ESCOLHAS LEXICAIS: A CARACTERIZAÇÃO DE PERSONAGENS FEMININAS NO DISCURSO LITERÁRIO
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/55324 |
Resumo: | This paper aims to show, through the lexical choices made by an author, what aesthetic effect achieved in the description of women in literary discourse. For this, we take as example of descriptive passages important novels published in the nineteenth century, taking into consideration the significance and value of notional words selected, and the expressiveness of semantic networks, with the intention of verifying how the lexical choices featuring female characters, placing them in the context of the work and in your universe. From the analysis presented is intended to show that the works of renowned Brazilian literature can be worked in the classroom with linguistic approach. |
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ESCOLHAS LEXICAIS: A CARACTERIZAÇÃO DE PERSONAGENS FEMININAS NO DISCURSO LITERÁRIOLEXICAL CHOICES: THE DESCRIPTION OF WOMEN IN LITERARY DISCOURSElexiconexpressivenessstyleliterary discourseléxicoexpressividadeestilodiscurso literárioThis paper aims to show, through the lexical choices made by an author, what aesthetic effect achieved in the description of women in literary discourse. For this, we take as example of descriptive passages important novels published in the nineteenth century, taking into consideration the significance and value of notional words selected, and the expressiveness of semantic networks, with the intention of verifying how the lexical choices featuring female characters, placing them in the context of the work and in your universe. From the analysis presented is intended to show that the works of renowned Brazilian literature can be worked in the classroom with linguistic approach.O presente trabalho tem por objetivo mostrar, por meio das escolhas lexicais feitas por um autor, qual o efeito estético atingido na caracterização de personagens femininas. Para isso, tomamos como exemplo trechos descritivos de importantes romances publicados no século XIX, levando em consideração a significação e o valor das palavras nocionais selecionadas, bem como a expressividade das redes semânticas, com a intenção de verificar de que forma as escolhas lexicais caracterizam personagens femininas, inserindo-as no contexto da obra e no seu universo. A partir das análises apresentadas, pretende-se mostrar que obras renomadas da literatura brasileira podem ser trabalhadas em sala de aula com enfoque linguístico.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2013-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/5532410.11606/issn.2236-4242.v26i1p15-28Linha D'Água; v. 26 n. 1 (2013): Estudos literários, cultura e/ou ensino de língua portuguesa; 15-282236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/55324/60926Copyright (c) 2013 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessCaretta, Elis de Almeida Cardoso2022-03-25T13:47:11Zoai:revistas.usp.br:article/55324Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:42.398245Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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