vol. 16 No. 1 (2015): Literaturas africanas de língua portuguesa e o pós-independência; 112-1452317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/97299/107087https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/97299/195301Copyright (c) 2015 Fabiana Carellihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarelli, Fabiana2023-06-26T13:40:41Zoai:revistas.usp.br:article/97299Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:40:41Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Houses with river behind: Jorge Amado in Africa Casas com rio atrás: Jorge Amado em África |
title |
Houses with river behind: Jorge Amado in Africa |
spellingShingle |
Houses with river behind: Jorge Amado in Africa Carelli, Fabiana Jorge Amado A vida verdadeira de Domingos Xavier Luandino Vieira Sambizanga Sarah Maldoror Jorge Amado The real life of Domingos Xavier Luandino Vieira Sambizanga Sarah Maldoror |
title_short |
Houses with river behind: Jorge Amado in Africa |
title_full |
Houses with river behind: Jorge Amado in Africa |
title_fullStr |
Houses with river behind: Jorge Amado in Africa |
title_full_unstemmed |
Houses with river behind: Jorge Amado in Africa |
title_sort |
Houses with river behind: Jorge Amado in Africa |
author |
Carelli, Fabiana |
author_facet |
Carelli, Fabiana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carelli, Fabiana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jorge Amado A vida verdadeira de Domingos Xavier Luandino Vieira Sambizanga Sarah Maldoror Jorge Amado The real life of Domingos Xavier Luandino Vieira Sambizanga Sarah Maldoror |
topic |
Jorge Amado A vida verdadeira de Domingos Xavier Luandino Vieira Sambizanga Sarah Maldoror Jorge Amado The real life of Domingos Xavier Luandino Vieira Sambizanga Sarah Maldoror |
description |
Cited as a model by Lusophone African writers, Jorge Amado, according to Tania Macêdo, “has acted as a catalyst for African writers” “by affirming Brazilian uniqueness and reporting local inequalities” (Macêdo, 2008: 145, versão minha para o inglês). Following this idea, this article aims to indicate possible aesthetic, thematic and political reasons for this reverence to the Bahian writer in Africa, showing some reverberations of his style in Luandino Vieira's novel The real life of Domingos Xavier (1961) and its film adaptation Sambizanga (1972), by Sarah Maldoror. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/97299 10.11606/va.v0i27.97299 |
url |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/97299 |
identifier_str_mv |
10.11606/va.v0i27.97299 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/97299/107087 https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/97299/195301 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Fabiana Carelli https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Fabiana Carelli https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Via Atlântica; v. 16 n. 1 (2015): Literaturas africanas de língua portuguesa e o pós-independência; 112-145 Via Atlântica; Vol. 16 No. 1 (2015): Literaturas africanas de língua portuguesa e o pós-independência; 112-145 2317-8086 1516-5159 reponame:Via Atlântica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Via Atlântica (Online) |
collection |
Via Atlântica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
viatlan24@gmail.com |
_version_ |
1800222041073254400 |