Possibilidades de atuação para as organizações no universo científico brasileiro: estudo de caso do Grupo Claudino
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Alterjor |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/170621 |
Resumo: | Brazilian society is going through an extremely delicate moment in terms of recognition, social importance and validation of projects linked to the scientific universe. Disseminating science and its positive results for life in society has become a major challenge for the country's scientific class. Given this reality, this article is characterized as bibliographic (STUMPF, 2005) and documentary (MOREIRA, 2005) and aims to explore how organizations, as direct social agents in the communities where they operate, can invest and benefit science in Brazil. The case study will take place with a conglomerate based in Piauí, the Claudino Group, which since the 1970s has invested in educational, social and scientific projects. To theoretically base this reflection, a bibliographic review based on the following authors from the fields of Communication, Education and Scientific Journalism was carried out: Burkett (1990), Bacegga (2009), Citelli (2009), Lima (2017), Kaplún (1998), among other researchers on the topic. |
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Possibilidades de atuação para as organizações no universo científico brasileiro: estudo de caso do Grupo ClaudinoComunicaçãoOrganizaçõesCiênciaGrupo ClaudinoBrasilCommunicationOrganizationsScienceClaudino GroupBrazilBrazilian society is going through an extremely delicate moment in terms of recognition, social importance and validation of projects linked to the scientific universe. Disseminating science and its positive results for life in society has become a major challenge for the country's scientific class. Given this reality, this article is characterized as bibliographic (STUMPF, 2005) and documentary (MOREIRA, 2005) and aims to explore how organizations, as direct social agents in the communities where they operate, can invest and benefit science in Brazil. The case study will take place with a conglomerate based in Piauí, the Claudino Group, which since the 1970s has invested in educational, social and scientific projects. To theoretically base this reflection, a bibliographic review based on the following authors from the fields of Communication, Education and Scientific Journalism was carried out: Burkett (1990), Bacegga (2009), Citelli (2009), Lima (2017), Kaplún (1998), among other researchers on the topic.A sociedade brasileira passa por um momento extremamente delicado no que diz respeito ao reconhecimento, a importância social e a validação de projetos ligados ao universo científico. Divulgar a ciência e seus resultados positivos para a vida em sociedade tornou-se um grande desafio para a classe científica do país. Diante desta realidade, este artigo se caracteriza como bibliográfico (STUMPF, 2005) e documental (MOREIRA, 2005) e tem como objetivo explorar como as organizações, enquanto agentes sociais diretos nas comunidades onde atuam podem investir e beneficiar a ciência no Brasil. O estudo de caso se dará junto a um conglomerado sediado no Piauí, o Grupo Claudino, que desde a década de 1970 investe em projetos de ordem educativos, sociais e científicos. Para fundamentar teoricamente essa reflexão, foi realizada uma revisão bibliográfica embasada nos seguintes autores dos campos da Comunicação, Educação e Jornalismo Científico: Burkett (1990), Bacegga (2009), Citelli (2009), Lima ( 2017), Kaplún (1998), dentre outros pesquisadores do tema.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/17062110.11606/issn.2176-1507.v22i2p180-194Alterjor Journal; Vol. 22 No. 2 (2020): Alternative and Popular Journalism; 180-194Revista Alterjor; v. 22 n. 2 (2020): Jornalismo Popular e Alternativo; 180-1942176-1507reponame:Revista Alterjorinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/170621/162122Copyright (c) 2020 Creative Commons (BY-NC-ND)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortaleza, Keynayanna Késsia Costa2020-10-18T10:45:19Zoai:revistas.usp.br:article/170621Revistahttp://www.usp.br/alterjor/PUBhttp://www.usp.br/alterjor/ojs/index.php/alterjor/oai||lumaluly@usp.br|| dennisol@usp.br|| carlostavaresjr@bol.com.br2176-15072176-1507opendoar:2023-09-13T12:18:18.139403Revista Alterjor - Universidade de São Paulo (USP)false |
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