Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescrito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Linduarte Pereira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Dantas, Maria Aparecida Calado de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linha D'Água (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/102984
Resumo: Considering the discussions between experts and other concerned professionals in (re) define the pedagogical practices in mother tongue classes, this work emphasizes the need for a review and a better routing to teaching. In this sense, it aims to analyze the assumptions of the National Curricular Parameters for Portuguese Language (BRASIL, 1998), regarding the treatment of orality in classroom practices and observe what, in fact, be effective in the Textbook of Portuguese. It is based on contemporary linguistic theories that call attention to the importance of working with genres in the classroom mother tongue (MARCUSCHI, 2003; MATENCIO, 2001; SCHNEUWLY & DOLZ, 2004), highlighting the actions teachers face the oral genres for the sake of learning and perfecting the language in school. The paper stresses the need to meet the assumptions of the official documents governing the Portuguese language teaching for to promote a careful assessment in selecting the textbook Portuguese, aimed at the promotion of language situations in the classroom that include working with oral genres. Therefore, actively seeks to participate in the debate on the oral form of the language that is the mother tongue of teaching object in Basic Education.
id USP-36_9bf449872e7b9a7d12f08b30ccdaff05
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/102984
network_acronym_str USP-36
network_name_str Linha D'Água (Online)
repository_id_str
spelling Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescritoGender and Oral Education: Between Said and PrescribedOralityMother Tongue TeachingTextbookOfficial Documents.oralidadeensino de língua maternalivro didáticodocumentos oficiais.Considering the discussions between experts and other concerned professionals in (re) define the pedagogical practices in mother tongue classes, this work emphasizes the need for a review and a better routing to teaching. In this sense, it aims to analyze the assumptions of the National Curricular Parameters for Portuguese Language (BRASIL, 1998), regarding the treatment of orality in classroom practices and observe what, in fact, be effective in the Textbook of Portuguese. It is based on contemporary linguistic theories that call attention to the importance of working with genres in the classroom mother tongue (MARCUSCHI, 2003; MATENCIO, 2001; SCHNEUWLY & DOLZ, 2004), highlighting the actions teachers face the oral genres for the sake of learning and perfecting the language in school. The paper stresses the need to meet the assumptions of the official documents governing the Portuguese language teaching for to promote a careful assessment in selecting the textbook Portuguese, aimed at the promotion of language situations in the classroom that include working with oral genres. Therefore, actively seeks to participate in the debate on the oral form of the language that is the mother tongue of teaching object in Basic Education.Considerando as discussões entre especialistas e outros profissionais preocupados em (re) significar as práticas peda-gógicas nas aulas de língua materna, o presente trabalho enfatiza a necessidade de uma revisão e um melhor encaminhamento do fazer docente. Nesse sentido, propõe analisar os pressupostos dos Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa (BRASIL, 1998), quanto ao tratamento da oralidade nas práticas de sala de aula, e observar o que, de fato, se efetiva no livro didático de por-tuguês. Fundamenta-se em teorias linguísticas contemporâneas que alertam para a importância do trabalho com gêneros textuais na sala de aula de língua materna (MARCUSCHI, 2003; MATÊNCIO, 2001; SCHNEUWLY & DOLZ, 2004), ressaltando as ações docentes frente aos gêneros orais em prol da aprendizagem e do aperfeiçoamento da língua na escola. O trabalho evidencia a necessidade de conhecer os pressupostos dos documentos oficiais que regulamentam o ensino de língua portuguesa para que se promova uma avaliação cuidadosa na escolha do livro didático de português, visando à promoção de situações linguísticas em sala de aula que contemplem o trabalho com gêneros orais. Diante disso, busca participar ativamente do debate sobre a modalidade oral da língua que se constitui objeto de ensino de língua materna na educação básica.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/10298410.11606/issn.2236-4242.v28i2p137-153Linha D'Água; v. 28 n. 2 (2015): Abordagem dos gêneros no ensino de línguas; 137-1532236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/102984/106259https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/102984/146243Copyright (c) 2015 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Linduarte PereiraDantas, Maria Aparecida Calado de Oliveira2022-03-25T13:45:46Zoai:revistas.usp.br:article/102984Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2022-03-25T13:45:46Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescrito
Gender and Oral Education: Between Said and Prescribed
title Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescrito
spellingShingle Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescrito
Rodrigues, Linduarte Pereira
Orality
Mother Tongue Teaching
Textbook
Official Documents.
oralidade
ensino de língua materna
livro didático
documentos oficiais.
title_short Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescrito
title_full Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescrito
title_fullStr Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescrito
title_full_unstemmed Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescrito
title_sort Gêneros orais e ensino: entre o dito e o prescrito
author Rodrigues, Linduarte Pereira
author_facet Rodrigues, Linduarte Pereira
Dantas, Maria Aparecida Calado de Oliveira
author_role author
author2 Dantas, Maria Aparecida Calado de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Linduarte Pereira
Dantas, Maria Aparecida Calado de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Orality
Mother Tongue Teaching
Textbook
Official Documents.
oralidade
ensino de língua materna
livro didático
documentos oficiais.
topic Orality
Mother Tongue Teaching
Textbook
Official Documents.
oralidade
ensino de língua materna
livro didático
documentos oficiais.
description Considering the discussions between experts and other concerned professionals in (re) define the pedagogical practices in mother tongue classes, this work emphasizes the need for a review and a better routing to teaching. In this sense, it aims to analyze the assumptions of the National Curricular Parameters for Portuguese Language (BRASIL, 1998), regarding the treatment of orality in classroom practices and observe what, in fact, be effective in the Textbook of Portuguese. It is based on contemporary linguistic theories that call attention to the importance of working with genres in the classroom mother tongue (MARCUSCHI, 2003; MATENCIO, 2001; SCHNEUWLY & DOLZ, 2004), highlighting the actions teachers face the oral genres for the sake of learning and perfecting the language in school. The paper stresses the need to meet the assumptions of the official documents governing the Portuguese language teaching for to promote a careful assessment in selecting the textbook Portuguese, aimed at the promotion of language situations in the classroom that include working with oral genres. Therefore, actively seeks to participate in the debate on the oral form of the language that is the mother tongue of teaching object in Basic Education.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/102984
10.11606/issn.2236-4242.v28i2p137-153
url https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/102984
identifier_str_mv 10.11606/issn.2236-4242.v28i2p137-153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/102984/106259
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/102984/146243
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Linha D'Água
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Linha D'Água
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Linha D'Água; v. 28 n. 2 (2015): Abordagem dos gêneros no ensino de línguas; 137-153
2236-4242
0103-3638
reponame:Linha D'Água (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Linha D'Água (Online)
collection Linha D'Água (Online)
repository.name.fl_str_mv Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ldagua@usp.br
_version_ 1748936675888726017