A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183 |
Resumo: | his article investigates the way Philosophy instruction works, as a school subject, in Brazil and in France. We analyze textbooks discourses published both in Brazil and in France between 2004 and 2012, in addition to the discourses of official texts from the Brazilian and the French Ministry of Education that monitor the writing of those books. As a result of that analysis, we notice many similarities in the way Philosophy instruction is organized in both countries: the instruction of this subject is compulsory, it is part of a centralized, thematic curriculum, and it is a subject of evaluation in national examinations. We conclude that the comparison between these two realities matters, since Philosophy instruction is under discussion in both countries: in Brazil, where it is still quite unstable in the curricula – it is on probation and is being reevaluated in the New High School curricula –; in France, it is intended to be taught earlier, since presently it is taught only in the last year of the lycée. |
id |
USP-36_456e5d59420bd78133c33e2bb4d9592b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/150183 |
network_acronym_str |
USP-36 |
network_name_str |
Linha D'Água (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educaçãoA Philosophy in Brazilian and French High School: an Intercultural Comparison Between Textbooks and Official Educational TextsHigh SchoolPhilosophy instructionBrazilFranceEnsino MédioEnsino da FilosofiaBrasilFrançahis article investigates the way Philosophy instruction works, as a school subject, in Brazil and in France. We analyze textbooks discourses published both in Brazil and in France between 2004 and 2012, in addition to the discourses of official texts from the Brazilian and the French Ministry of Education that monitor the writing of those books. As a result of that analysis, we notice many similarities in the way Philosophy instruction is organized in both countries: the instruction of this subject is compulsory, it is part of a centralized, thematic curriculum, and it is a subject of evaluation in national examinations. We conclude that the comparison between these two realities matters, since Philosophy instruction is under discussion in both countries: in Brazil, where it is still quite unstable in the curricula – it is on probation and is being reevaluated in the New High School curricula –; in France, it is intended to be taught earlier, since presently it is taught only in the last year of the lycée.O artigo investiga como se dá o ensino da Filosofia, enquanto disciplina escolar, no Brasil e na França. Analisamos os discursos de livros didáticos publicados no Brasil e na França entre 2004 e 2012, além dos discursos dos textos oficiais do Ministério da Educação brasileiro e francês que regem a redação desses livros. Como resultado dessa análise, percebemos muitas semelhanças no modo em que o ensino da Filosofia se organiza nos dois países: em ambos o ensino dessa disciplina é obrigatório, faz parte de um currículo centralizado, temático, e é objeto de avaliação em exames nacionais. Concluímos que a comparação dessas duas realidades é importante, visto que o ensino da Filosofia é objeto de debate em ambos os países: no Brasil, ela é ainda bastante instável nos currículos – tanto é assim que está sendo reavaliada no currículo do Novo Ensino Médio –; na França, pretende-se adiantar o seu ensino, já que ela só é ensinada no último ano do lycée.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2018-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/15018310.11606/issn.2236-4242.v31i3p19-43Linha D'Água; v. 31 n. 3 (2018): Análise comparativa de discursos: quais são seus precursores?; 19-432236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183/149039https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183/152352Copyright (c) 2018 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessSardá, Daniela Nienkötter2022-03-25T13:43:49Zoai:revistas.usp.br:article/150183Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:52.808751Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação A Philosophy in Brazilian and French High School: an Intercultural Comparison Between Textbooks and Official Educational Texts |
title |
A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação |
spellingShingle |
A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação Sardá, Daniela Nienkötter High School Philosophy instruction Brazil France Ensino Médio Ensino da Filosofia Brasil França |
title_short |
A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação |
title_full |
A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação |
title_fullStr |
A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação |
title_full_unstemmed |
A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação |
title_sort |
A filosofia no ensino médio no Brasil e na França: uma comparação intercultural de livros didáticos e de textos oficiais de educação |
author |
Sardá, Daniela Nienkötter |
author_facet |
Sardá, Daniela Nienkötter |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sardá, Daniela Nienkötter |
dc.subject.por.fl_str_mv |
High School Philosophy instruction Brazil France Ensino Médio Ensino da Filosofia Brasil França |
topic |
High School Philosophy instruction Brazil France Ensino Médio Ensino da Filosofia Brasil França |
description |
his article investigates the way Philosophy instruction works, as a school subject, in Brazil and in France. We analyze textbooks discourses published both in Brazil and in France between 2004 and 2012, in addition to the discourses of official texts from the Brazilian and the French Ministry of Education that monitor the writing of those books. As a result of that analysis, we notice many similarities in the way Philosophy instruction is organized in both countries: the instruction of this subject is compulsory, it is part of a centralized, thematic curriculum, and it is a subject of evaluation in national examinations. We conclude that the comparison between these two realities matters, since Philosophy instruction is under discussion in both countries: in Brazil, where it is still quite unstable in the curricula – it is on probation and is being reevaluated in the New High School curricula –; in France, it is intended to be taught earlier, since presently it is taught only in the last year of the lycée. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183 10.11606/issn.2236-4242.v31i3p19-43 |
url |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2236-4242.v31i3p19-43 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183/149039 https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/150183/152352 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Linha D'Água info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Linha D'Água |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha D'Água; v. 31 n. 3 (2018): Análise comparativa de discursos: quais são seus precursores?; 19-43 2236-4242 0103-3638 reponame:Linha D'Água (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Linha D'Água (Online) |
collection |
Linha D'Água (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ldagua@usp.br |
_version_ |
1800221894469746688 |