A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sardá, Daniela Nienkötter
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linha D'Água (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183
Resumo: his article investigates the way Philosophy instruction works, as a school subject, in Brazil and in France. We analyze textbooks discourses published both in Brazil and in France between 2004 and 2012, in addition to the discourses of official texts from the Brazilian and the French Ministry of Education that monitor the writing of those books. As a result of that analysis, we notice many similarities in the way Philosophy instruction is organized in both countries: the instruction of this subject is compulsory, it is part of a centralized, thematic curriculum, and it is a subject of evaluation in national examinations. We conclude that the comparison between these two realities matters, since Philosophy instruction is under discussion in both countries: in Brazil, where it is still quite unstable in the curricula – it is on probation and is being reevaluated in the New High School curricula –; in France, it is intended to be taught earlier, since presently it is taught only in the last year of the lycée.
id USP-36_456e5d59420bd78133c33e2bb4d9592b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/150183
network_acronym_str USP-36
network_name_str Linha D'Água (Online)
repository_id_str
spelling A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educaçãoA Philosophy in Brazilian and French High School: an Intercultural Comparison Between Textbooks and Official Educational TextsHigh SchoolPhilosophy instructionBrazilFranceEnsino MédioEnsino da FilosofiaBrasilFrançahis article investigates the way Philosophy instruction works, as a school subject, in Brazil and in France. We analyze textbooks discourses published both in Brazil and in France between 2004 and 2012, in addition to the discourses of official texts from the Brazilian and the French Ministry of Education that monitor the writing of those books. As a result of that analysis, we notice many similarities in the way Philosophy instruction is organized in both countries: the instruction of this subject is compulsory, it is part of a centralized, thematic curriculum, and it is a subject of evaluation in national examinations. We conclude that the comparison between these two realities matters, since Philosophy instruction is under discussion in both countries: in Brazil, where it is still quite unstable in the curricula – it is on probation and is being reevaluated in the New High School curricula –; in France, it is intended to be taught earlier, since presently it is taught only in the last year of the lycée.O artigo investiga como se dá o ensino da Filosofia, enquanto disciplina escolar, no Brasil e na França. Analisamos os discursos de livros didáticos publicados no Brasil e na França entre 2004 e 2012, além dos discursos dos textos oficiais do Ministério da Educação brasileiro e francês que regem a redação desses livros. Como resultado dessa análise, percebemos muitas semelhanças no modo em que o ensino da Filosofia se organiza nos dois países: em ambos o ensino dessa disciplina é obrigatório, faz parte de um currículo centralizado, temático, e é objeto de avaliação em exames nacionais. Concluímos que a comparação dessas duas realidades é importante, visto que o ensino da Filosofia é objeto de debate em ambos os países: no Brasil, ela é ainda bastante instável nos currículos – tanto é assim que está sendo reavaliada no currículo do Novo Ensino Médio –; na França, pretende-se adiantar o seu ensino, já que ela só é ensinada no último ano do lycée.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2018-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/15018310.11606/issn.2236-4242.v31i3p19-43Linha D'Água; v. 31 n. 3 (2018): Análise comparativa de discursos: quais são seus precursores?; 19-432236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183/149039https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183/152352Copyright (c) 2018 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessSardá, Daniela Nienkötter2022-03-25T13:43:49Zoai:revistas.usp.br:article/150183Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:52.808751Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação
A Philosophy in Brazilian and French High School: an Intercultural Comparison Between Textbooks and Official Educational Texts
title A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação
spellingShingle A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação
Sardá, Daniela Nienkötter
High School
Philosophy instruction
Brazil
France
Ensino Médio
Ensino da Filosofia
Brasil
França
title_short A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação
title_full A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação
title_fullStr A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação
title_full_unstemmed A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação
title_sort A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação
author Sardá, Daniela Nienkötter
author_facet Sardá, Daniela Nienkötter
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sardá, Daniela Nienkötter
dc.subject.por.fl_str_mv High School
Philosophy instruction
Brazil
France
Ensino Médio
Ensino da Filosofia
Brasil
França
topic High School
Philosophy instruction
Brazil
France
Ensino Médio
Ensino da Filosofia
Brasil
França
description his article investigates the way Philosophy instruction works, as a school subject, in Brazil and in France. We analyze textbooks discourses published both in Brazil and in France between 2004 and 2012, in addition to the discourses of official texts from the Brazilian and the French Ministry of Education that monitor the writing of those books. As a result of that analysis, we notice many similarities in the way Philosophy instruction is organized in both countries: the instruction of this subject is compulsory, it is part of a centralized, thematic curriculum, and it is a subject of evaluation in national examinations. We conclude that the comparison between these two realities matters, since Philosophy instruction is under discussion in both countries: in Brazil, where it is still quite unstable in the curricula – it is on probation and is being reevaluated in the New High School curricula –; in France, it is intended to be taught earlier, since presently it is taught only in the last year of the lycée.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183
10.11606/issn.2236-4242.v31i3p19-43
url https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183
identifier_str_mv 10.11606/issn.2236-4242.v31i3p19-43
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183/149039
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183/152352
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Linha D'Água
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Linha D'Água
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Linha D'Água; v. 31 n. 3 (2018): Análise comparativa de discursos: quais são seus precursores?; 19-43
2236-4242
0103-3638
reponame:Linha D'Água (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Linha D'Água (Online)
collection Linha D'Água (Online)
repository.name.fl_str_mv Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ldagua@usp.br
_version_ 1800221894469746688